• LadyJane

Alkoholism är ingen sjukdom.

Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 17:06:29 följande:
    Jag har ALL rätt att ha åsikter ska du ha klart för dig. Hur hade du tänkt tysta mig? Detta är ett forum, här har vi åsikter, ok?
    Nej det har du faktiskt inte.
    För det första är det här en privat sajt. Det existerar inga rättigheter här. Ä*n mindre yttrandefrihet och åsiktsfrihet.

Du har rätt att ha vilken åsikt du vill men du har inte alltid rätt att kommunicera den!

Skilj på åsikter och fakta. Bara för att det här är ett forum MÅSTE man inte och alltid ha åsikter.
  • LadyJane
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 17:13:14 följande:
    Men va?! Haha, jag är inte missbrukare. Dricker inte ens alkohol varje helg, men kan väl erkänna att det slinker ned både vin och annat emellanåt. Hade jag nu varit alkoholist så hade jag väl tyckt att det varit bra att det klassas som en sjukdom. Då kan jag ju gömma mig bakom det epitetet som ursäkt för att fortsätta supa.

Skador som alkoholen ger en alkoholist är ju orsakade av alkoholen, det motsäger jag inte, att alkoholen kan göra dig sjuk motsäger jag inte heller, men det innebär inte att alkoholismen i sig är en sjukdom.
    Om det inte är en sjukdom, vad är det då?
  • LadyJane
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 17:25:42 följande:
    Om missbruket i sig betraktas som en sjukdom så ska ALLT missbruk betraktas som sjukdom. Hur skulle det se ut? Sockerberoende? En sjukdom det med? Snälla nån. Att äta för mycket socker kan även det göra en människa sjuk, men det betyder inte att sockerberoende är en sjukdom.

Ni tror säkert jag föraktar alkoholisten. Det gör jag inte. Jag tycker det är synd om den som hamnar i ett missbruk. Men ingen människa blir hjälpt av att bli klassad som sjuk.
    Om det inte är en sjukdom, vad är det då?

Stjälper det dem att det är en sjukdom? På vilket sätt?

Vad blir de hjälpta av då
  • LadyJane
    Anonym (Fast) skrev 2021-09-04 21:43:52 följande:
    Fast jag tänker ju varför tar de den första silen överhuvudtaget? Det är ju faktiskt ett val. Jag vet att alkoholism och missbruk klassas som sjukdom, men jag kan tycka att de är mindre sjukdomar än ganska många andra. Jag vet tex att alkoholism finns nära i min familj och väljer därför att inte dricka alls då det även är genetiskt betingat. Det är ett val jag tagit för att förebygga för att aldrig hamna där och utsätta min egen familj för det det innebär.
    Hur du någonsin gjort några dumheter du senare ångrat?
  • LadyJane
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-04 22:21:59 följande:
    Du tror alltså att det är någon som tvingar upp alkoholistens mun och häller i alkoholen?

Jag har inte mycket till övers för de som skär sig heller, det är också ett val de gör men deras val drabbar ingen annan så för min del får de göra som de vill. 

Men gud så fånigt.

Newsflash: Trump-eran är över!

Det är inte längre ok att hävda vad som helst hur som helst.
    Det är inte längre ok att komma med falska nyheter, lögner och rena amsagor och försöka få människor att tro att det är sanning.
    Det är inte längre ok att tro att man måste eller ens ska ha en åsikt om precis allt.
    Det är inte längre ok att tro att mina åsikter är precis lika mycket värda som kunskap och fakta.

Dumskallarnas tid är helt enkelt över.
  • LadyJane
    Anonym skrev 2021-09-05 11:39:00 följande:
    Att någon ens lägger möda och energi på att "diskutera" med dig borde ge dem en tapperhetsmedalj.
    Du får en dumstrut istället, otäcka verklighetsförnekare som förlöjligar sjuka människor. 
    Jag tänker att nu när Trump är borta och när false news inte längre är PK så är det varje människas skyldighet att invända mot dylikt idioti. Eftersom de inte fattat de själva, och varför skulle de, så måste andra se till att de åtminstone inte står oemotsagda.
  • LadyJane
    Anonym skrev 2021-09-05 11:48:32 följande:
    Kanske personen bara sitter och provocerar för nöjes skull?
    Jag tror som Klyban, att de äntligen ser en chans att göra sin röst hörda utan att bli överröstade av saklig argumentation. Så istället för att läsa på och ta reda på fakta, man vet ju redan "allt", så söker de alternativa vägar, forum.

Och blir kränkta när de får motstånd även här. Här är det ganska lätt att yla om yttrandefrihet, att man minsann får tycka vad man vill osv osv men det är knappast ett beteende som är acceptabelt i fikarummet på jobbet.
  • LadyJane
    Anonym skrev 2021-09-05 12:54:39 följande:
    Kan absolut vara så, det förnekar jag inte.
    Jag tänker ändå att det är bättre att låta dem yla ifred, att helt och fullt ignorera dem. (Trots att jag själv kommenterade, det var dumt gjort.)
    Jag tror att det är bokstavligen livsviktigt att inte lämna dem ifred. Andra ska i alla fall ha en rimlig chans att förstå vad som är rätt och vad som är fel.
  • LadyJane
    Anonym skrev 2021-09-05 13:08:46 följande:
    Inte irl, det håller jag med om. Men i ett forum där de obehindrat rapar ur sig en massa skit över sjuka människor?
    Fast även här är det iofs fritt att ha åsikter, just detta är ju ändå en åsiktsfråga.
    "Jag tycker inte att förintelsen skett" är ju denna frihet draget till absurdum och ett tydligt exempel på när det inte är fritt att ha en åsikt.

Jag tycker faktiskt att åsikter som detta, om sjukdomar, är av liknande kaliber.
    Det är ofta fritt att ha åsikter, men inte om allt, och definitivt inte att vara oemotsagd.
  • LadyJane
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-05 13:30:16 följande:
    Jag har förklarat vad jag baserat det på med fakta i varje inlägg. Alkoholisten väljer själv att dricka och tar själv upp flaskan till munnen.

Det har man inte gjort, min poäng är att vad som är sjukdom och inte ändras. Homosexualitet sågs som en sjukdom fram till 1979, det ses inte som en sjukdom idag. Det är alltså inte helt självklart vad som ska klassas som sjukdom och inte. Även om det klassas som en sjukdom nästa år är det inte säkert att det ses som det 2050.
    Nä det är inte helt självklart vad som klassas som sjukdom eller inte men du har definitivt inte rätt kompetens att ifrågasätta hur, var och varför något inte skulle klassas som det. "Jag tycker" är helt enkelt inte ett giltigt argument.
    Du får i så fall, med vetenskapliga studier, bevisa att det inte är en sjukdom och det har du inte heller kompetens till. "Jag tycker" är inte heller här ett giltigt argument
  • LadyJane
    klyban skrev 2021-09-05 13:54:02 följande:
    Undra hur de kommer fram till sin egen åsikt utan fakta, ska trumfa vad vetenskapen och fakta ger oss.

Dock ser vi på svaren att inget kommer för förklara åsikten faktamässigt, och det komemr aldrig komma av frida heller, för h*n vet redan att det inte finns någon fakta bakom den åsikten.

Jag har också åsikter jag inte kan förklara, men dom håller jag för mig själv och ibland funderar jag på dom om de går lösa, men är svårt.
    Och skulle aldrig säga detta är min åsikt och tro det skulle funka, och min svans skulle stå och ropa om detta hela tiden och undra vart fakta är.

Men min favoritfärg är gul, och det är min åsikt, där har vi vad åsikter betyder och där man kan ha annan tanke än fakta.

Det enda jag sett som med god vilja skulle kunna tolkas som förklaring är det eviga "jag har rätt att ha en åsikt och tycka vad jag vill" och när inte det hjälper så kommer "vi har yttrandefrihet" som ett brev på posten.

Det här, att kunna spotta ur sig vilket falsarium som helst och gapa om att det är ens fri- och rättighet är bara så galet fel tänkt för den bygger alltid på att "åsikten" ska erkännas av andra.

Det är viktigt att diskutera åsikt vs fakta så snart det uppstår för i grunden handlar det om källkritik och kunna skilja åsikter från fakta. För att ta ett tydligt exempel: för inte alls så länge sedan och fortfarande ute i världen styrde och styr prästerskapet hela samhällen med regler som helt baseras på prästernas åsikter om vad som är rätt och fel.  Inga människor vill ha ett sådant samhälle, varken då eller nu, här eller ute i världen. Därför är det viktigt att ta diskussionen redan i sin linda så att det inte sprider sig mer.
  • LadyJane
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-05 14:43:14 följande:

Det är för att du inte läser mina inlägg, då blir det självklart svårt att förstå. Jag tycker själv jag låter som en papegoja, jag upprepar mina fakta i varje inlägg. Eftersom du ändå inte läser kommer jag strunta i det från och med nu. Det är slöseri på allas tid. 

Jag sa just, i inlägget du citerade att alkoholism INTE kommer falla ut ICD- 11. 

Det här är bara så himla fånigt: "du läser inte". Har man inga sakliga argument bör man vara tyst. För det är som jag sagt innan. Du är inte fri att ha åsikter om allt och du har definitivt inte kompetensen i denna fråga.

Sanningen och fakta är att de flesta läser vad du skriver men få håller med.
    Du har inte kommit med fakta i något av dina inlägg utan du upprepar endast dina egna åsikter. Det är och kommer aldrig att vara fakta.
  • LadyJane
    klyban skrev 2021-09-05 16:40:58 följande:

Det handlar bara om en sak och flytta fokus ifrån den faktabefriade åsikten som vi fått av frida.
    Och hoppas vi vänder blickarna mot annat.

Men hur svårt är det, för vi har redan haft folk med kompetens som avgjort detta redan.
    Och hur ska man ens kunna fortsätta utan påpeka denna fakta.

Jaja, vi kommer aldrig få svar, och det sker alltid med dessa åsikter som de inte kan förklara.
    Steg två är mer skrämmande, hur kan en person ha en åsikt den inte ens förstår sig på.
    Och än tokigare senare och sen pressa sin åsikt man inte förstår, och ska trumfa fakta och ersätta fakta.

Låter denna faktabefriade åsikt vara nu, för vi redan vet svar aldrig kommer.

Du har så rätt.

Men jag tror att det är viktigt att ta striden, varje gång. Att gång på gång förklara skillnaden mellan åsikt och fakta och varför det är så viktigt att hållas sig till fakta. För någon gång kommer även de mest hängivna åsiktsmaskinerna förstå att man inte kan ha åsikter om allt jämt, speciellt om sådant man inte förstår sig på.
  • LadyJane
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 09:51:07 följande:

Söka hjälp inom psykiatrin eller möjligtvis VC och be vänner och familj om hjälp. Kanske läsa självhjälpsböcker också. 

Jag prata inte om psykiska sjukdomar generellt. Att ha en depression, schizofreni, vara bipolär mm är sjukdomar precis som diabetes, epilepsi eller vad du vill men att skära sig är en fysisk handling som man själv begår. Jag säger inte att man gör det för att det är kul bara att det är ett val.

Så vad gör det för skillnad?
    Att man någonstans har något som kanske, eventuellt kan tolkas som "val"?

Ska det finnas några konsekvenser, som att tex inte få gratis vård?
    Ja utöver att alla har all rätt att ösa förakt över dem.
  • LadyJane
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 14:37:46 följande:
    Isåfall ska man ringa 112 eller själv åka in till psykakuten personen behöver läkarvård inte skära sig. Jag har aldrig stött på någon inom vården som förespråkar att skada sig själv.

Varför klassar du att skära sig som ett bra hälsosamt val?
    Jisses.
    det är lätt att ha åsikter om det man inte kan ett skit om.

Som jag sagt förut: det är inte ok att ha åsikter om allt. Speciellt om det man inte vet det minsta om.

Säg mig, hur mycket skatt vill du betala?
    För OM det skulle vara så att alla som mår dåligt bara skulle kunna ringa och ta sig in till sjukhus OCH få vård skulle våra skatter vara dubbelt så höga som nu.

Om det här skrivs det otroligt mycket om, hur vården inte fungerar, SPECIELLT inom psykiatrin. Det görs otaliga reportage både i tryckt media och TV. Och du har missat alltihop!
    Och nu sitter du och ha förnumstiga, förtryckande och nedlåtande åsikter du inte kan något om!

Vet du, du borde faktiskt skämmas som sitter här och spottar ur dig den ena "åsikten" efter den andra som inte har någon annan substans än dina egen okunnighet och fördomar. Du borde skämmas eftersom du inte är ett dugg öppen för att ta till dig fakta, förstå lite bättre och bli lite smartare och klokare. Utan då håller stenhårt fast vid din egen okunnighet att det faktiskt blir tragiskt.

Det är inte ok att ha åsikter om allt, speciellt inte när man inte ens är intresserad av fakta.
  • LadyJane
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 22:26:11 följande:

Hela anledningen till att folk söker sig till vården är för att de är sjuka eller inte mår bra, det är hela vårdens syfte. Man behöver alltså inte vara frisk och rationell för att kontakta dem. 

Ja, man ska uppträda friskt och rationellt när man är sjuk. Problemet är att den som är sjuk inte är frisk.

Det betyder på ett enklare språk att för att klara av att söka vård måste man klara många saker.
    Saker som är väldigt svåra när man är sjuk.
    Och inte har någon som kan hjälpa en.

Man måste förstå att man är sjuk
    Man måste förstå att man behöver hjälp.

Det är ett problem.
    För när man är sjuk är det många saker man inte förstår.
    Som att man behöver hjälp
    Eller hur man får hjälp
    Eller var man får hjälp.

Vården är krånglig.
    Många gånger slussas man runt runt runt
    För att man kanske inte förstår själv vad som är fel.
    Och hur man ska berätta det.

Förstår du nu vad nihka menade?

Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.