Anonym (Frida) skrev 2021-09-05 13:30:16 följande:
Jag har förklarat vad jag baserat det på med fakta i varje inlägg. Alkoholisten väljer själv att dricka och tar själv upp flaskan till munnen.
Det har man inte gjort, min poäng är att vad som är sjukdom och inte ändras. Homosexualitet sågs som en sjukdom fram till 1979, det ses inte som en sjukdom idag. Det är alltså inte helt självklart vad som ska klassas som sjukdom och inte. Även om det klassas som en sjukdom nästa år är det inte säkert att det ses som det 2050.
Alkoholism ställer till en massa problem som du säger, jag är själv uppvuxen med en alkoholiserad förälder som dessutom var våldsam och jag skyller på honom jag tycker inte synd om honom. Till och med AA säger att man som alkoholist har ett ansvar och att anhöriga kan hamna i medberoende (jag förklarar gärna vad det är om du inte vet) men så ser det inte ut i samhället. En alkoholist som slår räknas som sjuk och behöver hjälp offren skiter man i. De är inte ens offer, de ska visa förståelse för personen som gjort dem illa är sjuk. Genom att klassa det som sjukdom tar man bort allt ansvar från alkoholisten, det blir bara en stackars hjälplös varelse som det är synd om.
Vi står här fortfarande inte vad du baserar din åsikt på, och vi får nog inse att du aldrig kommer förklara din åsikt och vad den grundar sig för fakta.
Men att du tror missbruk ska falla ur ICD-11 är en gåta.
Att du berättar du inte förstår missbruk, hur känns det egentligen, för du berättar ju att du inte vet eller förstår den och med din böja armen och dricka.
LadyJane skrev 2021-09-05 13:21:39 följande:
"Jag tycker inte att förintelsen skett" är ju denna frihet draget till absurdum och ett tydligt exempel på när det inte är fritt att ha en åsikt.
Jag tycker faktiskt att åsikter som detta, om sjukdomar, är av liknande kaliber.
Det är ofta fritt att ha åsikter, men inte om allt, och definitivt inte att vara oemotsagd.
Undra hur de kommer fram till sin egen åsikt utan fakta, ska trumfa vad vetenskapen och fakta ger oss.
Dock ser vi på svaren att inget kommer för förklara åsikten faktamässigt, och det komemr aldrig komma av frida heller, för h*n vet redan att det inte finns någon fakta bakom den åsikten.
Jag har också åsikter jag inte kan förklara, men dom håller jag för mig själv och ibland funderar jag på dom om de går lösa, men är svårt.
Och skulle aldrig säga detta är min åsikt och tro det skulle funka, och min svans skulle stå och ropa om detta hela tiden och undra vart fakta är.
Men min favoritfärg är gul, och det är min åsikt, där har vi vad åsikter betyder och där man kan ha annan tanke än fakta.