Inlägg från: Anonym (kjkj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kjkj)

Alkoholism är ingen sjukdom.

jennyz skrev 2015-05-11 07:13:55 följande:

Det dummaste jag hört av er som tror att alkoholister väljer att vara det, många klarar bara inte av att ta sig ur det, kan vara kombinerat med ex depression eller utveckla depressioner när personen försöker sluta, och klarar inte av dem... Att jämföra sjukdomar med varandra, varför??? Ska man poängsätta vilken sjukdom som är värst, den man dör av anser jag i så fall, eller hamnar i ett liv där man blir sängliggandes utan möjlighet att leva sitt liv alls.
    Min bror dog av alkoholen ifjol, 43 år gammal, efterlämnade sig en tonårsson, om någon på fullaste allvar tror att detta var vad han ville med sitt liv så tycker jag ni får tänka om!! Och ni som har alkoholister runt er, försök prata med dem att ta hjälp de kan få, det är deras val, men tror att ni ångrar er om ni inte försöker!!! Och en alkoholist behöver inte vara någon nedgången person, min bror var ren fräsch och välklädd in i det sista så man trodde inte att det var så farligt... ð??ª

Jag tror ingen ifrågasätter att beroende kan vara allvarligt och dödligt, och att det kan finnas underliggande sjukdomar, så som psykiska problem (som även alkohol och annat missbruk skapar, det blir en ond cirkel).

Trots egna missbruksproblem tidigare så tycker inte jag att jag lider av en sjukdom. Jag tycker däremot att jag lider av ångest.
  • Anonym (kjkj)
    Daniel12 skrev 2015-05-11 08:26:16 följande:
    Folk dör som flugor i alkohol- och drogmissbruk, att då komma och säga att "alkoholisten kan välja själv" är inte lite cyniskt. Finns de som dör väldigt unga, medans folk med "riktiga sjukdomar" kan leva länge.
    Jag tror inte alkoholister alltid kan välja själv. Men jag tror fortfarande inte att det är en sjukdom de har, anser att det är ett biokemiskt tillstånd, med ofta underliggande psykisk problematik.
  • Anonym (kjkj)

Jag hade dock förmåga att sluta med många olika droger, inkluderat heroin. Jag har under 20 år tagit 2 återfall. Då har det handlat om ångest, är nu drogfri helt sedan 5 år. Jag har inte förlorat mina barn, då jag lyckats sluta göra om misstagen. Jag anser att jag mest haft tur som har den här förmågan.

• Anonym (kjkj)
    sinner skrev 2015-05-12 13:14:31 följande:
    Jag säger inte att varken du eller jag har rätt, det är endast min högst personliga åsikt. Sedan om folk väljer att tro och köpa allt som folk i vita rockar säger får det stå för dom. 

Men är det en sjukdom precis som alla andra, så bör ju alla alkoholister (inkl. de utan hem) tas hand om precis som andra patienter. Jag ser inte riktigt att det funkar så idag, så någonstans tar ju vården avstånd från det samtidigt? För då borde de rimligtvis bara kunna gå till en vårdcentral och be om hjälp, så skall de få skickas kostnadsfritt till en klinik och få bidrag för att kunna få sitt liv på fötter igen.
    Man kan ju få hjälp så.
    Men det är långa väntetider, och dessutom ska personen själv vilja, och många vill inte/vågar inte.
  • Anonym (kjkj)
    klyban skrev 2015-05-13 17:04:03 följande:

Det var lite trasigt skrivet av tokfrans, som kunde varit tydligare i hur cannabis kom in i bilden.
    Och hur det funkade.
    Läkare har ju sen möjlighet redan idag att skriva ut sån här medicin, men det görs inte.
    Varför vet jag inte, då jag antar vi har folk som dör av anorexia regelbundet.

Spyr aldrig anorektiker?
    Aldrig satt mig in i denna diagnos, därav frågan.
    Men skönt du har frisknat till i alla fall, och att du inte fastnar i dess grepp igen.

Jo anorektiker kan visst spy. Det som gäller för henne gäller inte för alla.
  • Anonym (kjkj)
    Anonym (Fd anorektiker) skrev 2015-05-14 10:28:28 följande:
    När anorektikern börjar spy har sjukdomen avancerat till första stadiet av bulimi.
    Nej, jag har haft anorexi själv. Och spytt. Och aldrig haft bulimi.

För att det ska vara bulimi ska det vara en handling som utförs som kompensation för hetsätning, som svält, träning, kräkningar. 

Med ett bmi på 13 och med kräkningar, dock ingen hetsätning är det fortfarande anorexi.
  • Anonym (kjkj)

Jag har idag bmi 20 och är frisk sedan 7 år, inga drag av bulimi nu heller.

Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.