Inlägg från: Agnesmamma2012 |Visa alla inlägg
  • Agnesmamma2012

Syskonförsök med pergotime

Solrosen 83 skrev 2015-05-04 22:21:48 följande:

Någon mer som är igång med syskonförsök och får hjälp med pergotime?

Jag blev gravid med vår dotter i mars 2013 på tredje enkelkuren pergotime. Nu när hon snart blir 1,5 år känner vi att det är dags för syskon så jag har fått pergotime av min läkare igen och är mitt uppe i första kuren.

Hade varit kul om någon annan i liknande situation ville följas åt.

Vi är i samma situation , eller ja vår dotter på 2,5 blev till utan pergotime men nu har vi försökt väldigt länge så kroppen behöver lite hjälp på traven . Har fått bekräftat att jag har pco , därför jag inte lyckats bli gravid . Kram
  • Agnesmamma2012
    Solrosen 83 skrev 2015-05-06 07:52:11 följande:

Kul med fler syskonförsök. Kan ju vara lite känsligt för en del när man försöker med syskon. Finns ju de som tycker att man redan har ett barn och inte har lika stor rätt att tycka syskonförsöken är kämpiga. Så inte alltid man känner sig välkommen i trådar. De två trådar som tipsades om här innan verkar ju dock inte alls vara så och jag såg att du också hänger i de.

Vad skönt att din pco inte ställde till det med första barnet. Fick ni försöka länge första gången?

Ja jag tycker de är rätt påfrestande . Alla runtom som frågar när de e dags för syskon osv . Eller tänk inte på det så blir du gravid .

Många förstår nog inte riktigt att det är jobbigt även om vi har henne .

Hehe nä kan jag inte påstå . Jag råkade bli gravid 1,5 månad efter vi träffats , så gick vääääldigt fort där ????.

Försökte ni länge med första ? Jag har inte vetat att jag har pco förens nu i vintras efter utredningen .

Kram
  • Agnesmamma2012

[quote=75261136][quote-nick]Solrosen 83 skrev 2015-05-06 12:54:19 följande:[/quote-nick]Ja då gick det ju väldigt fort sist :)

Vi fick först vänta 1 år innan vi fick göra utredning. Försökt ju så klar då med men var svårt då min cykel var så otroligt oregelbunden. Sen tog det drygt 4 mån från första läkarbesöket tills jag fick börja med pergo. Konstaterade pco vid först läkarbesöket men ville sen kolla om jag hade egen äl och kolla upp min sambo innan jag fick börja. Sen tog det sig på tredje enkelkuren så totalt sett ca 1,5 år efter jag slutade med p-pillerna[/

Som för oss nu då . Över 1,5 år sen ja slutade med p-pillerna . Var hos gyn första gången i november förra året pga de väldigt långa o oregelbundna cyklerna . Redan då såg de att jag har pco , men fick lämna blodprover osv , plus att sambon med har fått lämna spermaprover. Fick till sist pergotime och provera nu i mars .

Jag hoppas att vi slipper fler kurer allihop ????

• Agnesmamma2012

Blir knäpp på telefonen vet inte var alla frågetecken kommer ifrån , inte jag som skriver de ;) är inga när jag postar meddelandet . Mycket skumt

• Agnesmamma2012

Hallå ! Jag ringde gyn idag då jag är på cykeldag 43 idag , men ingen mens o inte gravid . Även om jag var på ultraljud i slutet av april ( då sa de att där var en blåsa som var fin och skulle släppa inom de närmsta ). Så sa hon nu att då kan jag inte haft äl . Till min fråga , då bör jag få äl nu före mensen kommer eller ?? Kram

• Agnesmamma2012

[quote=75366928][quote-nick]Solrosen 83 skrev 2015-05-30 13:13:46 följande:[/quote-nick]Låter ju tyvärr inte som du haft äl då iaf när mensen inte kommer. Med tanke på att du har pco som jag så är det tyvärr det som brukar bli problemet att äggen inte släpper trots att de växer till sig.

Det kan säkert bli så att du får en sen äl nu innan mensen kommer men tror tyvärr inte det är så troligt. Hormonerna i samband med mensen sätter ju igång kroppen för att det ska bli äl sen och den signalen får den ju inte igen nu. För min del har det alltid varit så vad jag vet att de gånger jag fått spontan äl så har det varit någonstans 14-22 dagar efter mensens första dag. Har ju kunnat ha löngre cykler men då har jag aldrig märkt av någon äl.

Sa gyn något om hur länge du skulle avvakta och vänta in mensen? Kan ju ta provera om den inte kommer av sig själv för att kunna dra igång en ny kur pergo sen.

Jag ska ta gravtest på onsdag om mensen inte kommit då och om det är negativt (vilket jag är helt säker på att det är då jag nog inte haft äl) ska jag börja med provera då.[/

Okej så inte lönt o slösa på en massa äl tester nu då kanske ? Jag har fått telefontid till läkaren 15 juni . Jag har provera men tänker att jag har haft en cykel på 60 dagar som längst , dag 44 idag . Så har jag bara is i magen o väntar så dyker nog mensen upp tidigare av sig själv . När jag tog provera åt jag ju först de i 10 dagar sen tog de ytterligare 10 dagar före jag fick nån blödning .

Vad tror ni man ska göra så ägget ska släppa ? Kan det kanske vara bra o få den där sprutan ?

har bara fått 3 pergotime kurer utskrivna , så tanken är att om läkarn är snäll så skriver hon ut fler så vi kan försöka själva över sommarn ( utan ultraljud ) då den mottagningen har sommarstängt . Kanske kan va bra dock o slippa den stressen ? Kram

• Agnesmamma2012

[quote=75367985][quote-nick]Solrosen 83 skrev 2015-05-30 19:21:37 följande:[/quote-nick]Agnesmamma2012: Jag hade nog inte brytt mig om att testa med äl test nu. De är ju rätt dyra.

Vet inte vad man kan göra för att få äggen och släppa. Kan ju alltid vara värt och höra med din läkare om ägglossningsspruta om det kan vara ett alternativ.

Jag vill ju gärna hinna med en omgång till innan sommaren så då blir det provera om mensen inte kommer. Har för mig att min mens kom bara ett par dagar efter jag hade avslutat kuren på 10 dagar.

[/

Hur mådde du av provera ? Skönt och få mens så fort efter avslutad kur , tog ju sån tid för mig :/, men har den inte dykt om 2 v får jag nog ta en kur . När ska du börja med pergotime ? Kram

• Agnesmamma2012
    Novembersmile skrev 2015-06-02 21:02:58 följande:

Jag hoppar in. Planerar nr 2. har en son på snart 2 år. Äter primolut nor nu för att få igång mensen. Sen blir det dubbelkur pergotime. :) 

Vad är primolut nor ? Samma som provera ? Hur funkar de ?
Svar på tråden Syskonförsök med pergotime