• Litet My

Stark separationsångest hos 3,5 åring.

Hej

Har en dotter på lite drygt 3,5 år. En blyg tjej med mycket humor, är tidig med det mesta,har många kompisar och uttrycker och formulerar sig som ett äldre barn, mao hon är lätt att resonera med. Hon är sällan trotsig, lite tjurig ibland men det brukar gå över rätt snabbt. Det har aldrig varit några problem alls med henne på något vis, snarare har allt gått väldigt smärtfritt med henne.

Nu har hon hamnat i någon separationskris, efter sin pappa. Vi bor ihop och har gjort det hela hennes liv. Hon har en jättefin kontakt med sin pappa och är väldigt mycket "pappas flicka". Det var okej ett tag men nu börjar det eskalera, hon är jätteorolig kvällen innan över morgondagen. Kan inte sova eftersom hon vet att pappa skall gå till jobbet. Vaknar och kommer in till oss på natten (det har hon inte gjort på nåt år). När pappas klocka ringer vid 6:30 börjar hon tokskrika, blir helt hysterisk, hyperventilerar...helt oresonlig. Pappa säger hejdå och går, hon vill vinka i fönstret, rusar upp och skriker i ren panik "pappaaaa, pappaaa". I morse fick han låsa dörren om oss andra för att hon inte skulle springa ut efter bilen, hon får alltså ren panik, idag satt hon i trappen efter en sådan skrikattack och bara hyperventilerade och fick knappt luft. Samma sak sker om pappa åker och handlar snabbt och hon har stenkoll på honom härhemma.

Hon har själv inga ord för vad som händer mer än att "jag vill att pappa skall komma". Är vi hemma själva kan hon vara jätteglad och rätt som det är kommer ett bryt igen och hon vrålar "Pappaaaa".
    Idag var hon på förskolan (hon går 15 timmar) och reagerade för första gången likadant när jag skulle gå. Vi har tröstat, pratat, sagt till "nu får du sluta skrika", men ingenting biter. Det verkar lite som att hon blir rädd för sig själv när hon "kommer igång".

Enda förändringen som skett är att hon blev storasyster för 4 månader sedan, något som hon tog jättebra. Hon tycker mest att lillasyster är gullig och ser fram emot att dela rum med henne. Ingen reaktion eller så på att pappa måste vara med henne också eller nåt sådant.

Är det någon fas de har i denna åldern? Hur bemöter man det bäst? Eftersom hon inget säger mer än att "jag kan inte sluta skrika" är det svårt att avgpöra om det börjar som en test om hon kan få pappa att stanna men sedan övergår det i panik. Jättetacksam för tips och råd för det börjar bli ohållbart.

Kan tillägga att vi är väldigt mycket med henne och hon har alltid varit trygg i övrigt, men här låser det sig helt.

• Svar på tråden Stark separationsångest hos 3,5 åring.
  • En blå giraff

Låter jättejobbigt men jag tycker det låter som ni gör det ni kan. D.v.s. ta henne i famnen, trösta henne och prata om att pappa faktiskt kommer tillbaka igen. Jag tror absolut det kan ha med lillasyster att göra även om hon verkar glad över att ha fått syskon. Min son reagerade mycket då han blev storebror också vid 3,5 års ålder. Inte genom att vara elak mot bebisen utan genom att hitta på dumheter t.ex. medvetet bajsa på sig så fort jag satte mig för att amma. 

Det går säkert över tror jag!

• Litet My
    En blå giraff skrev 2015-05-07 10:42:54 följande:

Låter jättejobbigt men jag tycker det låter som ni gör det ni kan. D.v.s. ta henne i famnen, trösta henne och prata om att pappa faktiskt kommer tillbaka igen. Jag tror absolut det kan ha med lillasyster att göra även om hon verkar glad över att ha fått syskon. Min son reagerade mycket då han blev storebror också vid 3,5 års ålder. Inte genom att vara elak mot bebisen utan genom att hitta på dumheter t.ex. medvetet bajsa på sig så fort jag satte mig för att amma. 

Det går säkert över tror jag!

Tack, behövde en liten pepp. Idag var det något enklare när pappa skulle gå, massa gråt men inga hysteriska panikskrik. Däremot var hon otroligt ledsen när jag lämnade henne på förskolan och ville inte alls dit. Funderade på att låta henne vara hemma men stod på mig, det är så lite hon är där och jag vet att hon egentligen älskar sina15 timmar och har många kompisar. Det kanske har med lillasyster att göra trots allt. Hon har blivit mer mån om att få egentid hon med, sitta nära och läsa saga och sånt hon knappt haft tid med innan. Men fy vad det skär i hjärtat att lämna henne så ledsen.
  • Annelie 76

Min son hade också liknande för ett tag sen. Han är 3,5 år och fullkomligt ÄLSKAR dagis. Helt plötsligt blev han extremt ledsen vid lämning, skrek och grät, klamrade sig fast. Ville att vi skulle vända och åka hem igen. Bröt ihop så fort nån av oss föräldrar gick utanför dörren, ropade tom efter mormor nån gång. Upprepade hela tiden att han kommer sakna oss och att det var därför han var ledsen.

Det höll i sig några veckor, riktigt illa ca två. Märkte att långa avsked bara gjorde saken värre men det värkte i hjärtat när han blev så ledsen. Personalen sa dock att så fort jag gått blev han glad igen och lekte som vanligt. Höll som sagt på några veckor sen gick det över. Han pratar fortfarande om att han kommer sakna mig, pappa, mormor, kompisen vem och ibland vad det än är han just håller på att lämna. Vi pratade då och nu om att det är ok att sakna och att det betyder att man tycker mycket om den man lämnar och att jag och de andra saknar honom också.

Så jag tror det är en fas. En jobbig fas. Fråga dottern om hon blir ledsen för att hon saknar dig. Hon är ju liten så hon kanske inte vet vad det är hon känner men det kan ju vara samma som för min son.

Svar på tråden Stark separationsångest hos 3,5 åring.