Jonnynilsson skrev 2021-03-20 14:27:08 följande:
Men det var väl fan vad du drar på. Du vill inte förstå andemeningen i mitt inlägg.
Jag kanske inte tycker att en viss skattefinansierad del av samhället är viktig. Då tycker jag att de som anser att just den delen är viktig kan lägga sina pengar på det.
Trots att jag skriver att jag vil lägga mina skattepengar på vård så svarar du som om jag inte är bered att vara med och finansiera välfärden. Och här målar du upp ett skräckscenario värdigt Löfven med upplopp och dödade människor.
Är det någon som står för upplopp med både personella och materiella skador så är det vänstern redan idag.
Men jag förstår varför du skriver som du skriver. Har man inga bra argument så kan man ju alltid böja fantisera och avleda från ämnet. Det försöker du verkligen göra men misslyckas med totalt. Du är genomskådad din lilla bidragstagare där.
Jag förstår andemeningen i dina inlägg, men då du försöker hitta effektiva argument för din åsikt så faller det platt till marken.... Du säger att det är lån som beskattas, att du inte äger det du köpt utan det gör banken precis som de äger pengarna du lånat..
Kan du hitta argument som har saklig förankring i verkligheten, i verkliga förhållanden? Jag uppfattar argumenten som du stödjer din åsikt på som att ha helt fel premisser och kopplingar till saken du diskuterar, faktiskt till verkligheten i sig då banen äger både hus och dina lånade pengar.. möjligen är det ett försök till argument som kan vara 'effektiva' i betydelsen 'affektiva' känsloargument. Detta är vanligt då alternativa fakta dras fram och speciellt då propaganda sprids.
Ja, vilka saker vill just du finansiera gemensamt? Om du hittar ett politiskt parti som delar dessa uppfattningar så kan du rösta på dem i de olika valen - om fler än du och tillräckligt många tycker detta är viktigt kommer de frågorna att få utrumme i debatt och förhandling. Bra va - det kallas parlamentarisk demokrati i Sverige.
Sen är det ju intressant att höra hur du tänker dig att det skulle fungera med att var och en själv skulle kunna välja vad denne vill betala skatt för - om du nu tror det överhuvud taget. Jag ser det inte som omöjligt att du tror att välfärden kan fungera så och det skulle - som jag frågade dig om - var intressant hur du tänkte att det skuller fingera - vad om någonting är obligatoriskt? vad är valfritt? osv..
Bidrag? Tja, det skulle väl möjligtvis vara avdrag genom skattereduktion (som den ökända evigt bannade skribenten
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-laughing.gif)
likställde med bidrag) då.. jobbskatteavdrag, reseavdrag, ränteavdrag... ingen rut eller rot... kanske är den subventionerade sjukvården och tandvården att likställa med bidrag (i samma anda som den ökända evigt bannade skribenten tänkte
![Drömmer Drömmer](https://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-dreamer.gif)
)