Inlägg från: Alexi |Visa alla inlägg
  • Alexi

HUR begränsar ni barnens skärmtid, vilka regler har ni och varför?

Ni som har reglerat tid framför TV/dator/surfplatta/mobil (d.v.s. skärmar) för barnen. Hur har ni resonerat fram begränsningarna, hur/när får de tillgång till skärmarna, hur fungerar det, gör ni undantag någon gång och hur fungerar det då? Har ni haft begränsningar hela tiden eller införde ni dem och hur togs i så fall begränsningarna emot? Är det skillnad vardag/helg, vanliga veckor/semesterveckor, hemma/borta osv?

Vi har barn på 4,5 och 6,5 år och har nu plötsligt känt ett behov av att reglera framför allt den äldstas Ipad-tid då det gått överstyr och framför allt kraftigt hämmar fantasin att hitta på annat, vanlig lek. Men frågan är hur man hittar en lagom nivå som känns ok för henne, som vi orkar hålla på (om man tex själv gärna vill hänga i soffan framför tvn vid en tidpunkt när de inte har skärmtid, hur gör man då?) och som går att göra lite lagom flexibel vid behöv.

• Svar på tråden HUR begränsar ni barnens skärmtid, vilka regler har ni och varför?
  • Alexi

Vi har nog hela tiden (sen barnen intresserade sig för tv/Ipad) lite för lätt hamnat i ”bekvämlighetsfällan”, det är ju skönt när de sitter där. Så då blir ju lite ångest över om man inför begränsningar att man själv måste leka mer med barnen. I höstas hade vi en lång period när barnen lekte oerhört mycket och de var väldigt ointresserade av skärmar. Sen blev det vinter och det blev en kraftig ökning av skärmtiden.

Men nu när man då ska ta en konflikt om det här och dra ner så känns risken stor att det kräver massa konflikter och att vi hittar på massa saker de kan göra och gör det med dem. Och just nu känns det inte så lockande att behöva aktivera barnen flera timmar per dag mer än vad vi gör nu, jag är ganska sliten just nu av lite olika skäl och orkar inte två timmar leka med bilar på golvet eller lägga pussel per dag… Jag tror att på sikt så kommer de ju hitta mer fantasi igen på egen hand om de sitter mindre framför skärm men övergången gruvar jag mig för. Och jag vet att vi behöver dra ner på det, det är bara hjälp med övergång och omställning jag efterlyser.

Vi har också nästan så länge de gått på förskola haft tv-stund direkt när vi kommit hem, typ fram till middagen. Så de är otroligt vana vid att få sitta i soffan och slöa då, även om de inte alltid gör det. Vad har ni för vanor för avkoppling efter skola/förskola/jobb?

Ni som inte har skärmtid alls på vardagarna, betyder det att ni själva alltså aldrig ser på tv då? Jag ser på tv väldigt lite men tittar gärna på lite nyheter, på lite inredningsprogram och liknande ibland. Och framför allt slösurfar jag på FB, familjeliv och liknande en stund varje kväll när barnen somnat.

Svar på tråden HUR begränsar ni barnens skärmtid, vilka regler har ni och varför?