Inlägg från: mr me |Visa alla inlägg
  • mr me

Stockholms stad välkomnar återvändande IS-krigare med jobb och bostad

SpanskaFlugan skrev 2015-05-23 20:15:21 följande:

Jag förstår att det sticker i ögonen på folk att politiker föreslår att återvändande IS-krigare ska få hjälp med bostad och arbete/praktik. Men frågan är, vad är alternativet? Att lämna dem vind för våg utan tillsyn och övervakning i det svenska samhället? De måste rehabiliteras för att förhindra att de rekryterar nya krigare till IS eller genomför terrorattentat i Sverige. Ja, det svider att skattepengar ska gå till deras gagn men alternativet är ännu värre.

En del säger att de inte ska tillåtas återvända, att deras svenska medborgarskap ska dras tillbaka. Men dels går det inte, rent folkrättsligt, dels tillåter inte vår lagstiftning det. Och att ändra vår lagstiftning till att tillåta det vore ändå inte en lösning, gör vi dem medborgarlösa kan vi ändå inte bli av med dem för inget annat land kommer ta in dem. Så då måste vi ha dem i förvar i Sverige och vad kostar inte det?

Dessutom är det inte en väg jag skulle vilja se Sverige gå. Ger vi människor medborgarskap ska vi, måste vi, ta ansvar för dem. Visst kan man skärpa reglerna för vem som får medborgarskap men det löser inget nu (och inte heller i längden eftersom många av de som nu åker är födda här och har medborgarskap sedan födseln).

Vi skulle kunna utlämna dem till Syrien/Kurdistan för rättslig prövning där för de övergrepp som de har begått. Hanif Bali föreslog det och jag tyckte det var en jättebra idé!
Svar på tråden Stockholms stad välkomnar återvändande IS-krigare med jobb och bostad