Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
Drabbas man av engångsskatt i Januari, dröjer till nästa års försommar innan man får tillbaka pengarna.
Just det, 9 kommuner har under 30% och typ 270 kommuner har högre. Jag har aldrig antagit en kommunalskatt på 40%. Om man tjänar över c:a 630000 per år så blir marginalskatten 54-60%.
Jag betalar kommunalskatt och statlig skatt på samma deklarationsblankett, så självfallet blandar jag dem. Staten flyttar ju själv pengar till kommuner och landsting lite som den vill, så det spelar ingen som helst roll att man blandar dem. En skatt är en skatt är en skatt.
Återigen räknar du helt fel. Om man fördelade ut de 56 Miljarderna proportionerligt skulle den som tjänar 20000 betala hälften så mycket som den som tjänar 40, vilket du helt missat i din kalkyl. Dock finns undersökningar som pekar på att staten skulle tjäna på slopad statsskatt rakt av.
Dessutom har vi ett budgetöverskott på 85 Miljarder, så det räcker nog till ett litet jobbskatteavdrag till vårdbiträdet också.
Jag utgår ju självklart ifrån att du fyller i blanketten rätt när du jämkar och att du i övrigt meddelar skatteverket om det under året blir förändringar mot det du angav när du jämkade. Gör du det så blir det rätt.
Du påstod tidigare att någon som tjänar 38 000 kr får skatta bort 60% av en bonus på 10 tkr då räknade du med en kommunalskatt på 40% och det finns inte eller hur?
Det var du som hävdade att den statliga skatten utgjorde en mycket liten intäkt för staten och jag ville illustrera hur mycket pengar det faktiskt är genom att dela upp den statliga skatten lika mellan alla förvärvsarbetare. Allt är ju relativt men nästan 60 miljarder kronor tycker jag är mycket och det är naivt att tro att vi skulle kunna slopa den statliga skatten utan att ersätta den med andra skatter.
Intressant att du lyfter fram jobbskatteavdrag och statsskuld. När alliansen förlorade regeringsinnehavet hade de 5 jobbskatteavdragen resulterat i att statsskulden ökat med drygt 100 miljarder och då hade alliansen ändå sålt statliga företag för 160 miljarder.
Jag är tacksam att vi har en regering som genererar överskott och inte underskott. Det är det som skapar förutsättningar för satsningar inom vård och omsorg, skola, rättsväsende och försvar.