• Hannah8401

omskärning av pojke

Hej.

Jag är en svensk kvinna som är gift med en muslimsk man. Vi har en son på ett år. Min man vill att vi ska omskära pojken, men jag känner att detta inte är något jag vill.

Jag har ringt till sjukhus för att höra hur det går till och jag har också sökt en del på nätet.

Det verkar inte vara så stora risker med detta ingrepp, men det är ingenting som är nödvändigt för min sons hälsa.

Jag tycker han kan få välja detta själv när han har något att säga till om.

Jag skulle gärna vilja diskutera detta med personer som är, eller har varit i samma situation. Vilket beslut tog ni? Och hur reagerade er muslimska (eller den som ville omskära) partner till er som motsatte er detta?

Jag är intresserad av åsikter till personer som inte varit i denna situation.

Ni som bestämde er för att motsätta er omskärning, ni får gärna ge mig mer argument varför.

Jag är också intresserad av att höra hur ni som ville omskära er son reagerade på att er partner inte ville.

Jag har alltså inte sagt till min man ännu att jag inte vill detta då ämnet bara vart på tal snabbt två gånger och jag inte hunnit tänka över det då.

• Svar på tråden omskärning av pojke
  • Hannah8401

Jag menar förstås att jag INTE är intresserad av åsikter till personer som inte varit i denna situation.

• Hannah8401

Vad tråkigt att det var så många oseriösa människor här. Som sagt så var jag inte intresserad av åsikter till personer som inte varit I samma situation. Jag har redan bestämt mig att aldrig gå med på det så jag behöver inte höra mer hur fel det är. Jag delar redan den åsikten.

Jag har mer lust att veta hur den muslimska partner reagerade på att ni motsatte er detta. Och hur ni fick han/hon att förstå er? Och ni som ev ville omskära men mötte motstånd av er partner, förstod ni er partners åsikt tillslut? Min man blev som förväntat skitsur och sa att jag skapar problem.

Jag är lite rädd att han gör det ändå? Kan han det utan min tillåtelse?

Jag hade aldrig ens tänkt tanken att han skulle vilja göra något sånt när vi väntade vår son. Och helt ärligt så har jag nog inte trott att man ens kan göra det i denna delen av världen om inte pga medicinska skäl.

• Hannah8401

Nayaa, tack för att du tog dig tid trots många oseriösa här inne. Skönt att din man accepterade det tillslut.

Om min son vill göra det när han är vuxen nog att bestämma själv så får han självklart det. Men jag vägrar att låta min man utföra det på honom när han inte har något att säga till om.

Min man vill inte lyssna på att det finns risker. Jag ska inte tro på allt jag läser säger han. Det finns inga risker jag är omskuren blablabla.

Jag frågade om han trodde att hans vänner som inte är omskurna led av det, då tittade han bara surt på mig och vägrade diskutera mer.

Jag tror väl inte han skulle göra det ändå, tror inte han vågar ta risken, jag vet inte helt straffen för det, kanske du vet Nayaa?

Jag tänker inte heller låta min son följa med till hans hemland utan mig.

• Hannah8401

Never mind, haha det var bra! Hoppas inte det tog slut mellan er pga av att han inte accepterade det?

• Hannah8401

Nayaa, ja det verkar som man kan få fängelse för det. Jag tror han är ganska medveten om det som tur är.

• Hannah8401

Never mind, ok, det var bra att du insåg att han var en skit innan det gick så långt!

Min man är en väldigt snäll, omtänksam och kärleksfull man, så det är så konstigt för mig att han blir så sur för detta. Man känner nog aldrig en annan människa helt.

• Hannah8401

Tack coco för att du delar din historia. Problemet är ju att jag inte kan tänka mig att göra det förrän sonen kan bestämma själv.

• Hannah8401

Ja coco Chanel, jag frågar igen. Vad hade du gjort om din man satte sig emot omskärelse av er son?

Min man er helt oresonlig, han jämför detta med att han minsann anpassar sig efter mina traditioner, han har ring på fingret för att vi är gifta, vilket man inte har i hans kultur, han står ut med att ha en katt i hemmet som inte heller är hans kultur (jag hade katten innan vi flyttade ihop).

Han tycker också att jag bestämt över min sons kropp när jag bestämt att han ska få vaccin, min man ville helst inte ge honom det.

I mina öron låter detta bara helt galet, och jag börjar undra vem det är jag gift mig med......

Men är det inte någon som vet mer exakt vad det är för straff om min man gör detta utan mitt tillstånd? Jag tycker det är svårt att hitta info om detta.

• Hannah8401

Coco Chanel, jag vet att ni pratat om detta innan ni gifte er, men om din man hade vägrat, hade du fortsatt åkt till ditt hemland med din son för att få det utfört? Då hade du kunnat åka ditt för kidnappning, hade det varit värt det?

Min man är från Västafrika.

• Hannah8401

Editedit, tack för ditt svar. Men för mig är det inte aktuellt att låta det göras på min son.

Svar på tråden omskärning av pojke