Sticker med sonen så fort det blir smitta
Jobbar sedan många år på en sjukhusavdelning några mil utanför orten. Är ingen riskfylld eller i normala smittofylld avdelning och arbetskläderna tar jag inte med hem.
För några månader sedan utbröt magsjuka bland flera patienter. Vi använde skyddsutrustning och särskilda hygienrutiner som vanligt för att undvika smittspridning. När jag sedan berättar detta för sambon blir hon orolig att jag ska smitta både henne och vår halvåring med magsjuka och har innan jag kommit hem tagit pojken och åkt till sina föräldrar några mil härifrån.
Hon gjorde bara ett antagande att jag skulle dra hem massa baciller och hålla på. Nu fick inte jag några symtom efter jobbet ens flera dagar efter men känns väldigt olustigt att hon bara tar vårt gemensamma barn och drar iväg så fort det är något som inte känns bra.
I och med att det går mycket tid åt för pendling och jobb hinner jag inte träffa sonen så mycket. Gör hon dessutom så här blir det ännu mindre tid.
Så sent som för en månad sedan hände samma sak igen på avdelningen och hon stack iväg. Får hon överhuvudtaget göra så? Jag vill naturligtvis inte smitta ner någon men det kan lika gärna hända att det uppdagas fler gånger. Hon har själv tagit dit sonen när svärföräldrarna haft influensa och gud vet vad. Är väl lika illa det....