Anonym (mr happy) skrev 2017-07-02 16:47:09 följande:
Nu lägger du återigen ord i min mun. Varför gör du det? Jag har aldrig påstått att ett parti inte ska få avgöra själva hur de vill göra.
Det jag faktiskt påstår är att det inte är okej att lägga sig platt. Vill man vara Löfvéns knähund så bör man gå till val på just detta.
Det tar lång tid att bygga upp ett raserat förtroende. Jag och många med mig litar inte ett skvatt på något av Allians-partierna längre. Jag röstade på Alliansen. De tackade för förtroendet genom att stötta en vänsterregering och en massa skattehöjningar. Bedrövligt är bara förnamnet.
Du har rätt i att nya Allianser kan orsaka att de man röstade på bedriver tvärtom-politik. Detta kan även drabba S och deras väljare.
Av dessa orsaker är jag övertygad om att de partier som är tydliga med vad de vill och garanterat inte viker ner sig har mycket att vinna. Därmed tror jag SD och V kommer att gå bra framöver, vilket i sin tur är riktigt dåligt för Sverige.
Decemberöverenskommelsen föregicks av att samtliga partier före valet förklarade att de inte kommer att samarbeta med SD, sedan fällde SD den rödgröna budgeten och egentligen också regeringen. SD förklarade också att de kommer att fälla varje regering som inte går dem till mötes.
Det är som jag ser bakgrunden till decemberöverenskommelsen. Alternativet för allianspartierna hade innburit ett svek mot väljarna i och med att alternativet var ett samarbete mellan SD och alliansen.
Personligen tycker jag att M borde ta steget fullt ut den här gången, förklara att man är beredd att på lika villkor samarbeta med SD - och därmed ställa C och L och framförallt väljarna inför fullbordat faktum så att säga.
Jag tror att konsekvensen skulle bli att C och L valde samarbete med S i stället för att närma sig SD, men oavsett skulle det ge väljarna tydliga alternativ.
Antingen en utökad allians där SD ingår eller också ett block bestående av M och SD och ett mittenblock, C, L och S och så miljövänstern, MP och V som ett eget slags block.
Det var iofs trist att KD och M sabbade decemberöverenskommelsen, men man kan inte gråta över spilld mjölk även om det var ofattbart korkat att hälla ut den.