Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
www.expressen.se/kultur/dramatisk-forandring-av-dn-kultur-pa-60-ar/
Kan också vara intressant att jämföra med senaste valet:
Det är generellt alldeles för mycket gnäll som kommer från kommuner och landsting, åtminstone då det är fråga om att behöva betala för något.
Fast det mesta tillhör förstås det politiska spelet, så det får vi acceptera.
Landstingen.., finns det nån som vill ha dom kvar, inte jag iaf.
Det måste vara helt fel att hälso sjuk och tandvård inte sköts av en och samma "organisation"
Är det nåt där vi alla ska ha samma rättigheter och möjligheter så är det i just dom frågorna, och det har vi inte i dag.
Så lägg ner landstingen, eller ta åtminstone bort hälso, sjuk och tandvården från deras uppgifter.
Även kommunerna borde bli av med uppgifter som rör hälso, sjuk och tandvård, anser jag.
Om nån är av annan åsikt, ställ er då frågan, varför inte alla ska få samma behandling, ha samma möjligheter och rättigheter oavsett var man bor i Sverige?
Nu existerar det bara i teorin, i verkligheten så skiljer det massor mellan olika landsting, nåt vi hör/läser om mest varje dag, om vi inte personligen får ta del av det.
Det ska inte vara så att ekonomin och/eller politisk tillhörighet och åsikter styr vad som ska finnas eller prioriteras.
Det ska enbart vara sakkunniga som prioriterar och beslutar i dessa frågor.
Men stora skillnader kommer det alltid att bli, när det är politiker inblandade, så jag tycker det ska skapas en politisk oberoende organisation som helt tar över dessa frågor.
Jag förstår att även dom kommer att vara tvingade, att arbeta efter de ekonomiska förutsättningar som den av oss valda regeringen ger dom, men vi slipper definitivt alla större skillnader som finns idag.
Och det bästa av allt, vi blir helt av med nyckfulla politiker och det bråk som alltid förkommer om vad det får kosta och vart pengarna ska gå, och därmed så står vi säkert ut med att vissa delar, rent praktiskt inte går att lösa.
T.ex som att närhet, utbud och tillgänglighet aldrig kan uppnås med full rättvisa, så att det blir helt likvärdigt över hela landet.
Analys av partier:
Nu hittade jag ändå ngt som är mindre bra med C.
Vad jag förstår så vill C avskaffa Allemansrätten? Alltså att alla har rätt till att plocka svamp och bär och röra sig i skogarna osv. trots att de inte äger skogen?
Det är inte så bra.
Jag tycker t.ex. att EU-migranter från Östeuropa ska plocka svamp och bär istället för att tigga och sen sälja dessa skogsprodukter till restauranger eller företag som handlar med mat/exporterar mat.
Då skulle de kunna få in pengar ....
Sen ska ju vi alla ha samma möjlighet, men för de flesta av oss är det väl inte intressant. Det är viktigare att kunna cykla eller vandra i skogen .... eller plocka bär för att kunna göra sin egen marmelad.
Problemet är inte att det finns ett fåtal sjuksköterskor och poliser som får betala statlig inkomstskatt (har höga löner) utan det verkliga problemet är att många sjuksköterskor och poliser har låga löner.