Inlägg från: Donum |Visa alla inlägg
  • Donum

Hur göra svenska barn bättre på språk?

Inte måste man börja innan skolåldern?

Ett år utomlands i lagom ålder så lär det lösa sig. Jag fick gå ett gymnasieår i Frankrike när det begav sig och lärde mig franska på tre månader. Efter ett halvår fick jag inte längre frågan var jag kom ifrån. Det kräver dock att det inte bor en massa andra svenskar eller engelsktalande på samma ställe utan att man tvingas lära sig just det språket som man vill lära sig.

Sedan är det bara att göra om proceduren för nästa språk osv.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Jw83 skrev 2015-05-17 15:08:37 följande:

Om du ska behärska språket lika bra spm ditt modersmål så måste du börja då. Det finns massor med forskning inom området. Självklart kan man bli väldigt bra på språk som vuxen också, men aldrig lika bra som någon som börjat väldigt tidigt.

Mycket handlar om vilken del av hjärnan som lagrar språket. Ett väldigt ungt barn lagrar flera språk i samma del som dom lagrar modersmålet. En vuxen kan inte det. :)

Det var jag inte tvungen att göra i alla fall. Oavsett, så ger det större effekt att barnen får bo och leva i ett land med det språk man vill att de ska lära sig än att lära sig språket hemifrån.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
Svar på tråden Hur göra svenska barn bättre på språk?