Anonym (Guttaperka) skrev 2017-04-19 10:59:30 följande:
Jag har i princip alltid betalat statlig inkomstskatt och har personligen inget emot att göra det.
Det du beskriver ger dock även en positiv effekt när brytpunkten lämnas oförändrad. Om fler poliser/barnmorskor har utrymme att bestämma sin arbetstid, och väljer fritid istället för pengar, innebär det vid någon tidpunkt att fler måste anställas. I sin tur kommer detta att leda till bättre arbetsvillkor och högre löner för dessa grupper.
Beträffande t.ex. barnmorskorna kan detta naturligtvis även medföra högre landstingsskatt i förlängningen (men jag upplever det som att du är bekymrad över välfärden hos de grupper som diskuteras i första hand).
Jag håller dock med om principfrågan, att skatt på arbete bör minskas i största möjliga utsträckning.
------
En annan sak är att regeringen försuttit de senaste årens guldläge att avskaffa ränteavdraget (eller snarast att inte medge ränteavdrag beträffande kapital i inkomstslaget tjänst) och möjligen återinföra fastighetsskatten. Dock kommer dessa åtgärder att drabba många poliser och barnmorskor och andra betydligt mer. Sådana förändringar vågar nog inte dagens socialdemokrati föreslå utan större stöd i riksdagen.
Ja för just poliser och sjuksköterskor växer ju verkligen på träd och väntar på att hitta jobb.....