• hatten

Låta kroppen vila innan IVF?

Vi kommer att göra vår första IVF i juni, men jag blir så otroligt trött på "allas" kommentarer: "innan ni gör ivf så ska du låta kroppen vila ordentligt, äta super nyttigt, göra akupunktur o.s.v. så att kroppen är så stark som möjligt för att ta emot det.. "

Måste man leva enligt konstens alla regler minst ett halvt år för att det ska finnas en chans? Vår klinik borde ju inte ha förslagit att vi ska prova nu efter insemination annars?

Jag antar att alla bara menar väl med sina råd och tips men det har nästan fått mig att totalt mista hoppet om att det ska kunna fungera.
    Visst, jag lever ganska hälsosamt. Jag är normalviktig, tränar lite lagom, äter bra mat och vitaminer och så men jag äter också allt för mycket sött, dricker kaffe nu och då och är allmänt bitter över att allt går så enkelt för "alla" andra..

Vet inte vad jag vill med den här tråden men visst finns det en chans fast jag inte är världens hälsofreak? Flört

• Svar på tråden Låta kroppen vila innan IVF?
  • Jag är bara jag

Lev som du vill före IVF:en du!  Glad Det enda du måste är att äta folsyra. Först när man gjort många IVF.er och/eller haft flera m.f kan man ha nytta av ändrat leverne,men det gäller främst under ruvningen. Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

• hatten
    Jag är bara jag skrev 2015-05-28 19:24:22 följande:

Lev som du vill före IVF:en du!  Glad Det enda du måste är att äta folsyra. Först när man gjort många IVF.er och/eller haft flera m.f kan man ha nytta av ändrat leverne,men det gäller främst under ruvningen. Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

Tack! Glad Jo det är ju inte det att jag inte tycker det vore värt att ändra livsstilen eller så men jag tappar bara lite tron på allt. Och jag lever ju ändå ganska hälsosamt enligt mig själv. Borde inte låta andras kommentarer påverka mig.. Obestämd
  • tulip79

Jag levde precis som vanligt innan ivf:erna. Tror inte det spelar någon roll. Sonen som till på 9e återföringen o lillasyster på första syskonförsöket (samma äggplock).

Lycka till!

• Cyanea

Jag och maken går på Sahlgrenska där vår huvudläkare är klinikens överläkare. När vi var där i april pratade vi mycket om just detta. Jag har nämligen varit sjukskriven för ganska svår utbrändhet sedan första december. Vi gjorde ett FET i mitten på januari (negativt), därefter ett direkt efter i början av mars (MF) utan något uppehåll mellan försöken. Jag var förstås väldigt ledsen över vårt då konstaterade MF och frågade om det bästa var att vänta ett tag innan vi gjorde vårt sista FET på detta IVF-försöket (FET nr. 3). Det är ju onödigt att göra försök om det är sämre chans att lyckas för att man är stressad. Jag bör även tillägga att jag fått göra stimulerade cykler eftersom jag varit så stressad att min egen ägglossning lagt av (den har ALDRIG krånglat förr). 

Vår läkare log då och sa "Jag kan garantera dig att 99,9% av alla patienter vi har här är väldigt stressade. Det är en stressande procedur och det stressar något enormt att inte veta om man kommer lyckas någon gång eller inte. Men det är bara ett problem när man försöker på egen hand. Vården är duktiga på att kompensera för det. Skulle det ha visat sig ha en negativ effekt på IVF hade vi förstås avrått från behandling."

Hon sa att vi skulle vara helt lugna i detta. Det är inte våra kvinnokroppar som "bestämmer" om det ska bli barn eller inte - det är embryot. De embryon som sätts in och inte klarar sig gör detta på grund av kromosomfel eller felkodning av arvsanlagen - INTE för att du stressar. Överkonsumerar du vissa saker, typ alkohol eller koffein, kan du förvisso få missfall, men det ska till ganska mycket för att DU ska påverka. 

Jag har som sagt gjort detta ett antal gånger vid det här laget - 1 äggplock, 1 färskförsök och 3 frysförsök - och mitt tips till dig är att vänligt men bestämt be folk att inte pressa dig. Det är säkert i all välmening, men ärligt talat, du har tillräckligt på ditt bord. Du behöver inte ha dåligt samvete över att du inte äter 100% eko, inte är 100% avslappnad och 100% hälsosam. Det hjälper inte, utan pressar dig mer, och det om något kommer du inte orka i det långa loppet. Lev hårt! Lev som du vill! När du väl börjar med din IVF-resa kommer du begränsas. Ta det då, inte redan nu. Även om ingen av oss gör det så försök att njuta av det du inte kommer kunna njuta av i framtiden. Ät gott, drick gott, var hur ohälsosam du vill :) 

• Cyanea

Tulip79: Coolt! Då är dina barn så gott som tvillingar, fast födda långt isär ;)

• Det vackraste

Slappna av. :) Det är inte livsstilen i första hand som påverkar, utan spermier, ägg och embryon. Till 90% är det embryot, 9% livmoderns slemhinna och kanske 1% levernet. Det är en slump framför allt när det blir. Så meningslöst att inte leva ett normalt liv bara för det.

• tulip79
    Cyanea skrev 2015-05-29 16:57:51 följande:

Tulip79: Coolt! Då är dina barn så gott som tvillingar, fast födda långt isär ;)

Japp, de är tvåäggstvillingar men storebror är drygt 2 år äldre!
  • Jag är bara jag

Jag brukar sluta med kaffet under ruvning och en massa annat,men det är på läkares inrådan. Före ET/FET lever jag helt som vanligt.

• hatten

Tack för era svar! Glad Ni säger det jag egentligen "vetat" så tack! Måste försöka tänka på mig själv och hur Jag mår bra och inte på alla onödiga kommentarer.
    Och tack för att ni delar med er!

• Cyanea

hatten: Du är viktigast i det här. Det är du som ska hålla igenom en process som kan vara väldigt krävande både fysiskt och psykiskt. Jag har som sagt gjort fyra återföranden (i stimulerad cykel) och vet hur tufft det är att försöka följa allas välmenande men felaktiga råd. Det tär enormt. Hoppas du vågar lita på vården, det kan ta tid att lyckas men de är jäkligt duktiga nu för tiden. Har ni möjlighet att klara det kommer de se till att ni gör det :) 

Svar på tråden Låta kroppen vila innan IVF?