KillBill skrev 2021-03-18 16:23:17 följande:
Tanken är att ökad fastighetsskatt ska kompenseras med sänkt inkomstskatt och fastighetsskatten är inte tänkt att slå mot låg och medelinkomsttagare. Är du inte ägare av en mycket stor och värdefull fastighet så har du inget att frukta (fastighet på 4 miljoner är en relativt billig fastighet).
Är du nöjd med att inkomstklyftorna har ökat kraftigt i Sverige de senaste 20 åren och att de rikaste har fått de bättre samtidigt som de fattiga fått det sämre? Om du inte är nöjd med att de rika har fått det bättre och de fattiga har fått det sämre så är frågan vad du tycker bör göras för att förändra situationen?
Så jag får alltså 40 000 kronor över från min inkomstskatt som jag kan betala fastighetsskatten med? Det blir ett nollsummespel för mig alltså?
Skulle inte tro det. Det är bara en svårt indoktrinerad sosse som ser bidrag som en viktigt inkomstkälla som kan komma på något sånt här.
Inkomstklyftorna har ni sossar definitivt varit med att skapa. Ni har genom en ohämmad invandring, inte minst det senaste åren, sett till att landet fylls av människor som har en väldigt lång väg till att bli självförsörjande. Vi talar om 10-20 år eller i värsta fall blir dessa människor aldrig självförsörjande utan kommer att leva på bidrag hela livet.
Är det då då konstigt att det blir klyftor?
Skall jag skämmas för att jag tjänar bra? Ja i Sverige ska man det. Det är fult att tjäna pengar på arbete. Det är tydligen mitt fel att vi har stora klyftor i samhället och jag skall enligt sossarna stå till svars för det och betala kalaset.
Jag skall skämmas över och straffas för att jag har utbildat mig, och senare gjort en karriär så jag kan leva ett gott liv utan ett enda jävla bidrag (bortsett från barnbidraget som är obligatoriskt).
I dina ögon hade jag nog varit en bättre person om jag hoppat av gymnasiet, gjort några brudar på smällen. Valsat runt i arbetsmarknadspolitiska åtgärder och aldrig haft en tillsvidareanställning. Haft mitt boende i hyresrätter med bostadsbidrag och försörjningsstöd.
Oj! I stycket ovan beskrev jag just den perfekta kandidaten för en sosseväljare. En som verkligen älskar att kunna smita undan och leva på bidrag och allmosor från staten. En sosse helt enkelt.
En sosse är en för mig en person som staten tar hand om och sossen behöver inte göra något aktivt för att för att kvittera ut sin bidrag mer än att träffa en handläggare då och då. Resten av tiden kan sossen ligga på soffan och glo på Netflix. Under tiden sliter vi andra, som inte röstar på sossarna, med att dra ihop pengar så sossen kan kvittera ut sina bidrag.