Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Digestive skrev 2023-10-14 15:15:44 följande:
    Tänkte höra om du vet någon israelisk motsvarighet till exempelvis Al Jazeera som (på engelska) sänder live på YouTube? Är osäker på om den sedvanliga västerländska median (CNN, BBC et cetera) även täcker israeliska nyanser kring den här... skiten.

Må väl, båda två.
    Måste det vara livesändningar? Jerusalem Post finns ju på nätet i engelskspråkig version, www.jpost.com, och borde väl uppdateras i samma takt som svenska tidningar.

Håller med om din sista mening!
  • Mentat
    Anonym (Jaså!) skrev 2023-10-16 19:41:50 följande:
    Om de själva får ordet så är alla antisemiter så fort man kritiserar Israel. Med det sagt betyder det inte att antisemitism inte existerar men själva ordet har svårt misshandlats eftersom den används mot alla som kritiserar Israel. Att kritisera Israel är inte samma som att hata judar.
    Fast det var ju inte det diagrammet handlade om. Är det så svårt att läsa ett diagram?
  • Mentat
    Anonym (Jaså!) skrev 2023-10-16 21:32:12 följande:
    Haha moget med personligt angrepp. Duktig du är ;)
    Ursäkta mig då för att jag försökte få dig att bemöta det som skrivs och inte börja orda om något helt annat. Jag lever i illusionen att ett debattforum borde handla om att man bemöter varandras åsikter och argument.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2023-11-01 07:54:11 följande:

Ska man vara i Sverige ska man anpassa sig till svenska seder är beskedet från aftonlatrinens chefsideolog.

Återstår att se om Aftonbladet i allmänhet och Lindberg i synnerhet inser vad den logiska slutsatsen av detta är när den appliceras på andra områden. 
  • Mentat
    KillBill skrev 2023-11-05 09:23:46 följande:
    Absolut håller jag med!  Det är lika illa som att Moderaterna fortfarande har Turkiska AKP som systerparti, ett parti vars ledare i dagarna har deklarerat Hamas som en befriargrupp. 
    När jag söker på vilka partier som är moderaternas systerpartier hittar jag inget om detta. Kan du förklara vilken din källa är och var jag kan läsa mer om detta?
  • Mentat
    KillBill skrev 2023-11-05 10:43:00 följande:
    Exempelvis denna (Gustaf Göthberg var vid tillfället internationell sekreterare i MUF). 

Definitionen av systerparti är att man tillför samma internationella partigrupp. Om jag inte är felunderrättad ingår både KD,  M och islamistiska AKP i samma konservativa grupp av partier.  
    Tack, jag håller helt med. Hur man grupperar partier internationellt är iofs svårt att avgöra om de inte ingår i partibaserade samarbeten.
  • Mentat
    KillBill skrev 2023-11-05 11:43:40 följande:
    Väljare som går till partier som Nyans eller SD lockas av reaktionära och konservativa idéer dvs motsatsen till det som Socialdemokraterna står för. Detta hade du känt till om du varit påläst. 
    Nåja, om vi nu skall läsa på kan vi ju kika på valresultat. Distriktet Herrgården i Malmö var ett av deras allra bästa i valet 2018, det kännetecknas också av en extremt hög andel invandrare. (s) resultat: 78,96%. Nyans existerade inte då, mig veterligt.
    2022 var resultatet: (s): 46,3%, Nyans 24,49% (Riksdagsval).

Exakt varifrån tror du att Nyans tog sina röster?
  • Mentat
    KillBill skrev 2023-11-05 13:42:25 följande:
    Det handlar mer om att S har varit  representerad i dessa områden men i senaste valet fick konkurrens av Nyans. SD har insett detta och det är därför vi numera får se SD ledaren prata arabiska. 
    Alltså: Vem var egentligen påläst och vem var det inte? Varifrån kom Nyans' röster?
  • Mentat
    KillBill skrev 2023-11-05 14:30:52 följande:
    De som röstade på Nyans gjorde det för att partiet var representerat i Herrgården. Man tog röster från de partier som tidigare var representerade i samma område.  Nu satsar SD på att vinna väljare från områden som Herrgården i Rosengård.  Det sker bl.a. genom att låta partiledaren Jimmie Åkesson  prata arabiska. 
    Jag ser att signaturen "Hoppas hoppas hoppas" kan se sig i månen efter en ursäkt för påståendet om att denne skulle ha varit dåligt påläst.

Nåja, andra kan ju kanske läsa och bedöma själva.
  • Mentat
    KillBill skrev 2023-11-05 18:02:56 följande:
    Tror du inte att de som lockas av partiet Nyans attraheras av av reaktionära och konservativa idéer?  Partiledaren har ju exempelvis gått ut och hävdat att homosexualitet är förbjudet och har dokumenterad koppling till den fascistiska organisationen Grå vargarna. Förklaringen till att SDs partiledare har börjat kommunicera på arabiska  står nog att finna i att Åkesson ser en möjlighet att fånga väljare från den grupp som attraheras av Partiet Nyans..

www.dagen.se/ledare/2022/09/28/bade-partiet-nyans-och-sd-spelar-pa-manniskors-radslor/
    Signaturen "hoppas hoppas hoppas" skrev alltså att det var f.d. (s)-väljare som hade gått över till Nyans. Du påstod att signaturen var dåligt påläst. Fakta från valresultatet visar vem som inte hade läst på.

Orsakerna till att f.d. (s)-väljare har gått över till Nyans har jag inte uttalat mig om, jag bara påpekar dina faktafel och oförskämdhet mot en motdebattör.
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?