Inlägg från: Anonym (Nykter "alkoholist") |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nykter "alkoholist")

Alkoholism är ingen sjukdom.

Håller med ovanstående talare bortsett från en punkt - att välja att bli nykter är visst fullt möjligt, eller vad säger ni annars till en (som jag t.ex.) nykter alkoholist sedan flera månader tillbaka? Vill dock tillägga att jag slutade dricka innan jag på eget bevåg (men med uppmuntran utifrån) påbörjade en lättare alkoholbehandling där man konstaterade att jag var mer en risk- än missbrukare och inte beroende i den allmänna betydelsen. Dock umgås jag en del med både aktiva konsumenter av mycket alkohol som vissa tål bättre än andra och tunga missbrukare som själva (ja, själva) valt att lägga av med spriten. Jag som socialdrickare och mestadels förlagt till helger (har aldrig i mitt 30-åriga liv druckit mig berusad ensam) var det svårare att klassificera eftersom jag inte tillhörde den primära målgruppen, men de som träffat mig de senaste 10 åren är nog i alla fall överens om att jag tål alkohol ganska dåligt och bör hålla mig borta från det helt och hållet framöver.

klyban skrev 2015-05-10 17:04:50 följande:

Det är inte sant, innan man blir alkoholist så har man gjort många val före sin alkoholism.

De som har psykiska sjukdomar, så är alkoholism en symtom av ens psykiska sjukdom(för de psykiska sjukdomar producerar alkoholism).

Så dom kan du inte använda dig av, denna grupp kan även ta droger.

Dock så är utsikterna för dom inte bra, om man inte löser de psykiska problemen först.

Intressant, jag har en handfull erkända psykiska diagnoser. Jobbar givetvis med dessa parallellt med att upprätthålla ett nyktert liv, men har tyvärr ännu inte sett nån förbättring på den fronten. Det vore ju annars hemskt skönt annars om den psykiska ohälsan upphörde så här några månader efter det senaste glaset.
    klyban skrev 2015-05-10 17:29:25 följande:

Anonym (Nykter "alkoholist")   (gick inte citera detta inlägg av någon anledning)

Vet inte vad du försöker säga, eller inbilla du dig jag sa att alla som har psykiska problem.

Aldrig någonsin kan bli nyktra, utan man löser det psykiska först?

I så fall får du tänka om, för det sa jag inte.

Nej, inte alls. Undrar bara lite över det här med hönan och ägget, om man inte tillhör den där klassiske alkoholisten som dricker dagligen, får abstinens etc etc utan trots allt har en mängd psykiska problem i botten - med eller utan alkoholen. Jag började nämligen dricka ganska precis samtidigt som jag utvecklade psykiska problem. Att ta bort alkoholen är väl oavsett aldrig skadligt med mitt sköra psyke, var mitt resonemang.
    Anonym (34) skrev 2015-05-10 18:20:38 följande:

Nej, jag tror inte du förstår. Om det bara hade varit att sluta hade jag ju inte varit alkis.   

Eh. Är det mest synd om er då? Eller hur tänker du? 

Så de nyktra alkoholisterna jag träffar genom AA gills inte? Visst, många börjar igen - t.o.m. efter flera års uppehåll kan man ju inte riktigt känna sig fullt säker alla gånger, och återfall tycks mer regel än undantag även med täta intervaller. Jag har druckit och slutat fram och tillbaka men aldrig velat lägga av fullt ut förrän nu. Om mina nuvarande tre nyktra månader blir till år och en hel livstid, var jag aldrig en riktig alkoholist då? Filosofisk fråga måhända.
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.