Inlägg från: Anonym (Lycka till) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lycka till)

HUR begränsar ni barnens skärmtid, vilka regler har ni och varför?

Anonym (karin) skrev 2024-12-12 21:04:21 följande:

jag har en  14 och en 16 åring som vi kör famisafe på. Fungerar bra vi har strikta fasta regler sköts dem inte så dras deras telefoner in resten av dan eventuellt nästa dag oxå dem blir blockerade så dem bara kan ringa o skriva sms till mig eller sin pappa. huvudregel har vi 20 min tiktok om dagen och 20 min instagram och snapchat. sen en timme totalt internet (internet får använas längre enbart till studier misssköts det vilket vi märker via famisafe isåfall så blockeras deras telefoner i 3 dygn.vi har ett belöningsystem där man tjäna 3-5 min internetid per syssla man utför i hemmet. vår 14 åriga flicka ska va hemma 18.00 på vardagar och 19.00 på helger sköts inte detta blir det utegångsförbud och indraget internet. sonen på 16 ska va hemma 19 på vardagar och 19:30 på helger undags görs vid träningar men då hämtar vi och kör om det är efter utetider. Vi kan även se deras position live hela tiden och vi har satt upp ett geofence dem inte får gå utanför gör dem der ser vi det direkt i appen och då blir det utegångsförbud en vecka och indraget internet. i skolan får dem inte heller ha intenet. 20:30 är de läggdags på vardagar och ingen telefon eller tv spel får va på. helgerna har får dem vara uppe tills 22.00 sen ska det vara släkt.

många tycker vi är hårda men ungdomar behöver det för att kunna fokusera på studier. jag kan tillägga att våra barn har topp betyyg i skolan 

Era barn lär ju hata er inom ett par år men lycka till då. 

Mina barn är jämngamla och vi klarar oss utan både straff och belöningsr och andra orimligheter. Våra barn ska må bra. 

• Anonym (Lycka till)
    Anonym (karin) skrev 2024-12-12 23:46:52 följande:
    dem hatar inte oss dem har aldrig klagat på vårat system vi har hemma dem får bara lära sig ge och ta. Det ända som har uppstått är en gång när dem skulle gå ut vid dåligt väder. Vi har obligatorisk regel att dem ska ha sina regnställ och stövlar när de regnar samt reflexvästar och nör de kallt o snöar har dem sina overaller ibland har dem tjfsat emot dehär men dem har förstått att de inte värt att vara utan internet i flera dagar bara för att vägra kläder efter väder. tips på bra regnkläder som mina har 16 åringen har ett blått fodrat galonset från smilebutiken och dottern på 14 har ett sett från geggamoja som är rosa fi stl 150. båda har viking ultra stövlar funkar riktigt bra. 

kortfattat alltid kläder efter väder.
    reflexväst ska bäras när de mörkt 
    vid cykling eller liknade aktivitet är hjälm och reflexväst obligatoriskt. 

det är min plikt att detta följs så dem kan få en bra start i livet sen 
    Väldigt många inlägg och trådar just nu om folk som klär sina tonårsbarn som småbarn?
Svar på tråden HUR begränsar ni barnens skärmtid, vilka regler har ni och varför?