• nihka

Alkoholism är ingen sjukdom.

Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 17:06:29 följande:
    Jag har ALL rätt att ha åsikter ska du ha klart för dig. Hur hade du tänkt tysta mig? Detta är ett forum, här har vi åsikter, ok?
    Nej, du kan inte ha en åsikt om huruvida en sjukdom är en sjukdom eller inte. Den är det. Det du kan ha en åsikt om är om du tycker det är rätt eller fel: "Jag tycker det är fel att alkoholism ska klassas som en sjukdom", men din åsikt kan inte ändra på det faktum att alkoholism klassas som en sjukdom.

Varför vill du försvåra för personer som är beroende av alkohol eller kanske till och med ta bort möjligheten till sjukvårdande insatser och rehabilitering för deras alkoholism? Om man tar bort sjukdomsdiagnosen är de ju inte längre sjuka utan bara viljesvaga som man kan kräva insatser av mer typ "Ryck upp dig".
  • nihka
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 17:25:42 följande:
    Om missbruket i sig betraktas som en sjukdom så ska ALLT missbruk betraktas som sjukdom. Hur skulle det se ut? Sockerberoende? En sjukdom det med? Snälla nån. Att äta för mycket socker kan även det göra en människa sjuk, men det betyder inte att sockerberoende är en sjukdom.

Ni tror säkert jag föraktar alkoholisten. Det gör jag inte. Jag tycker det är synd om den som hamnar i ett missbruk. Men ingen människa blir hjälpt av att bli klassad som sjuk.
    Sockerberoende är ett beroende som kan vara mycket svårt att göra sig av med.

Så du tycker vi kan ta bort alla diagnoser för "ingen människa blir hjälpt av att bli klassad som sjuk"?
  • nihka
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 18:02:12 följande:
    Jag har själv varit sockerberoende så jag vet hur svårt det kan vara att sluta äta socker. Jag är också av den personligheten som vill ha allt eller inget. Men jag skulle aldrig säga att jag har en sjukdom för det.

Jag förstår att det är upprörande för många att det finns vi som tycker annat än att det klassas som sjukdom, men bara inse att åsikterna om detta är olika och vara överens om att vi inte är överens?
    Jag är inte det minsta upprörd för att du förnekar fakta. Man kan som jag förklarade i mitt förra inlägg inte ha en åsikt om fakta.

Kanske ser du det som semantik, men det är skillnad på att säga "alkoholism är inte en sjukdom" och "Jag tycker det är fel att alkoholism ska klassas som en sjukdom".

Kanske är du så hård mot andra för att du själv, säkert med stor insats, lyckades göra dig kvitt ditt beroende själv och då ska det inte daltas med andra utan de får bara vara lika resoluta som du var?
  • nihka
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-09-04 18:31:22 följande:
    Ja, nog fasen har jag själv fått kämpa och kämpar emot sockersug, vem skulle annars göra det om inte jag själv? Och du har rätt i en sak, jag tycker att det individuella ansvaret i samhället är för litet och att det daltas och ursäktas om allt alldeles för mycket. Och ja visst, om det är viktigt för dig att påpeka att man inte kan ha en åsikt om fakta, så säger vi så.
    Det finns hjälp.

Att man tar hjälp är inte detsamma som att avsäga sig det individuella ansvaret utan man tar sitt ansvar genom att använda sig av alla medel som står till buds, vilket också ökar chansen att lyckas.

Det handlar inte om vad som är viktigt för mig utan det man säger betyder något och man kan inte hitta på egna betydelser. Att jag ändå förstår vad du menar beror ju inte på dig utan på min förmåga att se bortom vad du faktiskt skriver.
  • nihka
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-04 18:36:41 följande:
    Tyvärr finns det ingen fakta som säger att ingen öppnar munnen på alkoholisten och häller i alkoholen. Att personen tar upp flaskan själv är fakta men så basal fakta att det inte skrivs forskningsartiklar i ämnet.
    Jo, det är också personen själv plockar fram repet och sparkar undan stolen och som tvångsmässigt lägger upp armen och skär sig själv med rakblad. Det här destruktiva beteendet kan ha samma bakomliggande orsaker som drickandet. Men det är alltid bara att låta bli, eller?
  • nihka
    Anonym (kls) skrev 2015-05-10 17:57:59 följande:
    Självklart har de valt det. Om de inte blev tvingade att ta silen så är det självvalt. Alkoholism må kallas sjukdom men det är till 100% en självförvållad sådan.
    De har alla valt att göra något dumt, men de blir olika mycket straffade för det. Den som dog valde inte att dö och att den som inte trillade dit direkt klarade sig bättre har inget som helst med att den har gjort ett bättre val än den som dog. 
  • nihka
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-04 22:21:59 följande:
    Du tror alltså att det är någon som tvingar upp alkoholistens mun och häller i alkoholen?
    nihka skrev 2021-09-04 19:01:07 följande:
    Jo, det är också personen själv plockar fram repet och sparkar undan stolen och som tvångsmässigt lägger upp armen och skär sig själv med rakblad. Det här destruktiva beteendet kan ha samma bakomliggande orsaker som drickandet. Men det är alltid bara att låta bli, eller?

Jag har inte mycket till övers för de som skär sig heller, det är också ett val de gör men deras val drabbar ingen annan så för min del får de göra som de vill. 

"inte mycket till övers"???

Vi pratar om människor som mår väldigt dåligt. Självskadebeteende. Det är inget val att må så dåligt att man vill hänga sig eller skära sig. De här personerna behöver hjälp med att hitta tillbaka till att älska livet och sig själva, eller börja med det eller iaf inte hata livet och sig själva. Du med. Ingen som själv mår bra är så osympatisk mot andra människor som inte mår bra.
  • nihka
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 09:23:33 följande:
    Att de mår dåligt är inget val men att skära sig är ett val. 
    Du fattar liksom inte att de hänger ihop? Det är som att säga att behöva syre är inget val, men att andas är det.
  • nihka
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 12:45:23 följande:
    Utan syre dör man man dör inte av att inte skära sig.
    Vad vet du om det? Det kanske förhindrar dem från att ta livet av sig.

Man behöver inte andas för att få syre. Man kan intubera sig. Man väljer att använda sig av andningsfunktionen. Varför ska bara de val du klassar som dåliga val utgöra val?
  • nihka
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 14:37:46 följande:
    Isåfall ska man ringa 112 eller själv åka in till psykakuten personen behöver läkarvård inte skära sig. Jag har aldrig stött på någon inom vården som förespråkar att skada sig själv.

Varför klassar du att skära sig som ett bra hälsosamt val?
    Ja, man ska uppträda friskt och rationellt när man är sjuk. Problemet är att den som är sjuk inte är frisk.

Jag förespråkar inget. Jag talar om hur det ser ut. Du fantiserar om hur du tycker det borde se ut.
  • nihka
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 22:26:11 följande:

Hela anledningen till att folk söker sig till vården är för att de är sjuka eller inte mår bra, det är hela vårdens syfte. Man behöver alltså inte vara frisk och rationell för att kontakta dem. 

Det var du som jämförde att andas med att skära sig och sa att det var viktigt att folk fick göra det, det känns väldigt förespråkande. 

Och du tror att man bara söker sig till vården och sedan blir hjälpt och frisk? Du kan inte föreställa dig att människor fortsätter att vara sjuka långt efter de tagit steget att söka hjälp?

Var har jag skrivit att det är viktigt att folk får skära sig? Det är skillnad på att förstå någon som väljer kolera framför superpest och att förespråka självskadebeteende.

Jag vet inte vad det är som har gjort dig så hård och oförsonlig mot sjuka människor, men du kanske vet? Eller så är du omedveten om det på samma sätt som sjuka människor ibland inte förstår att de är sjuka, som anorektikern som "väljer" att inte äta för att hon tycker hon är tjock med sina 37 kg.
  • nihka
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-06 23:20:45 följande:

Jag tror att sannolikheten är bra mycket större än om man struntar i att göra något alls, ja. Jag tycker det är väldigt märkligt att tycka att skära sig är lika viktigt som att andas och att det är något folk ska fortsätta med istället för att söka hjälp. Det tycker jag är hårt och oförsonligt. 

Vad får dig att tro att sjuka människor struntar i att göra något alls innan de söker vård?

Tycker du inte att det är bättre att du tar det med den personen som har uttryckt att den tycker att skära sig är lika viktigt som att andas och att det är något folk ska fortsätta med istället för att söka hjälp?
  • nihka
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-07 10:30:01 följande:
    Det tror jag inte, det är DU som tror. Det är också DU som säger att skära sig är lika viktigt som att andas.
    Jaha, så sannolikheten är bra mycket större än om man struntar i att göra något alls (vilket då ingen gör säger du nu). Så man ökar sina chanser att bli frisk om man låter bli att göra det ingen gör.

Nej, det har jag aldrig sagt. ?äs om, läs rätt.
  • nihka
    Anonym (Frida) skrev 2021-09-07 21:40:24 följande:

Ta till dig ditt eget råd och läs dina inlägg. Du var du som jämförde att skära sig med att andas och frågade vad jag visste om det när jag sa att man inte dog av att inte skära sig. 

De första du sa var så rörigt att jag inte förstod det alls. 

Jag påstod bara att de i så fall båda kunde betraktas som val. Jag sa inget om de var bra eller dåliga val generellt, eller att de var "lika viktiga". Det har du diktat ihop i ditt eget huvud. Vad jag menade var att personen som skär sig kanske därmed för stunden låter bli att göra ett ännu sämre val. Eftersom döden är oåterkallelig anser jag det vara det allra sämsta valet. Det betyder inte att jag förespråkar det som kanske förhindrar döden, men det kan ändå vara en realitet för personen.

Det du tyckte var rörligt var när jag sammanfattade vad du hade sagt. Du sa emot dig själv vilket gärna blir rörigt.
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.