CeciliaBKB skrev 2015-06-02 19:31:46 följande:
Hej på er!
Började tillsammans med min sambo att försöka bli gravida i augusti 2013. Igår fick vi det första plusset någonsin! Bim+5. Sex stycken tester och alla var positiva så nu har vi fått första tiderna hos kvinnohälsan :)
Har inte känt några symptom alls innan men börjar nu få en molande värk i magen som känns som lättare mensvärk. Blir lika orolig varje gång för lag är rädd att mensen ska komma och något blivit knas med testerna. Även om jag hör hur det låter :P
Har idag varit grymt trött, men inget illamående eller öm i brösten än :) Verkar som att jag är i vecka 5, om man räknar från första mensdagen. Men då är jag väl bara i vecka tre typ? :)
Ska bli kul att få följa alla :D
Får du ett positivt test så behöver du inte ta fler. Test kan visa falskt negativt, men aldrig falskt positivt.
Om du har regelbunden mens med 28 dagars cyklar kan du räkna från senaste mensens sista dag. Är den oregelbunden ska du räkna från 14 dagar innan ägglossning/befruktning
Man räknar alltså alltid att graviditeten började 2 veckor innan ägget blev befruktat så om du varit gravid i mellan 2 och 3 veckor är du i vecka 5