Inlägg från: Jonnynilsson |Visa alla inlägg
  • Jonnynilsson

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Löfven är rädd för odemokratiska reformer om M samarbetar med SD.

Vilka är dessa odemokratiska reformer?
  • Jonnynilsson
    Padirac skrev 2021-03-19 15:57:16 följande:
    Tror du att det är lån som beskattas med en möjlig fastighetsskatt om du köper en fastighet?

Vilka andra skatteregler gäller idag för fastigheter, för lån?  Hur påverkas du av dessa regler idag? Påverkas du av reglerna om du har lån eller inte lån idag?
    Nej. Snacka om att du kämpar med att inte försöka förstå vad jag tycker är orättvist.

Men jag säger som Stenmark. Det går inte att förklara för den som inte begriper.
  • Jonnynilsson
    Jonnynilsson skrev 2021-03-19 15:22:53 följande:

• Jonnynilsson

Tänk om man kunde öronmärka sina skattepengar. Då skulle jag satsa en större del av min skatteinbetalning på skola, vård, omsorg och försvaret.

Vägtrafikskatt betalar jag så på så sätt finansieras vägnätet. Och de som vurmar för kollektivtrafiken kan sätta av en del av sin skatt för den. 

Sen kan man ha en liten pott för diverse typ kultur och sånt.

• Jonnynilsson
    Padirac skrev 2021-03-20 12:36:19 följande:
    Genom att rösta kommunal-.region- och riksdagsvalen kan du påverka vilka politiska partier som får fördela den olka skatterna du betalar, kommunalskatt, region/landstingsskatt och stat. Olika partier har olika prioriteringar, men inget av de olika partierna bestämmer själv, de får förhandla och kompromissa med andra partier, på det sättet får  många olika viljor delar av sina önskningar mötta. Det kallas i Sverige för demokrati.

Du får inte heller bestämma helt själv i den gemskap samhället utgör. Varken över skatter eller lagar.

Om du levde i ett land där du själv finansierade alla dina egna livskostnader kunde du helt själv bestämma vilka 'gemensamma' tjänster du ville finansiera.

Om du behövde använda någontingt du inte finansierat så fick du hitta en annan finansierering - lån/försäkringar/avstå). En hel del människor, men kanske inte du, skulle få lov att avstå trots dubbla eller trippla jobb och de sjuka skulle bli sjukare, de fattiga fattigare, de rika rikare och de friska friskare.  Polariseringen skulle öka och till slut skulle en maktgalen despot ges makten och sedan skulle han försöka ogiltigförklara val, ta kontroll över domstolar och upplopp skulle döda människor.  

Hur tänker du att det samhälle med öronmärkta skatter skulle fungera rent praktiskt, med olika, om tillräckliga skatteintäckter från år till år till verksamhet just du vill finansiera? 

I den stora världen utanför sundbyberg är det inte så enkelt...
    Men det var väl fan vad du drar på. Du vill inte förstå andemeningen i mitt inlägg.

Jag kanske inte tycker att en viss skattefinansierad del av samhället är viktig. Då tycker jag att de som anser att just den delen är viktig kan lägga sina pengar på det.

Trots att jag skriver att jag vil lägga mina skattepengar på vård så svarar du som om jag inte är bered att vara med och finansiera välfärden. Och här målar du upp ett skräckscenario värdigt Löfven med upplopp och dödade människor.

Är det någon som står för upplopp med både personella och materiella skador så är det vänstern redan idag.

Men jag förstår varför du skriver som du skriver. Har man inga bra argument så kan man ju alltid böja fantisera och avleda från ämnet. Det försöker du verkligen göra men misslyckas med totalt. Du är genomskådad din lilla bidragstagare där.
  • Jonnynilsson

• Jonnynilsson
    KillBill skrev 2021-03-21 20:11:09 följande:
    Inkomstspridningen i det svenska samhället har ökat kraftigt de senaste 20 åren och en bidragande orsak är att alliansen tog bort fastighetsskatten. Låginkomsttagare har fått det sämre och höginkomsttagare bättre. Det är en politik som du visar att du gillar och som jag ogillar.

Att S inte driver frågan om en mer rättvis fastighetsskatt beror på att S inte har majoritet för en sådan politik (SD och de andra partierna är ju som sagt emot fastighetsskatt).

Det blir rätt larvigt att du pratar om att tokbeskattning när den här typen av reform syftar till en mer rättvis beskattning där höginkomsttagare (inte mellan och låginkomsttagare) betalar mer i skatt.
    I helvete heller. Det är er import av arbetslösa hjärnkirurger och raketforskare som lever på bidrag som drivit fram klyftorna i samhället. 

Allt annat är lögn. 
  • Jonnynilsson
    KillBill skrev 2021-03-24 08:41:01 följande:

Vilket dravel. S är mycket tydlig med att Sverige inte kan ta emot mer flyktingar än vi kan integrera vilket har resulterat i en mängd skärpningar gällande migrationspolitiken. 

Det är otvetydigt så att Sverige efter snart 7 år med en S regering har en hårdare migrationslag än när M och KD regerade 2014.

Tycker du att ni har lyckats bra?

Anser du att gymnasieamnestin har varit framgångsrik?

Hur många medborgares liv och hälsa är du beredd att offra för fortsätta ge personer som ej har asylrätt rätt att vistas i Sverige (tänk Vetlanda)?
  • Jonnynilsson

Mina frågor till KillBill blir raderade av den socialdemokratiska moderatorn helt utan motivation.

Snart åker jag väl ut härifrån.

• Jonnynilsson
    KillBill skrev 2021-03-28 14:28:38 följande:

Det sker vad jag förstår när man har citerat ett inlägg som blivit bortplockat dvs det är inte vad man själv skrivit plockas bort utan det man citerar. 

Aha, tack Bill!
  • Jonnynilsson
    FDFMGA skrev 2021-03-28 15:20:42 följande:
    Precis, har man citerat ett inlägg som plockats bort så får man bara ett tomt och obegripligt meddelande.

De som har som hobby att odla den egna kränktheten vid sidan om sina konspirationsteoretiska studier brukar då inte sällan uppleva sig som varande sanningssägare utsatta för förföljelse.

Ibland har det blivit ett sådant snatter om konspiration i ankdammen att det kan upplevas som störande av vuxenvärldenSkrattande
    Begrep du själv något av ditt ordbajasande?
  • Jonnynilsson
    Flash Gordon skrev 2021-03-31 06:52:04 följande:
    Stefan Löfven DN 30/3-2021 

"Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin." 

Samtidigt VPK: 

"Det kan vara så att inskränkningar av de demokratiska fri- och rättigheterna är den enda möjligheten för arbetarklassen att slå vakt om den största demokratiska reformen vi känner till avskaffandet av utsugningen och kapitalismen."
    (Lars Ohly, inlägg i Röd Press)
    Vi uppfattar nog vad demokrati innebär lite olika. Svetsarens senaste uttalande var väldigt korkat på ren svenska.
  • Jonnynilsson

Faktum kvarstår ju att V vill förstatliga allt ala gamla Sovjetunionen. Men jag är inte ett dugg rädd för att S skulle släppa fram något sådant i dagsläget.

Men vi som är lite äldre minns när sossarna försökte sig på att göra samma sak via löntagarfonderna. Vi var väldigt nära ett förstatligande av Sveriges privata företag. Som tur var så misslyckades man med sitt uppsåt.

sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6ntagarfonder

• Jonnynilsson
    Padirac skrev 2021-03-31 15:31:08 följande:
    Fyller på med lite text från länken så att lite fakta kommer upp - facket och löntagarna kallas alltså av JN ovan för staten Drömmer 

"Löntagarfonder var ursprungligen ett förslag från LO som syftade till att öka löntagarnas (huvudsakligen genom fackförbunden) inflytande över det privata näringslivet genom andel i ägandet."
    Ber om ursäkt för att jag klumpade ihop staten och LO. Men från min synvinkel var det samma sak på den tiden. Det starka LO styrde och ställde alldeles för mycket i svensk politik så det kändes som om LO satt i regeringen.

Som tur är så har fackets betydelse när det gäller beslut för landet tonats ner rejält. Därmed inte sagt att fackföreningar inte behövs. Men det man försökte sig på via löntagarfonderna var för jävligt och helt i sovjetisk kommunistisk anda.

Det är inte för inte som man kallade Sverige det sista DDR-landet!
  • Jonnynilsson
    K Markatta skrev 2021-03-31 16:19:58 följande:
    Kanske det. Noterar då att Ung Vänster precis publicerat en debattartikel med rubriken "Därför behöver vi kommunism":

twitter.com/ungvanster/status/1377241725140414465
    Japp! Ett klasslöst samhälle där ingen behöver vare sig utbilda sig eller jobba för att bli försörjd.

Och även om man utbildar sig och kämpar så får man inte mer i plånboken än rödvinskommunisten som sitter och diskuterar saken och inte bidrar till försörjningen.

Undrar hur innovationsdrivet ett sådant samhälle blir? Inte alls skulle jag tro. kommunism är början till slutet.
  • Jonnynilsson
    Padirac skrev 2021-03-31 17:29:28 följande:
    _man_ är det du eller? - kanske man och missnöjd dessutom?  

Det är lite väl vårdslöst med såväl fakta som verkliga förhållanden kan jag tycka  - jag tror att det faktiskt var Norge som kallades DDR senast  - www.dn.se/sport/norge-jamfordes-med-ddr/

Idag kan vem som helt bli (aktie)ägare i vilket börsnoterat bolag som helst - självklart palcerar facken sina pengar på samma sätt som alla andra.  DDR-fasoner är vad det är {#emotions_dlg.flower}

www.svd.se/facken-har-forlorat-1-miljard-pa-borsfallet

"Fackförbunden placerar en stor del av medlemmarnas pengar på aktiemarknaden. Vissa har varit framgångsrika. Lärarförbundet ligger exempelvis på 8 procent plus sedan årsskiftet 2014/2015. Och trots att de flesta fackförbund ligger på minus finns det ett par som har lyckats prestera bättre än börsen som helhet. IF Metalls och Handels portföljer har tappat 5,5 respektive 5 prsocent. Medan hela börsen har backat med 12,5 procent."

Du försöker skoja bort det fruktansvärda som LO försökte ställa till med. Rena rama historieförfalskningen. Fy skäms.

Man skulle alltså ta 20% av företagets vinst och använda för att köpa upp företagets aktier och på sikt helt enkelt ta över de privata företagen. De privata företagen skulle alltså själva finansiera sin egen undergång.

Det är för jävligt! Men det är glömt och ingen kommer ihåg det.

En annan grej jag kommer ihåg är parabolförbud. Sossarna och kommunisterna var livrädda för att reklam TV och amerikanskt videovåld skulle invadera hemmen. Man ville verkligen hålla kvar statsägda Public Service för att ha kontroll över vad Svensson fick lov att konsumera vid TVn. Som tur är blev det inget med det.

Var det någon som sa DDR?
  • Jonnynilsson
    Padirac skrev 2021-04-01 14:45:42 följande:
    Du har nog inte förstått vidden av hur folk förtrycktes i DDR.. paraboler eller inte skulle knappast ha förbättrat livet för de i DDR som utsattes för övergrepp mot mänskliga rättigheter..

NUförtiden är det SD som vill förbjuda och kontrollera media som inte passar deras politiska smak och världbild  Kräks 

'frihetspartiet' SD vill dessutom införa angivarlagar likt DDR KräksKräks

www.aftonbladet.se/nyheter/a/9mQlz5/akesson-grannar-ska-anmala-den-som-hjalper-papperslosa
    Nu var det ju Sverige vi diskuterade men DDR är en bra referens för det var åt det hållet man strävade. LO ivrigt påhejade av sossarna försökte ta över alla privata företag via löntagarfonderna. Och resultatet skulle vara en DDR likande företagsstruktur utan fritt företagande. Enbart en idiot tror att det fungerar.

Tänker man då på löntagarfonder och total kontroll av media är inte DDR så långt borta.

Som tur var blev protesterna för stora så till och med de mest vänstervridna  kommunister fick tillsammans med sossarna backa från sin våta dröm.
  • Jonnynilsson
    Padirac skrev 2021-04-04 10:05:19 följande:
    Ja, det är väl SD som vill införa total kontroll över media, kultur, traditioner, befolkning - DDR-demokraterna typ  Kräks
    Så SD är de nya sossarna då?
  • Jonnynilsson

Sverige har aldrig varit så säkert som det är nu!

marcusoscarsson.se/ranare-hotade-att-skjuta-3-aring-riktade-pistol-mot-hans-haka/

www.bild.de/news/ausland/news-ausland/schweden-ist-gefaehrlichstes-land-europas-78054592.bild.html

Undrar när de vänstervridna idioterna som kört landet ner i avgrunden vaknar och kommer till insikt om vad man gjort? Ja just det Lövet har ju insett faktum och lämnar det sjunkande skeppet! Smart val av svetsaren att låta någon annan ta skiten och städa upp.

• Jonnynilsson
    Kärnkraft avvecklas under elbrist, elpriserna slår rekord och klimatmålen missas. Utanförskapet växer och 1,3 miljoner människor kan inte försörja sig själva. Gängen är starkare, våldet råare, poliserna för få och fängelserna överfulla.

Bra jobbat sossar!
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?