• tilde72

Gåva som ska delas ut efter bortgång

Farmor har låtit göra om ett fint smycke som är värt en hel del.
    Detta ska sedan våran dotter få som minne av henne vill hon.
    Nu vill jag höra om det är så att vi ska skriva något om det så att det inte uppstår bråk senare då flera barn och barnbarn finns?

• Svar på tråden Gåva som ska delas ut efter bortgång
  • tilde72
    Anonym (L) skrev 2015-05-04 22:34:52 följande:

Skriv testamente där er dotter är legatarie. (Som får en specifik sak). Om smycket är värt mer än farmors kvarlåtenskap kan din man och hans ev. syskon dock klandra testamentet för att få ut sin laglott. 

Kan jag hjälpa henne med att skriva ihop testamente ang smycket eller måste det vara från en advokat/jurist?
  • tilde72
    Ensam hemma skrev 2015-05-04 23:35:13 följande:

Om jag var farmor skulle jag antingen ge smycket redan nu, eller i annat fall skriva ett testamente. Det är inget problem att skriva ett testamente själv, men var väldigt, väldigt noga med att följa alla formkrav.

Om farmor har ett bankfack så är det ett bra ställe att förvara det på. Min bank har upphört med denna service så mitt testamente förvaras idag av en Juristbyrå.

Ska till att höra med farmor hur hon vill göra.
    Farmor har inget bankfack men vi har ett så frågan är om vi kan förvara det där?
    Hon har ett inbördes testamente som hon har hemma nu och vill att vi ska förvara i vårat bankfack. Jag måste kolla upp om det verkligen går att göra...? Någon som vet?
  • tilde72
    Anonym (-) skrev 2015-05-05 09:39:18 följande:

Det bästa vore om hon ger er smycket nu, så att ni kan ge det till er dotter efter bortgången.

Är smycket värt väldigt mycket, så pass att det blir en ojämn fördelning, så spelar det ingen roll hur många papper som finns skrivna.

Det är just det jag går och tänker.
    Farmor har ju flera barnbarn och när det så blir dags så kommer det att bli ett liv utan dess like när barn och barnbarn får reda på att våran dotter fått smycket av farmor. (Det är redan småtjafs bland syskonen och svägerskorna ofta och kan bara tänka då hur det blir). 
    Då ska det ske någon slags uppdelning så de andra barnbarnen ska få lika mycket av värde som våran dotter...
Svar på tråden Gåva som ska delas ut efter bortgång