KillBill skrev 2017-06-19 13:54:36 följande:
Din och min diskussion om tillväxt startade efter det att du hade påstått att Sverige har haft nolltillväxt de senaste 15-20 åren. Du har i detta sammanhang hänvisat till Hans Jensevik som din källa.
Vi har kommit så långt att du har tagit reda på att Jensevik baserar beräkningarna kring tillväxt på uppgifter om BNP per capita som han hämtar från Statistiska centralbyrån /Konjunkturinstitutet. Du har också tipsat mig om den formel som Jensevik använder för att baserat på ovan nämnda uppgifter beräkna tillväxten.
När man beräknar tillväxten med samma data som Jensevik använder och använder samma formler som Jensevik använder så blir resultatet att Sverige har haft en genomsnittlig tillväxt på 1,46% de senaste 15 åren och en genomsnittlig tillväxt på 1,96% den senaste 20 åren. Den genomsnittliga tillväxten i Sverige har de senaste 46 åren (sedan 1970) legat på 1,75% dvs mitt emellan den genomsnittliga tillväxten de senaste femton och tjugo åren.
Jag måste därför konstatera att jag hela tiden har haft rätt när jag påpekat att ditt påstående om nolltillväxt i Sverige de senaste 15-20 åren varit mycket felaktigt.
Jaså, så nu när du har lyckats motbevisa dig själv (till och med) kring att Jensevik hade fel och att han inte prickade in högkonjunktur och det ena med det andra så är alltså din nya vinkel att fokusera på att jag skrev "15-20 år".
Ja, du är då en ombytlig en att debattera med. Och inte särskilt hederlig heller.
Tja, kanske är det inte nolltillväxt i 20 år. Det var, som du nog gentligen förstår av uttrycket,
en höftning. Tar man det bokstavligt så kan det säkert skilja lite grand. Det är dock oväsentligt.
Jensevik visade nolltillväxt 2007-2014.
Vilka siffrorna blir om du räknar på 2004-2014 (tio år) vet vi inte. Du ville inte redovisa 2006-2016.
Det väsentliga här, som Jensevik visar, är att vi saknar tillväxt nog att kunna upprätthålla välfärdssystemen - och än mindre bygga ut dem. Det är hela hans grej som han promotar. Att vi måste gå från fördelningsekonomi till tillväxtekonomi. Så att vi får något att fördela.
Det är också svaret på den fråga jag svarade på: varför vi måste skära i systemen.