Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
Statsministern (s)jälv slirar på om det här med yttrandefrihet verkligen är önskvärt.
Inte första gången han är i de träskmarkerna i och för sig. Vi kommer nog alla ihåg hur han hade åsikter om vad en författarinna från Sverige hade sagt om Sverige i en intervju utomlands.
skogkar.se/sag-hej-da-till-ratten-att-hada/
Löfven: "Jag har väldigt svårt att förstå dem som hela tiden ska provocera, skända och göra ner andra människor. Jag har oerhört svårt att se nyttan med det. Vi behöver inte ha det i vårt land."
Vadå, "Vi behöver inte ha det i vårt land"?
Alltså, en statsminsiter som anser att vissa uttryck, inom yttrandefriheten, "behöver vi inte ha i vårt land" ...
Ett alternativ vore förstås att han, som högsta ansvariga politiker, helt enkelt bara gav fan i att signalera vilka delar av yttrandefriheten som är "onödiga".
Han behöver inte förstå. Han behöver bara acceptera att rätten finns där.
.
Du är alltså kritisk mot att statsministern har svårt att förstå dem som vill håna trycka ner mobba och hata andra människor? Det är i och för sig inte oväntat men det säger mycket mer om dig än om Stefan Löfven och jag är övertygad om att en majoritet av befolkningen sympatiserar med stadsministern i denna fråga.
Även om det är en del av yttrandefriheten att danska rasister ska kunna bränna koranen i Malmö eller att tyska nazister på 30 talet brände judisk litteratur så bör man få tycka att det är en dåligt att använda yttrandefriheten till något sådant utan att bli sedd som ett hot mot yttrandefriheten.
Skönt att se att se att den f.d. moderate stadsministern Carl Bildt verkar dela Stefan Löfvens åsikter i just denna fråga.