• Gert

Vad gör 1 miljon invandrare på dagarna?

Det finns ca 1,6 miljoner invandrare i Sverige enligt Migrationsverkets siffror. Nyligen i en TV-debatt mot Jimmie Åkesson sa Jan Björklund att 600 000 invandrare jobbar och betalar skatt i Sverige. Den siffran brukar även andra politiker hänvisa till.

Frågan är då vad resterande 1 miljon invandrare gör. En del är självklart barn och går i skolan.

Det är alltså mer än hälften av alla invandrare som inte jobbar. Och den statistiken Jan Björklund kommer med tar inte hänsyn till om det är arbetskraftsinvandring, kärleksinvandring eller flyktinginvandring.

Så vad gör då 1 miljon invandrare som inte jobbar på dagarna?

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Vad gör 1 miljon invandrare på dagarna?
  • Paulina P P
    Gert skrev 2015-05-19 20:37:37 följande:

Det finns ca 1,6 miljoner invandrare i Sverige enligt Migrationsverkets siffror. Nyligen i en TV-debatt mot Jimmie Åkesson sa Jan Björklund att 600 000 invandrare jobbar och betalar skatt i Sverige. Den siffran brukar även andra politiker hänvisa till.

Frågan är då vad resterande 1 miljon invandrare gör. En del är självklart barn och går i skolan.

Det är alltså mer än hälften av alla invandrare som inte jobbar. Och den statistiken Jan Björklund kommer med tar inte hänsyn till om det är arbetskraftsinvandring, kärleksinvandring eller flyktinginvandring.

Det gör väl detsamma som arbetslösa svenskar.
  • Gert
    Birgitta02 skrev 2015-05-19 21:42:57 följande:
    Vilken tur att en invandrare har egen taxirörelse så du, som är svensk, fick ett jobb!
    Nja, det finns svenska åkare inom taxibolaget också. Men majoriteten är helt klart invandrare. Jag har inget problem med att ha en invandrare som chef. 
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    Speakers Corner skrev 2015-05-20 06:30:20 följande:
    Så varför startar du inte en tråd om politikerna och politiken som bedrivs, istället för en tråd som skuldbelägger invandrarna.
    Det är lågt att slå på den som redan ligger Gert. 
    Det är ju det jag har gjort - startat en tråd i Politik-forumet. Du kan inte ha läst det jag har skrivit för jag har inte skuldbelagt invandrare. Jag har bara konstaterat fakta.
  • Rikard

Sysselsättningsgraden i Sverige totalt var 65,7% i april. Det är rimligen den siffran man ska jämföra med. Man kan ju t.ex. inte förvänta sig att invandrarbarn ska arbeta.
    Om siffrorna 600 000 i arbete av totalt 1 600 000 stämmer så blir det en sysselsättningsgrad på 37,5%. Därmed är "skillnaden" som behöver förklaras 450 000 och inte en million. Naturligtvis går det inte att ge ETT (1) svar på det, men att arbetslösheten är större bland invandrare än infödda är det ingen som har förnekat. Det behöver man göra något åt, inte minst för invandrarnas skull.

• Litet My

Om jag skulle ta denna tråden på allvar så gissar jag på att: Många är föräldralediga, många studerar. En del invandrare har också många barn. Så jag kan absolut se vad den miljonen skulle kunna tänkas göra.

• Hannah76

Är barn, är föräldraledg är pensionärer, är sjuka, studerar på högskola/universitet/vuxenutbildning, lär sig svenska eller är arbetslösa.

• Muslimsktjej
    Sandra33 skrev 2015-05-19 22:45:02 följande:

Lagar mat o tar hand om sina 10 barn!

Alla invandrare är inte somalier?
  • lana25
    Gert skrev 2015-05-19 20:37:37 följande:

vi köper och säljer lägenheter och hus,investerar i fonder,åker på utflykter,lagar mat,tar hand om barn,har ingen bidrag,hinner inte städa själv,kommer städfirma:svenska kvinnor är duktiga att städa.
  • saaraajkaa

Svarar gärna på den frågan eftersom jag jobbar med just etableringen på en myndighet. För att de ska få sina så bidrag sätts de i diverse aktiviteter som SFI, samgällsorientering, arbetspraktik osv. Så det är inte att de sitter hemma som många tror. Deras aktiviteter är ett krav för de ska få ersättning.

• Svenskinvandrare

Runt 350.000 av dem är invandrade svenskar, dvs svenskar som fötts i utlandet. De ingår i den här invandringsstatistiken men för arbetsmarknadsstatistiken ingår de i svenskfödda som arbetar och alltså inte i de 600.000 du nämner. Sen är det en stor hög med gränsgångare = personer med utländskt medborgarskap som invandrat och bor i Sverige medan de arbetar i något annat land ex Norge, Finland eller Danmark. De är statistiskt sett "arbetslösa" i Sverige eftersom de inte taxerar här (enligt nordiskt avtal taxerar man i det land man arbetar). En dansk som bor i Malmö är alltså en av de 1.6 miljonerna men tekniskt sett "arbetslös" i Sverige eftersom han arbetar i Köpenhamn.

Sen har vi 200-250.000 barn eller studerande ungdomar. Återstår kanske 300-350.000 som är pensionärer, sjukskrivna, studerande vuxna, arbetssökande, i militärtjänst, barnlediga etc. 

• Flash Gordon
    Svenskinvandrare skrev 2015-09-19 03:07:51 följande:
    Runt 350.000 av dem är invandrade svenskar, dvs svenskar som fötts i utlandet. De ingår i den här invandringsstatistiken men för arbetsmarknadsstatistiken ingår de i svenskfödda som arbetar och alltså inte i de 600.000 du nämner. Sen är det en stor hög med gränsgångare = personer med utländskt medborgarskap som invandrat och bor i Sverige medan de arbetar i något annat land ex Norge, Finland eller Danmark. De är statistiskt sett "arbetslösa" i Sverige eftersom de inte taxerar här (enligt nordiskt avtal taxerar man i det land man arbetar). En dansk som bor i Malmö är alltså en av de 1.6 miljonerna men tekniskt sett "arbetslös" i Sverige eftersom han arbetar i Köpenhamn.

Sen har vi 200-250.000 barn eller studerande ungdomar. Återstår kanske 300-350.000 som är pensionärer, sjukskrivna, studerande vuxna, arbetssökande, i militärtjänst, barnlediga etc. 

Källa på de siffrorna?

Jag har aldrig sett dem och skulle gärna vilja se var det kommer ifrån?
Svar på tråden Vad gör 1 miljon invandrare på dagarna?