• Tobbs

Mamman till dottern skapar problem

Hej, jag är en pappa till en snart 16-åring hon ska sluta 9:an. Jag och mamman har gått isär när dottern var 3år och har mamma har alltid haft hela vårdnaden, Jag har haft dottern varannan helg i alla dessa år. Jag och dottern har mycket bra kontakt och vi pratar dagligen sedan hon var 3. Nu på närmaste åren börjar jag bli allt mer orolig för dottern pga: mamma Det är nu man börjar inse att mammas uppfostran kanske inte alls är bra för dottern. Hon är snart 16 och behandlas fortfarande som om hon var 10år. Jag är en mycket orolig pappa och känner hur dottern allt mer börjar sluta sig och vågar aldrig säga emot sin mor för att det blir så jobbigt hemma. Detta är lite punkter som har uppstått i loppet av några veckor.

(x) Dottern får inte gå utanför gården

(x) När hon ska träffa kompisar så säger mamma att hon ska vara med och handla, fast det varannan gång aldrig blir något då det är enbart för att dottern inte ska komma iväg.

(x) Mamman har nyligen slitit dottern i håret och slagit till henne på rumpan.

(x) Dottern upplever att mamma ljuger för att få kontroll och tvingar med henne på saker som bara mamma vill.

(x) Mamman tar mobilen och tvingar att dottern ska lämna ut lösenord bara för att mamma tar sin fullständiga rätt att kolla alla bilder, läsa sms, ta bort APPAR som hon har hört på tv inte är bra.

(x) Mamman bestämmer över huvudet på dottern. Exempel: Imorgon är fotboll och det ska du gå på... På skolresan skall du gå med dina lärare du får inte gå med klass-kompisarna på den fria timmen där alla ungdomar får spendera själv i storstan (Stockholm).

(x) Mamman vägrar ha öppen dialog med mig om saker fast jag har visat stor öppenhet och nyfikenhet om detta

(x) Dottern känner att det är jobbigt att ringa till mig för att MAMMA alltid står och lyssnar och ställer 1000-frågor efteråt

(x) Mamman ringde nästan polisen och anmälde dottern försvunnen för att skolan slutade 14.00 och hon pratade med sina vänner och var inte hemma förrns 14.30.

(x) Dottern var hemma hos sig med sin kille och såg på film. Mamman skickade 3 sms på loppet av 20 min och blev jätteupprörd över att dottern inte svarade på dem då hon hade telefonen ljudlös

Jag är orolig för att dottern har aldrig åkt buss själv eller med kompisar. Gått ner till stan själv med sina vänner. Varit ute själv med vänner. gått på bio själv med vänner. UTAN att mamman ska vaka henne 24 timmar om dygnet. När hon släpper av dottern hos mig så måste dottern alltid vinka från fönstret så hon kan se att hon kom upp till mig. En gång så gick en kär gammal granne till oss förbi deras bil. Mamman ville inte att Dottern skulle börja gå upp till mig då han enligt henne såg "otäck" ut. Dottern fick vänta till grannen försvann runt hörnet. Det känns sjukt! Detta utspelade sig klockan 16.00 mitt på soliga dagen.

Dottern ska snart börja gymnasiet. Hon vill bo 2 veckor hos mamma och 2 veckor hos mig i månaden. Något som jag inte har några problem som helst. Men när hon sa detta till mamma och kom som förslag så blev det tråkigheter. Mamma sa att hon har hela vårdnaden och påverkade dottern på det viset. Dottern måste väl få bestämma över ett sånt beslut? 

Jag hade långt samtal med henne idag då hon passade på att ringa mig när mamma var på jobbet. Hon var ledsen. Ledsen över att hon inte kan göra något och att hon känner sig så ensam. Hon får inga vänner för att hon blir begränsad. Hon har en kille som hon bara kan träffa på skolan och om något är LÅNGSIKTIGT planerat. Jag lyssna på henne och det var ett jobbigt samtal. Vi pratade i 3 timmar... Jag sa att hon måste bli bättre på att säga ifrån och våga visa att hon kan ringa mig när hon blir ledsen. Men hon vågar inte prata med mamma om hur hon känner och vad hon tycker är jobbigt.

Vad ska jag göra? Vad kan jag göra? Vad får jag göra?

Har ni frågor så ställ dem!

En pappa som vill dotterns bästa.

• Svar på tråden Mamman till dottern skapar problem
  • Tobbs
    Drottningen70 skrev 2015-05-14 00:13:13 följande:

Schysst att lägga ansvaret för att säga ifrån på sin kuvade 16 åring. Detr kanske DU som får steppa upp här va?

Du får gärna utveckla lite av det du menar.
  • Tobbs

Jag har sagt att jag kam prata med mamma om att jag vet om allt! Men dottern vill inte då hon e rädd för konsilvenserna :(

• Tobbs

Tack för alla svar.

Jag kommer att ringa familjerådgivningen och BUP imorgon, bara för att höra hur vi kan gå till väga. Dottern har enorm skuldkänsla mot mamma vilket är förståligt, men samtidigt börjar hon själv förstå.

Att dottern vill flytta till mig är inga problem. Hon kommer vilja bo hos mamma med men bara om jag/andra kan få henne att förstå att dottern mår dåligt av hennes behandling.

Bara idag har fick jag följande sms av dottern:

Dotterns mormor och syster till mamman var hemma hos henne tillsammans med mamma.

Sms 1: De kommenterade hur smal jag var och jag sa vad mamma sa till mig (att jag såg tjock ut) och hon slog mig på bakhuvudet men hon missa

Sms 2: Nu sa hon att jag inte har några kompisar till mormor å systern.

Sms 3:

Grejen är att jag har massor med kompisar, men kan inte umgås med dem för att jag inte ens har den tiden för att barnvakt och affärerier

Så situatinen på dessa veckor blir allt värre :(

Svar på tråden Mamman till dottern skapar problem