nattuw skrev 2022-08-02 13:06:30 följande:
Under rubriken "Ygeman: Max hälften med ?utomnordisk bakgrund? i utsatta bostadsområden" i DN kan vi läsa:
"Integrationsminister Anders Ygeman (S) vill se tydliga kriterier i klassning av utsatta områden. En hög andel boende med utomnordisk bakgrund kan bli ett nytt mått.
Ygeman inspireras av Danmark
"-Jag tror det är dåligt att ha områden där majoriteten har utomnordiskt ursprung, säger minister.""
Så enligt Ygeman är det är inte folk med "utomnordisk bakgrund" som skall klassas utan istället är det de områden där det införs ett tak för personer med "utomnordisk bakgrund" som skall klassas. De med "utomnordisk bakgrund" skall bara bakas ihop i en grupp utan klassning så att deras rätt att bosätta sig där de vill kan begränsas.
"-Hej jag är en japansk utbytesstudent som behöver en bostad.
-Tyvärr vi har redan uppnått områdets taket för antalet personer med utomnordisk bakgrund. Så i det här området får du inte hyra eller köpa en bostad."
Fram till -90 talet fick flyktingar inte bidrag om de bosatte sig i segregerade områden med utanförskap och trångboddhet. Det tycker jag var ett bra system.
Tyvärr ändrade den moderatledda regeringen tillsammans med KD, L och C på detta och sedan dess har flyktingar fått bosätta sig med bidrag varsomhelst. Det har resulterat i att Sverige har fått fler segregerade områden med utanförskap och trångboddhet.
Självklart borde samhället motverka all form av segregation och dit hör även etnisk segregering. Det finns t.ex. mångårig forskning som visar att elever från andra länder som går i skolor med en mix av svenska och invandrade elever klarar sig bättre i skolan än invandrade elever som går i skolor med i princip bara invandrade elever.
På vilket sätt anser du att det är fel av samhället att försöka motarbeta etnisk segregation?