Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Föräldrarna som begränsar ungdomarna frihet.

Du vet att det finns något som heter uppfostran va?

Där ingår ord som respekt och hyfs bland annat.  

Men vad vet vi föräldrar om livet ... vi har ju aldrig varit unga nån gång....   ehh? 

• Fjäril kär
    Spela skrev 2015-05-21 16:25:08 följande:
    Så klart det finns men när man inte tillåter sina barn saker som de har rättighet via lagen så är det fel. Uppfostran är en sak och respekt och tillit till sitt barns omdöme är en annan. Det kommer aldrig finnas någon som helst rätt för föräldrar att tränga sig in i sitt barns privatliv.

Ni får gärna skriva vad ni vill men det visar ofta bara att man blivit träffad och kan ha känt igen sig i texten :)
    ehh.. nä.... 

jag är själv tonårsförälder och kommer ihåg hur det var när JAG var tonåring...  Ränderna går liksom aldrig ur... Det jag slogs för när jag var tonåring är exakt samma som mina tonåriga barn slåss för idag.

även om det är lagar och regler kring vissa saker kommer man inte undan att uppfostran kommer före givetvis för att man ska lära sig hur man kan få använda sig av lagar och regler. 

Även om en 15-åring får ha sex och köra moppe och har rätt att bli straffad enligt lag så betyder ju inte det per automatik att 15-åringen fattar innebörden och kan ta konsekvenserna eller ens är mogen för det . Det måste man lära sig via tex föräldrar och övriga samhället.  DET min käre Watson är att bli uppfostrad.
  • Fjäril kär
    Spela skrev 2015-05-21 16:47:18 följande:
    Mycket sant men det är inte det som är principen i inlägget. Meningen är att upplysa föräldrar att det inte är rätt att ta bort rättigheter barnet har. Sen att ge sin egna kunskap till barnet om sex som man dock får från skolan och moppe får man från sin moppeutbildning, när man tar moppekort. Det förändrar fortfarande inte att man kan göra som man vill och inte låta barnet få bestämma om sitt egna privata liv, med att exempelvis säga att man inte får vara ihop med någon innan en viss ålder. 
    du får nog läsa mitt inlägg en gång till. 

Dessutom så innan man är myndig är det föräldrarna som bestämmer. Eftersom jag som förälder är laglig vårdnadshavare med rättigheter.   Och i mitt hus gäller dom regler jag ställer upp tills barnet är myndigt.   
    Självklart betyder inte det att jag kan kräva vad fan som helst.  Men det ingår i min uppfostran att sätta klara och tydliga regler och också förklara varför vissa saker inte går för sig.  
    Det handlar om frihet under ansvar.  Precis det som tonåringarna idag efterfrågar. 
Svar på tråden Föräldrarna som begränsar ungdomarna frihet.