Världsmedborgare skrev 2017-01-15 21:16:51 följande:
Acceptabel nivå när det gäller att säkra mot förändringar i klimatet, är när det byggs eller renoveras säkert, eller flyttas till en säker plats om det är byggnader och dess inehåll som ska säkras.
Och som tur är så görs heller inget annat, så vitt jag vet.
Och själv bor jag så till, att min mark ligger utanför de riskområden som avser vattenflöden, så jag slipper oroa mig för att snåljåpar ska leka med människoliv, och använda mig som insats.
Du blandar ihop klimatförändringarna, med olyckrisksminimering, även om regeringen har som mål att ingen ska behöva dö i trafiken, den sk nollvisionen, som det beslutades om 1997.
Att säkra för klimatförändringen och vad som då avses är t.ex att säkra viktiga samhällsfunktioner, dess byggnader, hela samhällen, infrastruktur,och sjukhus.
Det handlar om att säkraSverige förframtiden.
Vad du tar upp avser endast olyckor, och som du så lämpligt säger, kan ske inom en 100-års period i en industri.
Och om det visar sig vara feltänkt, vad gör man då? Jo då åtgärdar dom feltänket, d.v.s mer pengar läggs ner på attförbättra säkerheten.
På liknande sätt görs det med vägarna.
Och omvi såtar de värsta tänkbara olyckor som kan ske på vägar eller i industrier, så kommer ingen av dom ens beröra mer än några få, i jmf med vad en katastrof som sker när en kraftverksdam brister.
Sen kommer förstås de som läser att säga om ditt inlägg, det där har ju inget som helst att göra med Sveriges samhällsfunktioner.
Helt rätt, det har inget att göra med samhällsfunktionerna, även om vissa delar av vägnätet kan bli berörda, broar t.ex.
Och du skriver själv en olycka på 100 år.
Men med klimatet så gäller riskerna istället vad som kan hända inom en snar framtid, och att det kan slå ut hela samhällen, ödelägga stora landområden, för att inte tala om vilka mängder människoliv som kan gå till spillo,förutom värdena påegendom och installationer.
Och inte går det att rätta till det i efterhand heller, som i dina exempel.
Det handlar om en avvägning mellan risker och resurser i förhållande till vinsten. OM det det handlar om oväder, risken för en Bhopal olycka eller trafikolycka är i sammanhanget ointressant. Och vad du personligen anser vara en acceptabel nivå är i sammanhanget ointressant. Men du kan vara förvissad om att det inte är något värsta scenario som kommer att ligga till grund för vad som beslutas eftersom det helt enkelt är för resurskrävande och det finns för många stridande viljor som är inblandad. Man vinner inga val eller glädjer några aktieägare genom att lägga alla resurser på säkerhet.
Tyvärr är det lite svårt att på ett enkelt och lättförståeligt sätt förklara för den som saknar kunskap om hur det går till. Men vi får väl försöka med ett sista exempel.
Om ett projekt, säg en kraftverksdamm, blir för dyrt när man räknat på hur mycket det skulle kost att försäkra sig mot värsta tänkbara scenario kommer det projektet inte att genomföras. Vi har då två möjligheter. Att göra dammen billigare och kanske bli tvungen att tumma på säkerheten eller avstå från den el som dammen kunde tänkas producera.
Om samhället anser att nyttan av elen är större än risken för en eventuell olycka byggs dammen trotts att den inte kan klara det värsta tänkbara scenariot. Man nöjer sig med att det klarar de troligaste scenarierna och sedan får det helt enkelt gå åt helv... om det värsta inträffar. Här inser då de flest att det behövs pålitliga prognoser för att skapa ett relevant underlag till beslutet om dammen skall byggas. Sedan tillkommer naturligtvis en del andra politiska och praktiska aspekter som även de spelar in när det gäller hur och vart dammen kan tänkas byggas. Och det är inget unikt bara för den tänkta dammen utan genomsyrar samhället i stort.