Alkoholism är ingen sjukdom.
Det dummaste jag hört av er som tror att alkoholister väljer att vara det, många klarar bara inte av att ta sig ur det, kan vara kombinerat med ex depression eller utveckla depressioner när personen försöker sluta, och klarar inte av dem... Att jämföra sjukdomar med varandra, varför??? Ska man poängsätta vilken sjukdom som är värst, den man dör av anser jag i så fall, eller hamnar i ett liv där man blir sängliggandes utan möjlighet att leva sitt liv alls.
Min bror dog av alkoholen ifjol, 43 år gammal, efterlämnade sig en tonårsson, om någon på fullaste allvar tror att detta var vad han ville med sitt liv så tycker jag ni får tänka om!! Och ni som har alkoholister runt er, försök prata med dem att ta hjälp de kan få, det är deras val, men tror att ni ångrar er om ni inte försöker!!! Och en alkoholist behöver inte vara någon nedgången person, min bror var ren fräsch och välklädd in i det sista så man trodde inte att det var så farligt... ð??ª
Trots egna missbruksproblem tidigare så tycker inte jag att jag lider av en sjukdom. Jag tycker däremot att jag lider av ångest.