Anonym (Direktörn) skrev 2021-07-31 22:14:39 följande:
Jag har också blivit kontrollerad när jag åkte bil 2015, men det var sannerligen inte mycket till kontroll. Hade nog funkat med ett körkort från flingpaketet.
Senaste gångerna jag och mina vänner åkt tåg så har ingen kontroll skett och tågen har f.ö varit fullpackade med människor som såg ut som de skulle kunna ha utomeuropiskt härkomst, men det kan jag såklart inte veta.
"
Att resa från Danmark till SverigeSedan den 31 maj 2021 är det åter fritt att resa in i Sverige från Danmark, så som före coronapandemin. Det finns inte heller längre några rekommendationer om karantän efter inresan.
Danskar, som har besökt Sverige, behöver sedan den 26 juni 2021 inte gå i karantän eller genomföra ett covid-test efter inresan till Danmark.
Om de svenska reglerna för inresa under coronapandemin går att läsa mer om här. De svenska gränskontrollerna som motiveras med att skydda landets säkerhet och förhindra terrorattentat finns dock kvar – läs mer här."!
"
Sveriges gränskontroller mot Danmark och Tyskland
Den 12 november 2015 införde Sverige en tillfällig inre gränskontroll för trafiken från Danmark och Tyskland. Den 4 januari 2016 införde Sverige dessutom ett så kallat transportöransvar som omfattade resande från Danmark och Tyskland. Det tvingade tåg-, färje- och bussbolag att införa id-kontroller, eftersom transportöransvaret innebar att de bara fick tillåta de resenärer som kunde visa upp en giltig legitimation att åka med till Sverige.
Bakgrunden till regeringens beslut om gränskontroller och transportöransvar var att en stor mängd asylsökande och migranter kommit till Sverige under flyktingkrisen, som var som mest intensiv under hösten 2015. Gränskontrollerna motiverades med att den stora mängden ankommande flyktingar innebar akuta utmaningar för viktiga funktioner i samhället.
Sedan dess har gränskontrollerna förlängts och det finns inget planerat slutdatum. Resenärer kontrolleras bland annat vid tågstationen i Hyllie, vid Öresundsbron och vid färjelägena i Helsingborg och Trelleborg. Motivet till kontrollen har dock förändrats över tid, till att vid de senaste förlängningarna handla om landets säkerhet och att förhindra terrorattentat. Även utformningen har förändrats och numera sköts gränskontrollen av svensk polis samt civilanställda pass- och gränskontrollanter.
Den 4 maj 2017 avskaffade Sverige transportöransvaret och därmed id-kontrollerna vid resa med tåg, buss eller färja från Danmark och Tyskland till Sverige. Samtidigt förstärktes gränskontrollen.
När gräns- och id-kontrollerna infördes ökade restiden för främst tågresenärerna med upp till det dubbla, samtidigt som antalet avgångar minskade. En betydande anledning till den ökade restiden var att två kontroller gjordes: en id-kontroll vid Köpenhamns flygplats i Kastrup, då passagerarna var tvungna att byta tåg, och en gränskontroll vid ankomsten till Sverige. Avskaffandet av id-kontrollen och en tidsmässigt förkortad gränskontroll i Hyllie har dock gjort att mertiden nu är under fem minuter för trafiken i riktning mot Sverige, jämfört med i riktning mot Danmark."