Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Jag håller med om att höginkomsttagare kan betala mer i skatt. Detta rimmar dock inte med sosserets realpolitik.

Medelinkomsten för en heltidsarbetare i Stockholm ligger på 39000 kr/månad. En medelinkomsttagare kan ju inte vara en höginkomsttagare, eller?

Frankrike har 75% skatt på inkomster ovanför 1 miljon euro. En rimlig nivå tycker jag.

I Sverige behöver de rika inte betala nån skatt alls.Det är bara vanliga löneslavar som ska straffas.

• man och nöjd

At kalla debattörer för saker tillför inget till sakfrågan. Spelar ingen roll om det är "en arg vit man" eller en "muppig rödgrön feminist"". Kom med argument i sakfrågan istället.

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-04-21 07:51:22 följande:

Vad har du för källa för att genomsnittslönen skulle vara så hög? Enligt mina uppgifter så är genomsnittslönen i Stockholm lägre. Dessutom så är medianlön ett bättre mått om man vill förstå vilka löner som är vanligast. 2015 låg medianlönen i Stockholm på  24 676 kr. Hälften av alla Stockholmare hade alltså en månadslön på 24 676 kr eller mindre. Spannet upp till 38 200 kr (nivån för när man ska betala statlig skatt) är således stort.

Du blandar äpplen med päron.

Jag skrev om medelinkomsten för helidsarbetande Stockholmare. Du svarar med medianinkomsten för Stockholmare i största allmänhet. Inte konstigt alls att det är skillnad på det.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-04-22 10:03:13 följande:
    Visst, handlar trådstarten om hur mycket S kan minska och tre intervall är angivna - till mellan 20-25 procent, mellan 15 och 20 procent eller under 15 procent.

Ett nästan övertydligt exempel på att önskedrömmar och verklighet har en tendens att kollidera.

S ligger idag strax under 30 procent och har en uppåtgående opinionskurva sedan länge.

Mot bakgrund av att det saknas realistiska alternativ till en regering som leds av S är det rimligt att allt fler kommer att välja trygghet, tradition och kompetens framför osäkerhet och populism.

Min gissning är att S får kring 35 procent i valet, att MP klarar riksdagsspärren med hyfsad marginal, kanske 5 procent att V får kring 8 procent. Det kommer förmodligen inte att räcka till majoritet såvida inte mer än fyra procent av rösterna hamnar hos partier som inte klarar riksdagsspärren. Men det är tveksamt om KD, Fi plus övriga tillsammans får 4 procent.

Hursomhelst ska det bli intressant att se om några av de forna allianspartierna är beredda att påverka regeringspolitiken efter 2018 i en för dem önskvärd riktning. Sannolikt skulle det underlätta för ett blocköverskridande samarbete om MP inte klarar spärren, men det är nog osannolikt att de inte skulle göra detta.
    Om du tror på vad du skriver tycker jag nästan synd om dig. Att kalla Stefan Löfvén för kompetent är inget annat än stor humor. Men man får ge honom att han vill väl.

S ligger idag på siffror mellan 23% och 29%. Sd ligger på 16% - 27%. Det går såledesinte att säga hur det kommer att gå, men vi riskerar att sd blir största parti, vilket isåfall torde innebära att Jimmie Åkesson blir ombedd att bilda regering. Det kommer inte att gå. Men han kommer kunna fälla vilken regering han vill. Den som vill regera måste samarbeta med Jimmie.

Tragiskt men sant.

• man och nöjd
    Anonym (Guttaperka) skrev 2017-08-02 23:59:39 följande:
    Oklart vad du menar, men det viktiga är att misstagen åtgärdas och det säkerställs att de inte upprepas i framtiden. 
    Fattar du inte att dessa misstag är oåterkalleliga. Har informationen hamnat hos främmande makt så kan vi inte ta tillbaka den.
  • man och nöjd
    Anonym (Guttaperka) skrev 2017-08-08 19:37:05 följande:
    Då finns det ju inte så mycket att göra, eller hur? Det viktigast är alltså att se till att något liknande inte återupprepas i framtiden. Samt att eventuella skador åtgärdas så gott det går.
    Det är klart det kommer återupprepas. Inkometensen är ju i det närmaste total.
  • man och nöjd
    Konservativ skrev 2017-08-09 15:16:21 följande:
    Jag reviderar upp min gissning: Nu tror jag att de får lite mer, 25-27%. Vilket ändå är ganska långt från 60-talets hegemoni. Tyvärr har hegemonin flyttat över till propagandisterna på SR/SVT men alternativa media är förstås en ljuspunkt i mörkret. Den som lever får se. I bästa fall får både mp och fi 3,5% vardera. I värsta fall kommer båda in samtidigt som KD åker ut (vilket i och för sig vore bra). Då kan S regera med VSDMPFi som underlag.

Säga vad man vill om Löfven så är han en skicklig politisk spelare. Samtidigt vill jag ställa en fråga: vad, förutom invandringspolitiken, har Löfvens regering gjort? Är t.ex. fas3 borta än? Har Gotland och Rinkeby återtagits?
    Jag tror du har rätt. 25-27.

Jag spår dessutom en mycket smutsig valrörelse. Vi har ungefär samma läge som inför valet 2002. Ett svagt sosseri är beroende av att Alliansen gör ett katastrofval. Valstugerepotaget samt Borgs påstådda snefylla är en "walk in the park" jämfört med vad som komma skall.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-08-10 00:58:28 följande:
    Och S fortsätter att växaSolig
    Undrar vad Tage skulle sagt om dagens nivå?

/Skrikhögern
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-08-10 10:05:41 följande:
    Det mest intressanta är SDs tokras på 3,5%, en förändring som är statistiskt säkerställd.
    Inte ett dugg konstigt. När blocken ställs mot varandra hamnar SD vid sidan av och glöms bort.
  • man och nöjd
    Rindikh skrev 2017-08-10 22:05:14 följande:
    Ja de brukar normalt öka i opinionsmätningarna bara av att ligga lågt och inte göra så mkt väsen av sig. Den här gången funkade det inte riktigt..

Under Löfvens lilla regeringsdebcle tvingades låtsasoppositionen höja rösten och det fick förmodligen en liten skock borgerliga väljer som motvilligt missnöjeshåller på SD "i väntan på bättre tider" att skutta tillbaka till Moderutterna igen gissa jag..
    Just ordet "låtsasoppositionen" är vad allt handlar om.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-09-27 17:42:48 följande:
    V är ungefär lika stora som KD och liberalerna är tillsammans och det är inte sannolikt att de åker ut ur riksdagen.

Det är däremot sannolikt att KD åker ut ur riksdagen i nästa val men det beror helt och KD själva och inte på S.
    Jo, ifall deras väljare genomskådar populismen.
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?