• klyban

Alkoholism är ingen sjukdom.

Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 17:13:14 följande:
    Men va?! Haha, jag är inte missbrukare. Dricker inte ens alkohol varje helg, men kan väl erkänna att det slinker ned både vin och annat emellanåt. Hade jag nu varit alkoholist så hade jag väl tyckt att det varit bra att det klassas som en sjukdom. Då kan jag ju gömma mig bakom det epitetet som ursäkt för att fortsätta supa.

Skador som alkoholen ger en alkoholist är ju orsakade av alkoholen, det motsäger jag inte, att alkoholen kan göra dig sjuk motsäger jag inte heller, men det innebär inte att alkoholismen i sig är en sjukdom.

Har aldrig pratat om dig och att du skulle ha ett missbruk, varför sade du nått så konstigt?

Alla missbruk ger skador, ibland både fysiskt, psykiskt och för omgivningen.
    Och slutar man, så ökar inte skadorna av det som man missbrukar, är inte det rätt självklart?

Alkoholism är missbruk och det är klassat som en sjukdom, dock så är inte processen ditt en sjukdom, utan en lång rad av dåliga val.
    Sen har du undantaget med de med diagnos som är mer troliga att göra dessa många dåliga valen.

Och utan behandla det som en sjukdom när man väl är missbrukare, så får man mindre förmåga att lösa frågan med missbruket.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    nihka skrev 2021-09-04 17:13:43 följande:
    Du blandar ihop att dricka (frivilligt) med att vara beroende (inte längre lika frivilligt). I den stunden ditt drickande övergår i ett beroende är det en sjukdom. Du styr inte längre helt över ditt drickande utan processer i kroppen har börjat ta över. Det smyger sig på.

Det är precis det en sjukdomsdiagnos gör: hjälper personen till sjukvårdande insatser.

Du resonerar som att inga alkoholister vill bli kvitt sitt beroende utan bara vill glida runt i en stupor av förnekelse. Det finns så många fler alkoholister än A-lagarna på parkbänken. De flesta alkoholister har (semi)fungerande liv med jobb, familj och socialt nätverk.

Ungefär 20% klarar av att bli kvitt sitt beroende på egen hand om man ska tro internationell forskning. Kanske är det den välklädda kvinnliga mellanchefen som dippat in i vinlådan för mycket och för ofta, men går det för långt behöver hon oftast hjälp. Med sin sjukdom.
    Det är så enkelt att de inte förstår!
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 17:25:42 följande:
    Om missbruket i sig betraktas som en sjukdom så ska ALLT missbruk betraktas som sjukdom. Hur skulle det se ut? Sockerberoende? En sjukdom det med? Snälla nån. Att äta för mycket socker kan även det göra en människa sjuk, men det betyder inte att sockerberoende är en sjukdom.

Ni tror säkert jag föraktar alkoholisten. Det gör jag inte. Jag tycker det är synd om den som hamnar i ett missbruk. Men ingen människa blir hjälpt av att bli klassad som sjuk.

Missbruk är missbruk och har kriterier för den sjukdomsdiagnosen.
    Socker producerar massvis med sjukvård, finns ingen konflikt på socker där inte.

Och FL har massvis av trådar om socker missbruk och hur svårt det är sluta, det är liknande funktioner för sockermissbruk som alkoholmissbruk.

Det är när du är vid missbruket som är sjukdomen, inte de dåliga valen som leder dig dit.

Anonym skrev 2021-09-04 17:27:54 följande:
    Det är inte viktigt för mig att alkoholism klassas som en sjukdom, det är liksom ingen åsiktsfråga. Säger vetenskapen att det ÄR det så är det så.
    Liksom fetma är en sjukdom som villa träskallar förnekar.

Vi pratar med människor som inte är intresserad av forskningen och vetenskapen.

• klyban
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 17:35:22 följande:
    Så det var inte du som skrev att det finns hjälp för mig och mitt missbruk ovan? Ok

Om jag gjort nått som antyder det och du har missbruk, så är det inget jag haft meningen att säga.
    Så du kan glömma den, det är inget jag har menat att säga att du är.

• klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-04 17:05:10 följande:

Jag förklarade men bara lite kort på slutet. 

Alkoholism är ett val, man väljer att dricka helt frivilligt ingen tvingar än. Eftersom det tillskillnad från andra sjukdomar är ett val så anser jag inte att det är en sjukdom eller något arbetsplatsen ska ta hänsyn till. 

JA, det är sant före man är missbrukare, inte när man är.

Dock är din förklaring för åsikten inte direkt faktabaserad, så du har inte svarat än på vad din åsikt baserar sig på för fakta.

Svarar du inte nästa gång, så inser jag du inte har en faktabaserad åsikt, och hävda anda har samma faktabefriade åsikt fungerar dock inte.
    För det bara berättar detta är bara en åsikt utan grund.

• klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-04 18:36:41 följande:
    Tyvärr finns det ingen fakta som säger att ingen öppnar munnen på alkoholisten och häller i alkoholen. Att personen tar upp flaskan själv är fakta men så basal fakta att det inte skrivs forskningsartiklar i ämnet.

Nu förlöjligar du din egen åsikt och berättar det inte finns fakta bakom den, det var dock något jag visste när jag ställde frågan och att det inte fanns fakta bakom din åsikt.

Och ja, som missbrukare och sjuk i missbruk, så öppnar man munnen och försätter sin sjukdom tills man adresserad sjukdomen och svarar på behandlingen.

• klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-04 22:21:59 följande:
    Du tror alltså att det är någon som tvingar upp alkoholistens mun och häller i alkoholen?

Jag har inte mycket till övers för de som skär sig heller, det är också ett val de gör men deras val drabbar ingen annan så för min del får de göra som de vill. 

Du har berättat att ingen fakta är det som stödjer din åsikt, och jag ser inget här som ändrar sig på den punkten.
    Utan det enda du berättar är att du inte förstår sjukdomsdiagnosen.
    Och där har vi det, "Jag har inte mycket till övers....heller" säger du, och varför ska andra sjuka människor för lida för din okunskap för?

Din åsikt hindrar deras tillfrisknande, men som tur lyssnar inte sjukvården på åsikter som du har och inte ens vet varför du har.(pga du inte har någon fakta i grunden.)

• klyban
    Anonym skrev 2021-09-05 11:39:00 följande:
    Att någon ens lägger möda och energi på att "diskutera" med dig borde ge dem en tapperhetsmedalj.
    Du får en dumstrut istället, otäcka verklighetsförnekare som förlöjligar sjuka människor. 
    Och helt utan fakta för sin åsikt är värt och tillägga också.
  • klyban
    Anonym skrev 2021-09-05 11:48:32 följande:
    Ja, det också.
    Jag blir bara så förbannat trött på vissa. Hade det varit en irl-diskussion så hade jag nästan haft lust att skaka vett i människan! (Hade jag inte gjort förstås då jag vet att våld inte löser något.)

Kanske personen bara sitter och provocerar för nöjes skull?

Problemet är att människor i verkligheten vågar inte ha åsikter utan fakta lika ofta som ett forum bakom en anonymt nick.

Jag vet inte, men det är rätt udda att ha en åsikt där fakta inte får tillträde och sen tro åsikten betyder något.

Men för oss intellektuella människor som vill komma fram till något, vi har i alla fall någon fakta bakom oss.
    Och i detta faller den vetenskapliga sjukvården och g dess mekanismer berättar klart och tydligt det är en sjukdom och när man är missbrukare.
    Jag vet folk använder alkoholism, alkoholist och liknande, men verkar som de inte riktigt förstår det är missbruk som är sjukdomen, och inte armen som böjs och dricker med eller dessa ord som invektiv.

Dock är det ofta en självförvållad sjukdom, det är väl de med diverse psykiska diagnoser som är ofta chanslösa för missbruk.
    Men då har man andra problem att lösa före den självmedicineringen, som tur är är sjukvården medveten om denna problematik.

• klyban
    LadyJane skrev 2021-09-05 12:28:06 följande:
    Jag tror som Klyban, att de äntligen ser en chans att göra sin röst hörda utan att bli överröstade av saklig argumentation. Så istället för att läsa på och ta reda på fakta, man vet ju redan "allt", så söker de alternativa vägar, forum.

Och blir kränkta när de får motstånd även här. Här är det ganska lätt att yla om yttrandefrihet, att man minsann får tycka vad man vill osv osv men det är knappast ett beteende som är acceptabelt i fikarummet på jobbet.

Det är rätt galet att de ens vågar berätta att fakta inte har någon betydelse för en saklig diskussion.
    Och att när man påpekar att ingen förstår din åsikt för du glömt förklara den, så är dom kränkta av fakta.
    Vem blir kränkt av fakta?(Och nu menar jag fakta, inte att man inte kan bli kränkt av fakta som är dålig.(Måste skriva såna här saker, för jag har en svans av proffsmissförståare som följer mig))

Nej, det är ingen som vågar detta på fikarasten, då de vet hur tokigt det låter att ha åsikter utan fakta, men här kan dom låtsas.

• klyban
    Anonym skrev 2021-09-05 12:53:03 följande:
    Jag känner mycket väl till hur sjukdomen fungerar, eller rättare sagt gör människa till ofungerande. Min ex-man var alkoholist, det var anledingen till vår skilsmässa. När jag var tvungen att gömma undan pengar för att få mat på bordet hade jag fått nog.
    Visst, det är självförvållat men det är det om man bryter ett ben i skidbacken också. Eller annan valfri åkomma/diagnos.

Mitt ex mamma var också alkoholist, man ärver inte sjukdomen men anlagen för att utveckla den. Mitt ex var det enda barnet som föll dit och hans liv blev allt för kort till följd av detta i kombination med annat. Så oerhört sorgligt.
    När nya bekantskaper frågar vad han avled av så säger jag att det var en olyckshändelse, för det var det. Han tappade konceptet och avled av en överdos av mediciner som inte var ämnade för honom i kombination med en massa alkohol.

Jag orkar inte med folk som inte kan se att det var en olyckshändelse utan att det var helt och totalt självförvållat då ingen tvingade honom att ta allt detta. Hans omdöme var borta till följd av all alkohol, min älskade man... som jag ALDRIG hade lämnat om han tagit tag i sin sjukdom. Jag älskar honom än idag.

JA, alkohol har en dålig effekt på förhållanden och om den som dricker beter sig illa under påverkan.

För mig är detta missbruk ofta en lång rada av dåliga val, och sen sitter dom där utan förstod hur dom kom dit.
    Men när man väl är missbrukare, så är det en sjukdom.
    Sen har du de med psykiska diagnoser, en del av dessa är mycket benägna att fastna i missbruk.
    Och löser man inte dessa problem, så har man också svårt och lösa missbruket, då det är i detta fallet en självmedicinering med den senare gruppen.

Anonym (Frida) skrev 2021-09-05 13:01:13 följande:
    Att alkoholisten själv tar upp flaskan till munnen är fakta. Att personen själv tar rakbladet till handleden är fakta (gör någon annan det är det misshandel inte självskada)

Det här kommer säkert som en stor överraskning för dig men alla som inte håller med dig är inte okunniga. Det går att ha olika åsikter om saker annars skulle t.ex inte olika partier existera och vi skulle inte ha regelbundna val. Det skulle finnas ett parti och alla skulle hålla med dem om allt. Visste du förresten att sjukdomsmanualler skrivs om? ICD- 11 kommer ut nästa år och då ändras en del diagnoskriterier, sjukdomar läggs till och försvinner. Beror de på att de som skriver de nya manualerna är okunniga?

Jag har gång på gång sagt att de ska få hjälp, det har du valt att ignorera.

SÅ du tar ditt hopp om att man kommer ta bort missbruksdiagnosen och kriterierna.
    Låter inte som troligt att man kommer göra det och med tanke på de massiva problemet av missbruk världen över och speciellt i USA där den skapas.

Dock står vi här med en åsikt som du inte har förklarat än vad den baserar sig på, så vi kan inte avgöra om du har legitima argument, och detta för du inte vill någon ska veta om vad du pratar om.
    Så, kommer det ta lång tid vad du baserar din åsikt på för fakta, eller är det bara eget tyckande?

Och ja, och denna hjälpen är inriktad på att man har en patient som är sjuk i missbruk.
    Hur kan du missat det då?

• klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-05 13:30:16 följande:
    Jag har förklarat vad jag baserat det på med fakta i varje inlägg. Alkoholisten väljer själv att dricka och tar själv upp flaskan till munnen.

Det har man inte gjort, min poäng är att vad som är sjukdom och inte ändras. Homosexualitet sågs som en sjukdom fram till 1979, det ses inte som en sjukdom idag. Det är alltså inte helt självklart vad som ska klassas som sjukdom och inte. Även om det klassas som en sjukdom nästa år är det inte säkert att det ses som det 2050.

Alkoholism ställer till en massa problem som du säger, jag är själv uppvuxen med en alkoholiserad förälder som dessutom var våldsam och jag skyller på honom jag tycker inte synd om honom. Till och med AA säger att man som alkoholist har ett ansvar och att anhöriga kan hamna i medberoende (jag förklarar gärna vad det är om du inte vet) men så ser det inte ut i samhället. En alkoholist som slår räknas som sjuk och behöver hjälp offren skiter man i. De är inte ens offer, de ska visa förståelse för personen som gjort dem illa är sjuk. Genom att klassa det som sjukdom tar man bort allt ansvar från alkoholisten, det blir bara en stackars hjälplös varelse som det är synd om.

Vi står här fortfarande inte vad du baserar din åsikt på, och vi får nog inse att du aldrig kommer förklara din åsikt och vad den grundar sig för fakta.

Men att du tror missbruk ska falla ur ICD-11 är en gåta.

Att du berättar du inte förstår missbruk, hur känns det egentligen, för du berättar ju att du inte vet eller förstår den och med din böja armen och dricka.

LadyJane skrev 2021-09-05 13:21:39 följande:
    "Jag tycker inte att förintelsen skett" är ju denna frihet draget till absurdum och ett tydligt exempel på när det inte är fritt att ha en åsikt.

Jag tycker faktiskt att åsikter som detta, om sjukdomar, är av liknande kaliber.
    Det är ofta fritt att ha åsikter, men inte om allt, och definitivt inte att vara oemotsagd.

Undra hur de kommer fram till sin egen åsikt utan fakta, ska trumfa vad vetenskapen och fakta ger oss.

Dock ser vi på svaren att inget kommer för förklara åsikten faktamässigt, och det komemr aldrig komma av frida heller, för h*n vet redan att det inte finns någon fakta bakom den åsikten.

Jag har också åsikter jag inte kan förklara, men dom håller jag för mig själv och ibland funderar jag på dom om de går lösa, men är svårt.
    Och skulle aldrig säga detta är min åsikt och tro det skulle funka, och min svans skulle stå och ropa om detta hela tiden och undra vart fakta är.

Men min favoritfärg är gul, och det är min åsikt, där har vi vad åsikter betyder och där man kan ha annan tanke än fakta.

• klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 09:51:07 följande:

Söka hjälp inom psykiatrin eller möjligtvis VC och be vänner och familj om hjälp. Kanske läsa självhjälpsböcker också. 

Jag prata inte om psykiska sjukdomar generellt. Att ha en depression, schizofreni, vara bipolär mm är sjukdomar precis som diabetes, epilepsi eller vad du vill men att skära sig är en fysisk handling som man själv begår. Jag säger inte att man gör det för att det är kul bara att det är ett val.

Så länge du inte berättar vad din åsikt berättar vad för fakta den stödjer sig på, så står vi här med ord på en rad bara.
    Detta är redan avgjort sedan evigheter sedan, och vem är du som tror dig veta bättre än vetenskapen?
    För det gör du inte har vi lärt oss.

• klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 10:17:18 följande:

Klyban och LadyJane. Jag tänker inte svara på era inlägg, det ni gör är mobbing. Jag syftar på att ni helt öppet med varandra pratar illa om mig. Ni hade kunnat skriva privat men vill att jag ska höra. Jag ser att en hel del grova inlägg med påhopp ni skrivit till mig plockats bort också. 

Att någon inte vill prata med er betyder inte att ni har rätt, att jag saknar argument att ni vunnit mm Ingen har någon skyldighet att prata med er och ingen ska behöva stå ut med mobbing. 

Nej, vi undrar fortfarande på vad det är för fakta du vilar din åsikt på, och den frågan kommer inte försvinna.

Vi har rätt då vetenskapen och det medicinska berättar du har fel och vi har rätt.

• klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 14:37:46 följande:
    Isåfall ska man ringa 112 eller själv åka in till psykakuten personen behöver läkarvård inte skära sig. Jag har aldrig stött på någon inom vården som förespråkar att skada sig själv.

Varför klassar du att skära sig som ett bra hälsosamt val?

Och hur många inom vården säger att missbruk inte skulle var en sjukdom då?

Tråden handlar inte om att skära sig eller inte skära sig, och inte heller hjälper det din åsikt som helt saknar fakta.
    Kanske du istället skulle lägga kraft på att förklara din åsikt än börja prata om annat som blir galet det med.

• klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 23:20:45 följande:

Jag tror att sannolikheten är bra mycket större än om man struntar i att göra något alls, ja. Jag tycker det är väldigt märkligt att tycka att skära sig är lika viktigt som att andas och att det är något folk ska fortsätta med istället för att söka hjälp. Det tycker jag är hårt och oförsonligt. 

Och det skulle väl vara att ha en åsikt som vetenskapen och sjukvården säger du har fel om sjukdomen som du av någon udda anledning vill förneka.

• klyban
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-07 21:40:24 följande:

Ta till dig ditt eget råd och läs dina inlägg. Du var du som jämförde att skära sig med att andas och frågade vad jag visste om det när jag sa att man inte dog av att inte skära sig. 

De första du sa var så rörigt att jag inte förstod det alls. 

Kan du berätta hur detta ädnrar nått om sjukdomen missbruk av alkohol?

Men hur det är svårt och förstå att en som är missbrukar är just en sjukdom, är det nått vi någon gång får reda på?

Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.