K Markatta skrev 2018-09-02 14:05:33 följande:
GW:s tankegångar kan sammanfattas så här: "Den politik som S förde på 50- och 60-talet var bra och gav också mig möjligheter att nå dit jag är idag".
Ja, där tar analysen slut. Vad S gjort de senaste 20 - 30 åren eller för den delen vad S kan tänkas göra i framtiden är ointressant för GW. Han går på gamla meriter.
Yngre väljare tittar istället på hur partiet agerat i nutid och vänder därför i allt högre grad S ryggen.
Jag tänker på dessa kloka rader.
"sett till den politik som verkligen avgör människors liv, allt det där som handlar om utbildning, arbete och därmed möjlighet till ett anständigt ekonomiskt liv, om sjukvård, åldringsvård, våra pensioner och grundläggande fri- och rättigheter, så har socialdemokratin historiskt uträttat åtskilligt mer av det som räknas för folkets flertal än vad deras borgerliga motståndare har gjort"
"det var folkhemmet som gav mig den växtkraft som även en sådan som jag behöver och sådant glömmer aldrig en riktig sosse"
"Det kostar att bygga ett Folkhem och det är inte mer än rätt och rimligt att sådana som jag delar med sig av det överflöd där vi har hamnat"