Abegayle70 skrev 2017-06-13 16:37:08 följande:
Jag får ofta kommentarer i stil med att "försök se konflikten med den andres ögon", ja men ni måste ju kunna mötas hallvägs"
Jag kan faktist inte inse varför vi ska utplånas...
Mötas halvvägs, innebär det att bara hälften av oss ska mördas?
Det är väldigt svårt att se något försonande i organisationer vars främsta mål är vårt utplånande.
Ja, du och många andra anser att vi ockuperar det som vi återtagit i försvarskrig.
(jag skriver "vi", jag är snart israelisk medborgare) Däremot nämns inte med ett ord att de områden som påstås vara ockuperade av oss tidigare var ockuperade av Egypten och Jordanien. Inget av dessa länder är intresserade av att få tillbaka "sina" områden.
Ja du har rätt i att det är rasistiskt och oacceptabelt att ta med sig konflikten hit, särskilt som de flesta av de som hatar oss inte har någonting med konflikten att göra, mer än att de råkar ha samma religion. När jag växte upp var det inhemska mentala kalhyggen i kängor som gav sig på oss, sverigedemokraternas andliga fäder eller vad man ska säga. Nu har deras hat övertagits av islamister från olika delar av världen. Mina syskonbarn har hoppats på av vad som visat sig vara bosniska muslimer, som inte har det minsta med Israel att göra. Varifrån kommer deras hat? Jo, det lärs ut av skattefinansierade organisationer i Sverige!
Ja, ur mitt perspektiv är ditt perspektiv ett exempel på hur oerhört avlägsen en lösning på israel-Palestinakonflikten är.
Israel uppbackade av världens starkaste militärmakt brukar ibland framställas som David i kampen mot Goliat, men stenkastande palestinska barn är inte Goliat, liksom heller inte korrupta arabiska regimer är.
Varifrån hatet kommer bland muslimer som egentligen inte har ett dugg med I-P-konflikten att göra? Det finns ingen regional konflikt som har haft ens tillnärmelsevis lika stort symbolvärde som den konflikt du är en del av, inte ens Vietnamkriget på sin tid. Det är inte ett symbolvärde som orsakas av svenska skattepengar och heller inget symbolvärde som kommer att försvinna.
Det finns en utopisk lösning och det skulle kunna vara att symbolvärdet förändras så att man i stället för att odla oförsonlighet blir en del av en lösning på världens mest olösliga konflikt.
Men det kommer inte att inträffa, det skulle kräva att man försöker förstå sin fiende - i stället så kommer Mellanöstern förr eller senare att explodera.