• Gert

Vad gör 1 miljon invandrare på dagarna?

Det finns ca 1,6 miljoner invandrare i Sverige enligt Migrationsverkets siffror. Nyligen i en TV-debatt mot Jimmie Åkesson sa Jan Björklund att 600 000 invandrare jobbar och betalar skatt i Sverige. Den siffran brukar även andra politiker hänvisa till.

Frågan är då vad resterande 1 miljon invandrare gör. En del är självklart barn och går i skolan.

Det är alltså mer än hälften av alla invandrare som inte jobbar. Och den statistiken Jan Björklund kommer med tar inte hänsyn till om det är arbetskraftsinvandring, kärleksinvandring eller flyktinginvandring.

Så vad gör då 1 miljon invandrare som inte jobbar på dagarna?

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Vad gör 1 miljon invandrare på dagarna?
  • Birgitta02

Hälften av de vuxna är kvinnor. Och många av dom är hemma eftersom deras kultur säger att de inte ska arbeta utanför hemmet. Några vuxna är, precis som många svenskar, arbetslösa. Vissa vuxna pluggar, precis som svenska vuxna. Och vissa är brottslingar och köper och säljer knark, precis som vissa svenska vuxna.

Vad är du ute efter med din frågeställning?

• Gert
    Birgitta02 skrev 2015-05-19 20:40:40 följande:

Hälften av de vuxna är kvinnor. Och många av dom är hemma eftersom deras kultur säger att de inte ska arbeta utanför hemmet. Några vuxna är, precis som många svenskar, arbetslösa. Vissa vuxna pluggar, precis som svenska vuxna. Och vissa är brottslingar och köper och säljer knark, precis som vissa svenska vuxna.

Vad är du ute efter med din frågeställning?

Ett modernt välfärdssamhälle som Sverige är skulle inte gå runt om alla kvinnor stannar hemma. Ju fler som stannar hemma desto mindre skatteintäkter, desto sämre välfärd då en större befolkning kräver mer resurser.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Birgitta02
    Gert skrev 2015-05-19 20:43:50 följande:
    Ett modernt välfärdssamhälle som Sverige är skulle inte gå runt om alla kvinnor stannar hemma. Ju fler som stannar hemma desto mindre skatteintäkter, desto sämre välfärd då en större befolkning kräver mer resurser.
    Vårt samhälle har inte jobb tillräckligt till våra etniska svenskar som kan och vill och får jobba. Då kan ju de som vill arbeta hemma få göra det? Eller hur?

• Birgitta02

Och om du ser dig omkring så är massor av pizzerior, tobaksaffärer, bussbolag och taxirörelser fullbemannade med invandrare som driver egna företag. Likaså städfirmor och andra "skitjobb". Såna som svenskar inte vill ha. Så lägg ner gnället.

• MioEliott

Jag jobbar i en second hand på mindre ort.
    Väldigt många vuxna (arbetsföra) invandrare kommer dagligen in och hänger. De prutar ofta och fräckt. Många kommer flera gånger om dagen, varje dag i veckan och gör sig ingen brådska. När de ska betala halar de upp och bläddrar i ganska rejäla sedelbuntar samtidigt som de försöker pruta in i det längsta tills det bara handlar om några få kronors skillnad och de prutar för själva prutandets skull, tar upp onödig tid för personal och andra kunder trots att de VET att de aldrig får igenom att köpa en fullt duglig funktionell tröja för 12 kronor när priset är satt till ynkliga 15.
    Rent dagdriveri.

• Gert
    Birgitta02 skrev 2015-05-19 20:50:36 följande:

Och om du ser dig omkring så är massor av pizzerior, tobaksaffärer, bussbolag och taxirörelser fullbemannade med invandrare som driver egna företag. Likaså städfirmor och andra "skitjobb". Såna som svenskar inte vill ha. Så lägg ner gnället.

Jag är svensk och kör taxi och min åkare är invandrare så lägg ner snacket om att inga svenskar vill ha "skitjobb".
  • Birgitta02
    MioEliott skrev 2015-05-19 20:52:23 följande:

Jag jobbar i en second hand på mindre ort.
    Väldigt många vuxna (arbetsföra) invandrare kommer dagligen in och hänger. De prutar ofta och fräckt. Många kommer flera gånger om dagen, varje dag i veckan och gör sig ingen brådska. När de ska betala halar de upp och bläddrar i ganska rejäla sedelbuntar samtidigt som de försöker pruta in i det längsta tills det bara handlar om några få kronors skillnad och de prutar för själva prutandets skull, tar upp onödig tid för personal och andra kunder trots att de VET att de aldrig får igenom att köpa en fullt duglig funktionell tröja för 12 kronor när priset är satt till ynkliga 15.
    Rent dagdriveri.

I väldigt många invandrarkulturer är det kutym att pruta. Det är oförskämt att INTE pruta - det är en del i det sociala spelet.
  • Birgitta02
    Gert skrev 2015-05-19 20:54:58 följande:
    Jag är svensk och kör taxi och min åkare är invandrare så lägg ner snacket om att inga svenskar vill ha "skitjobb".
    Men jag förstår inte varför det sticker i ögonen på dig att vissa invandrare är arbetslösa? Är du lika ifrågasättande om svenskar också? Och invandrare är i en än värre situation med ny kultur, nytt språk... fattar inte.
  • Gert
    Birgitta02 skrev 2015-05-19 21:02:12 följande:
    Men jag förstår inte varför det sticker i ögonen på dig att vissa invandrare är arbetslösa? Är du lika ifrågasättande om svenskar också? Och invandrare är i en än värre situation med ny kultur, nytt språk... fattar inte.
    Det som sticker i ögonen på mig är att politikerna vill fortsätta på samma spår utan att göra någonting åt situationen. De vill fortsätta med invandringen fast varken jobb eller bostäder finns. Under de närmaste åren beräknas befolkningen växa med 150 000 per år. 
  • Nerfherder

Du Gert, ring runt till alla en miljon invandrare och fråga dem. Varför bryr du dig ens... eller låtsas bry dig. Då du ändå vill få ut dem ur din åsyn så fort som möjligt...

Svar på tråden Vad gör 1 miljon invandrare på dagarna?