Jag och maken går på Sahlgrenska där vår huvudläkare är klinikens överläkare. När vi var där i april pratade vi mycket om just detta. Jag har nämligen varit sjukskriven för ganska svår utbrändhet sedan första december. Vi gjorde ett FET i mitten på januari (negativt), därefter ett direkt efter i början av mars (MF) utan något uppehåll mellan försöken. Jag var förstås väldigt ledsen över vårt då konstaterade MF och frågade om det bästa var att vänta ett tag innan vi gjorde vårt sista FET på detta IVF-försöket (FET nr. 3). Det är ju onödigt att göra försök om det är sämre chans att lyckas för att man är stressad. Jag bör även tillägga att jag fått göra stimulerade cykler eftersom jag varit så stressad att min egen ägglossning lagt av (den har ALDRIG krånglat förr).
Vår läkare log då och sa "Jag kan garantera dig att 99,9% av alla patienter vi har här är väldigt stressade. Det är en stressande procedur och det stressar något enormt att inte veta om man kommer lyckas någon gång eller inte. Men det är bara ett problem när man försöker på egen hand. Vården är duktiga på att kompensera för det. Skulle det ha visat sig ha en negativ effekt på IVF hade vi förstås avrått från behandling."
Hon sa att vi skulle vara helt lugna i detta. Det är inte våra kvinnokroppar som "bestämmer" om det ska bli barn eller inte - det är embryot. De embryon som sätts in och inte klarar sig gör detta på grund av kromosomfel eller felkodning av arvsanlagen - INTE för att du stressar. Överkonsumerar du vissa saker, typ alkohol eller koffein, kan du förvisso få missfall, men det ska till ganska mycket för att DU ska påverka.
Jag har som sagt gjort detta ett antal gånger vid det här laget - 1 äggplock, 1 färskförsök och 3 frysförsök - och mitt tips till dig är att vänligt men bestämt be folk att inte pressa dig. Det är säkert i all välmening, men ärligt talat, du har tillräckligt på ditt bord. Du behöver inte ha dåligt samvete över att du inte äter 100% eko, inte är 100% avslappnad och 100% hälsosam. Det hjälper inte, utan pressar dig mer, och det om något kommer du inte orka i det långa loppet. Lev hårt! Lev som du vill! När du väl börjar med din IVF-resa kommer du begränsas. Ta det då, inte redan nu. Även om ingen av oss gör det så försök att njuta av det du inte kommer kunna njuta av i framtiden. Ät gott, drick gott, var hur ohälsosam du vill :)