Inlägg från: Anonym (Trött på allt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött på allt)

Längtar tillbaka till tiden då jag inte hade barn varje dag, hjälp!

Varje dag mår jag dåligt över att mitt fria liv är slut. Har ett barn på 7 år, är ensamstående och har inge hjälp från pappan.

Jag längtar tillbaka till tiden innan jag hade barn, då jag och killen kunde ägna helgerna åt att ta sovmorgon, titta på serier, gå på restaurang och bio. Göra saker som är kul helt enkelt.

Istället är dagarna fyllda med stress, konstant babbel så man är helt slut i kallen, alla meningslösa frågor som man måste orka att svara på, det ska duschas, nattas, sjukdomar, läxläsning....listan av tråkiga saker kan göras lång.

Varför känner jag såhär? Jag är kanske inte mammatypen helt enkelt.

• Svar på tråden Längtar tillbaka till tiden då jag inte hade barn varje dag, hjälp!
  • Anonym (Trött på allt)
    Anonym (!) skrev 2015-05-06 20:05:28 följande:

Jag är inte ensamstående med eget ansvar över ett barn, men jag kan ändå förstå dina känslor!

Självklart behöver även du avlastning och tid för dig själv! Har du ingen vän eller familj som kan hjälpa dig då och då?

Mina föräldrar hjälper till så mycket de kan, men de jobbar än och har inte så mycket tid som jag skulle behöva, de vet inte hur illa det är.
  • Anonym (Trött på allt)
    Fjäril kär skrev 2015-05-06 20:07:36 följande:

du kanske snarare behöver lite bättre struktur på ditt liv? 

ditt barn är 7 år, mycket av det du berättar är barnet förmodligen kapabel att fixa på egen hand. Inte behöver du "dadda" runt och fixa och dona. Varför skulle du det?

Jag har också en 7-åring och har hur mycket fritid som helst. 

Lägg lite ansvar på ditt barn och lär det hur det ska vara, tex bädda sin säng själv , plocka ur diskmaskinen och andra lättare saker.  

Välj dina andra strider.  varför kan det inte bara få vara lite slött och slappt ibland? Måste allting vara tipptopp hela tiden?  Slappna av och låt saker vara som det är ibland. Ingen dör , jag lovar. 

Det låter som att du är lessen för att ditt liv är som det är och det går ut i frustrationer i vardagen och skapar stress, tjafs och onödig ångest i vardagen. 

Mitt barn fyller 8 om några veckor bara. Jo visst skulle jag kunna ställa lite högre krav. Jag har inte ett speciellt jobbigt barn, men det har ett behov att prata mycket o ställa frågor, har svårt att sitta still. Men när h*n tittar på barnprogram eller film på datorn får jag lite andrum, så det blir mycket data.

Jag har börjat lämna mitt barn ensam någon timme ibland, så jag kan ta en promenad, ensam!
  • Anonym (Trött på allt)
    Fjäril kär skrev 2015-05-06 20:07:36 följande:

du kanske snarare behöver lite bättre struktur på ditt liv? 

ditt barn är 7 år, mycket av det du berättar är barnet förmodligen kapabel att fixa på egen hand. Inte behöver du "dadda" runt och fixa och dona. Varför skulle du det?

Jag har också en 7-åring och har hur mycket fritid som helst. 

Lägg lite ansvar på ditt barn och lär det hur det ska vara, tex bädda sin säng själv , plocka ur diskmaskinen och andra lättare saker.  

Välj dina andra strider.  varför kan det inte bara få vara lite slött och slappt ibland? Måste allting vara tipptopp hela tiden?  Slappna av och låt saker vara som det är ibland. Ingen dör , jag lovar. 

Det låter som att du är lessen för att ditt liv är som det är och det går ut i frustrationer i vardagen och skapar stress, tjafs och onödig ångest i vardagen. 

Är du ensamstående?
  • Anonym (Trött på allt)
    Boel skrev 2015-05-06 22:03:05 följande:
    Totalt överflödig kommentar. 
    Alla känslor är subjektiva och du kan omöjligt sätta dig in i hur TS mår.

Jag förstår dig TS. Har själv varit ensamstående och man har knappt tid för sig själv.
    Jadu, sådana IQ befriande kommentarer orkar jag knappt läsa.

Jag vet ju att jag inte är ensam om att känna såhär, även om många vill verka vara supermorsor, men så bryter de ihop när de kommer hem.

Men som någon skrev tidigare, om 5 år har jag en 13 åring, som har ett mer eget liv och som man kan lämna ensam hemma.
  • Anonym (Trött på allt)
    Anonym (också less ibland) skrev 2015-05-07 10:40:48 följande:
    Det där är onödigt!
    Själv flyttade jag ihop. Gifte mig. Skaffade barn. Maken visade sig som en urusel pappa. När jag var gravid med unge nr 2 insåg jag att han var enbart en belastning och han åkte ut. Ur bostaden och ur mitt liv. Han valde att inte ha kontakt med sina barn.
    Man vet aldrig hur en människa innerst inne är förrän man skaffat familj (läs barn) med honom. Vissa är världens underbaraste (som min var) tills barnen kommer och slitningarna börjar.
    Så håll dina kommentarer för dig själv. TS behöver stöd, inte en massa fingerpekanden och syrliga kommentarer.
    När man skriver på FL så få man räkna med en del urdumma kommentarer, men onödigt är det ju.

Var tillsammans med killen och vi bodde ihop tills barnet var nästan ett år. Sedan tyckte han att småbarnslivet började bli jobbigt och tog ett jobb som gjorde att han kunde vara borta så mycket som möjligt. Jag lämnade honom ganska omgående kan jag säga.
  • Anonym (Trött på allt)
    Anonym (me2) skrev 2015-05-07 09:53:11 följande:

Förstår att det kan kännas sjukt jobbigt! Är själv med tre barn 4, 6 och 9 år och ibland vill jag bara skrika rakt ut av frustration!

Min räddning har varit att jag var tredje helg får lämna dem hos en avlastningsfamilj som vi fått via soc.

Det är mina andrum i vardagen och barnen gillar verkligen att åka dit också

Kan du kanske kolla upp den möjligheten?

Förstår verkligen att det är tufft, tur att du har en avlastningsfamilj som stöd. Men förlåt om jag undrar, men om du känner det såhär jobbigt, varför gjorde du om det 2 gånger till efter första barnet?

• Anonym (Trött på allt)
    Anonym (me2) skrev 2015-05-07 15:37:11 följande:
    Vi var två tills den yngsta var två år. Då dog min man. Stor skillnad att vara två föräldrar än bara en !
    Beklagar! Ja då har du ju upplevt både och, så då förstår jag att det var en stor omställning att helt plötsligt bli ensam.
Svar på tråden Längtar tillbaka till tiden då jag inte hade barn varje dag, hjälp!