• Darimna

BF februari 2016

Bonnie4900 skrev 2015-06-01 20:06:55 följande:

Skulle vi inte kunna ha en tilläggstråd med BF-datum och en bildtråd med växande magar??

=)

Är det inte lite tidigt att starta en sån

Det är ju fortfarande 2-3 veckor kvar innan de som har BF i slutet av Februari ens märker att de är gravida och flera månader innan någon mage börjar bli större

• Darimna
    Jennie skrev 2015-06-02 11:34:13 följande:

Jag plussade förra veckan och är nu i v 5 (4+5). Det är en oerhört efterlängtad graviditet och jag håller alla tummar och tår för att det ska gå vägen för oss. Samtidigt som jag är så himla glad så är jag också fruktansvärt nervös och vågar inte känna glädje fullt ut. Jag hoppas att jag lugnar ner mig när jag har varit på VUL och faktiskt ser ett hjärta som slår.

Skönt att läsa om andra som också har drabbats av tröttheten. Jag har aldrig varit med om något liknande och jag känner mig som en zombie på jobbet. Jag är så trött att jag har huvudvärk och känner mig gråtfärdig mest hela tiden. Och så får jag inte dricka kaffe heller. Men när det är som värst tänker jag på varför jag är så trött och då blir det lite lättare att låtsas vara normal på jobbet.

Varför skulle du inte få dricka kaffe??

Om du brukar göra det men har slutat så förstår jag verkligen att du är trött och har ont i huvudet. Skulle jag aldrig klara. Min barnmorska rekommenderar mig 3 koppar om dagen för att hålla blodtrycket på lagom nivå och inte bli svimfärdig. 

• Darimna
    MotherA skrev 2015-06-03 07:09:17 följande:

Alltså, alla dessa mardrömmar! Vaknar som ett skakande asplöv i princip varje morgon. Kidnappare, bombhot, gängslagsmål eller som inatt -varulvar och inbrottstjuvar! Hjälper ju inte direkt mot tröttheten om man säger så... Gäsp!!

Det är ju fullmåne nu också. Förvärrar mardrömmar. Jag drömde också konstigt och vaknade med ångest och rädsla. 

Började släppa i bilen på vägen till jobbet.
  • Darimna
    CeciliaBKB skrev 2015-06-02 19:31:46 följande:

Hej på er!

Började tillsammans med min sambo att försöka bli gravida i augusti 2013. Igår fick vi det första plusset någonsin! Bim+5. Sex stycken tester och alla var positiva så nu har vi fått första tiderna hos kvinnohälsan :)

Har inte känt några symptom alls innan men börjar nu få en molande värk i magen som känns som lättare mensvärk. Blir lika orolig varje gång för lag är rädd att mensen ska komma och något blivit knas med testerna. Även om jag hör hur det låter :P

Har idag varit grymt trött, men inget illamående eller öm i brösten än :) Verkar som att jag är i vecka 5, om man räknar från första mensdagen. Men då är jag väl bara i vecka tre typ? :)

Ska bli kul att få följa alla :D

Får du ett positivt test så behöver du inte ta fler. Test kan visa falskt negativt, men aldrig falskt positivt. 

Om du har regelbunden mens med 28 dagars cyklar kan du räkna från senaste mensens sista dag. Är den oregelbunden ska du räkna från 14 dagar innan ägglossning/befruktning

Man räknar alltså alltid att graviditeten började 2 veckor innan ägget blev befruktat så om du varit gravid i mellan 2 och 3 veckor är du i vecka 5
  • Darimna
    Fiijah89 skrev 2015-06-03 09:09:49 följande:

Vecka 5+0 idag :) tycker tiden går väldigt sakta!

I början tyckte jag att jag var cool lugn och inte alls orolig, men är inne på tredje dagen utan symtom :( inte ens trött längre! Hur är det med era symtom, kommer de och går?

Det är ju jättevanligt att man inte har några symtom första veckorna! 

Var glad för det och njut av livet istället

Jag har inga symtom förutom att jag "känner av" livmodern lite grann. alltså inte ont direkt, men man känner att något är på gång där inne. Eller så är det bara inbillning, för att jag tänker på det hela tiden. 

Glad så länge jag klarar mig undan trötthet och illamående.

Kram

• Darimna

Apropå Symptom..

Jag vaknade med världens oro och ångest idag och det har inte velat släppa riktigt på hela dagen. Haft jättesvårt att koncentrera mig på jobbet och knappt fått någonting gjort. 

Oro kan ju ha massor av anledningar men jag brukar kunna känna på mig saker och få föraningar. Jätterädd att det ska vara någonting som håller på att gå fel. 

Eller är det helt normalt att känna såhär utan att något behöver vara fel? 

• Darimna
    anynumos skrev 2015-06-03 12:04:46 följande:
    Jag ska också på inskrivning på fredag! =) Ska bli så spännande!
    Jag tror det ges en massa info om exempelvis kosten under graviditeten, vad man ska undvika och kanske vad som är bra för en. 
    Jag undrar däremot om det görs en VUL eller någon slags undersökning första besöket.. Någon som vet?
    Nej VUL brukar man aldrig göra överhuvudtaget om det inte finns någon särskild orsak till det. 

På inskrivningssamtal pratar man mest och barnmorskan brukar väl kolla blodtryck och kanske känna på magen. Inte mer än så tror jag.
  • Darimna
    hsh skrev 2015-06-03 12:07:16 följande:
    Jag tillhör egentligen tråden BF Januari 2016 men svarar ändå.. Jag har haft ganska kraftig ångest jag med,fick Lergigan utskrivet mot detta och försöker tillåta mig själv att inte må tiptop. Jag har mycket oro pga ett missfall i bagaget och är i allmänhet en person med ganska mycket känslor. Att du känner oro behöver absolut inte betyda att det är nåt fel. Många kvinnor "övertygar sig själva" för att slippa bli besvikna. Så gör iallafall jag. Man tror att man ska må så himla bra och vara så himla glad när man är gravid men det är verkligen inte alltid så. Prata med din partner om vad du känner och träffa kanske en kurator på din vårdcentral!

Tack. 

Ja fortsätter det får jag väl göra det. (prata med kurator eller så alltså) 

Lergigan kan jag säkert få av min läkare om jag bara ber om det har redan ganska mycket kontakt med vården. 

Men jag hoppas att det bara är något tillfälligt och att det inte ska behövas något sådant. 

Tyvärr kommer killen hem sent just idag så vi får inget tillfälle att prata förrän imorgon kväll. Hoppas det är bättre imorgon. Ska sluta jobbet och åka hem och ta ett varmt bad nu. 

• Darimna

Ja.. det blir lite bökigt. Vansinnigt dåligt att man inte kan ändra sin trådstart. 

Det är så hemskt när man råkat göra en felskrivning och så är den kvar i oändlighet som en skamfläck och får hela tråden att verka en aning oseriös..

Och i såna här sammanhang också förstås. 

Men om en månad när de flesta februarimammor har plussat kan vi väl ändå lägga in den som kommentar i trådstarten här tycker jag. 

Förresten känns det som att det fattas några. De som bara skrivit sin info utan att kopiera listan har inte lagts till på den och det har hänt minst en gång att två personer kopierat samma lista samtidigt och då blir ju bara en av dem på den senaste listan. 

Skulle behövas en genomgång kanske.. 

• Darimna
    Lilly 27år 21/1 Inga 

MCLRBL 24år, 26/1, inga

Sansastark 26år 29/1 3 barn 

Mini11 31 år 30/1 2 killar 

Blåblomman 37år 2/2 inga 

jazmine25 33år 2/2 1 tjej 

Fiijah89 2/2 2 tjejer

Jennie 30 år, 3/2, inga 

Eliric 34 år, 3/2 1 son

Anonym ( hemlig...) 31år 4/2 2 tjejer 

Bonnie4900 30år4/2 1 tjej 

En Panther Tant 38 4/2 3barn 

Nattöga 26år 4/2 Inga 

Tokigamamman 33 år 4/2 2 barn- en tjej o en kille

Anonym EM 20 år 4/2 1 tjej

Darimna; 27år, BF 5/2, 1 tjej

Anna_längtar_barn 34år 5/2 Inga 

Anonym124 29år 6/2 Inga 

MalinTherese 24år 7/2 två barn (1 pojk o 1 flicka) 

Cylyn 35år 7/2 inga 

Sarah21 21år bf 9/2 inga 

Pennie87 28år 10/2 inga 

Desideri 25år 11/2 1 tjej
Svar på tråden BF februari 2016