• Fatheya

Pallkrage, får detta plats?

Jag ska snart börja odla i pallkrage. Väntar på leverans av den och jorden. Jag är van vid att odla i krukor på balkongen så det är lite svårare med större ytor.

Jag tänker plantera physalis, tomat (2 sorter har jag), chili och gurka. Får det plats mer i pallkragen? Jag skulle vilja plantera paprika, buskkrasse och spenat också. Blir det för mycket eller för lite?

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Svar på tråden Pallkrage, får detta plats?
  • Ensam hemma

Det är en helpall 1200x800 antar jag och du ska ha den i trädgården, inte på balkongen? Har du den efter en vägg eller fristående. Hur många kragar har du?

Hurdana tomatplantor har du?
    Är det slanggurka?

Det blev många frågor, men det känns som det kommer att bli mer än trångt, förutom det du vill ha ytterligare.

• Fatheya

Ja, en helpall. Det kommer vara två kragar ovanpå varandra. Fristående.

Någon minigurka är det. Tomaterna är körsbärstomater, olika sorter. Tomaterna och chilin brukar jag ju odla i kruka, och där tar de ju inte speciellt stor plats, men jag misstänker ju att de tar större plats i en pallkrage. Men en tomatplanta funderar jag på att ha på balkongen.

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Ensam hemma

Jag hade physalis i växthuset och den blev enorm, men utomhus blir det ju inte riktigt samma sak. Det viktigaste är väl att växterna har bra stöd och gärna lä från en vägg eller häck.  Det värsta är att när man planterar så ser det fjuttigt lite ut, men när det börjar växa så hämmas ofta tillväxten av att det är för trångt. Du måste räkna med att rotsystemet kommer att bli större än i kruka. Hoppas du valt plantor ämnade att odlas på friland för de plantorna har ett kraftigare och rubustare växtsätt än dem man har i växthus.

Lycka till!

Svar på tråden Pallkrage, får detta plats?