Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
FDFMGA skrev 2017-07-02 17:06:28 följande:
Decemberöverenskommelsen föregicks av att samtliga partier före valet förklarade att de inte kommer att samarbeta med SD, sedan fällde SD den rödgröna budgeten och egentligen också regeringen. SD förklarade också att de kommer att fälla varje regering som inte går dem till mötes.Det är som jag ser bakgrunden till decemberöverenskommelsen. Alternativet för allianspartierna hade innburit ett svek mot väljarna i och med att alternativet var ett samarbete mellan SD och alliansen.
Personligen tycker jag att M borde ta steget fullt ut den här gången, förklara att man är beredd att på lika villkor samarbeta med SD - och därmed ställa C och L och framförallt väljarna inför fullbordat faktum så att säga.
Jag tror att konsekvensen skulle bli att C och L valde samarbete med S i stället för att närma sig SD, men oavsett skulle det ge väljarna tydliga alternativ.
Antingen en utökad allians där SD ingår eller också ett block bestående av M och SD och ett mittenblock, C, L och S och så miljövänstern, MP och V som ett eget slags block.
Det var iofs trist att KD och M sabbade decemberöverenskommelsen, men man kan inte gråta över spilld mjölk även om det var ofattbart korkat att hälla ut den.
Jag dyker upp där i mitten av veckan och stannar till söndagen.
Ska lyssna på Jimmie på fredagen, vinkar i rutan! Efter det ska jag ta en öl på stan, ska du med?
Citerar fast jag inte bemöter texten för att du inte ska missa mig!