KillBill skrev 2017-05-01 10:01:06 följande:
Du sätter den statliga skatten i relation till alla skatter (moms, punktskatt, kapitalskatt, arbetsgivaravgifter osv.) och då ser den statliga skatten inte särskild hög ut. Sätter du den statliga skatten i relation till den totala direkta löneskatten (kommunal + statlig löneskatt) så utgör den statliga skatten ca 8% av totalen. Den statliga skatten utgör 56,8 miljarder (mer än kostnaden för hela det svenska försvaret) och jag förstår inte varför du vill förminska summan.
Att tankesmedjor på högersidan såsom Timbro vill ta bort den statliga skatten och presenterar egna beräkningar som gör det lönsamt är inte oväntat men det är väl ungefär som när alliansen sa att jobbskatteavdragen skulle bli lönsamt men där vi idag vet att det resulterade i utförsäljning av statliga tillgångar och ökad statsskuld.
För mig är det ganska enkelt. Ett slopande av den statliga skatten skulle för den som idag tjänar mellan 0 kr och 38 000 kronor inte ge någon skattesänkning alls medan höginkomsttagaren som tjänar 80 000 kronor skulle få en skattesänkning på 115 000 kr per år. Detta samtidigt som staten förlorade inkomster på nästan 60 miljarder (ett intäktsbortfall som antingen måste ersättas med andra skatter eller med besparingar). En sådan förändring skulle bara öka klyftorna i samhället och är därför inte av godo. .
Klart jag sätter den i relation till de totala skatteintäkterna, det är ju det enda rimliga sättet att jämföra.
Varför vill jag då sänka skatten? Jo, som jag skrev tidigare så har vi ett budgetöverskott på 85 Miljarder, d.v.s en ren straffbeskattning av svenska arbetare. Den mest störda skatten just nu är den skyhöga marginalskatten på måttliga inkomster, såsom 38k. För att vara tydlig är det alltså den marginaleffekt som idag drabbar c:a 1,4 miljoner löntagare som jag vill åt. Genom att höja gränsen kan driftiga människor få chansen att skapa fler jobb.
Att jobbskatteavdragen har blivit en lönsam historia ser vi ju i dagens budgetöverskott. Arbete lönar sig framför bidrag. Klart det ger effekt.
Den som idag tjänar 40000 och får chansen att ta ett jobb som ger 80000 måste beakta det faktum att det jobbet är mer krävande. Kommer kosta mer i form av resor, bil, arbetskläder, mindre fritid. Dessutom måste hen beakta att det kostar 115000 i straffskatt. Detta gör att många tvekar inför sådana satsningar.
Den som idag tjänar 60000 per månad förlorar över 50000 om året på denna straffskatt. Vad är poängen med det? Vill du inte att folk ska ta nästa steg i sin karriär?
Resultatet är att det blir skitsvårt för företag att rekrytera kompetent folk. Det lönar sig bättre att måla sitt eget staket typ.