• IMHO

När blir man familj?

Kul att du lyfte ut den här delen av diskussionen till en egen tråd. Hoppas många svarar.

En tid in i relationen skrev jag. Mer specifikt menar jag när vi kände att det skulle förbli vi under en ansenlig del av våra liv. Alltså när vi tänkte att detta satsar vi på för evigt (även om "för evigt" bara avser intentionen )

Då pluggade jag på annan ort så trots att vi var särbos i början såg vi varandra som familj. Nu är vi sambos och väntar barn, men familj känns det som sagt som vi varit länge.

• IMHO

"Ingifta" partners ser jag som familj när deras respektive, alltså typ mitt syskon, räknar dem som familj. Har två syskon som gift sig "på riktigt" och en med flickvän som jag vet att han räknar som familj. Alla känns som lika inkluderade i min "gamla familj". Jag känner dock att jag i första hand tillhör min nya familj.

• IMHO
    Fishy1 skrev 2015-05-03 02:13:24 följande:

Vid giftermålet.

Gäller det dig själv eller generellt?

Hur beskriver du grupperingen två sambos och ett gemensamt barn?
  • IMHO
    Fishy1 skrev 2015-05-03 02:25:56 följande:

Generellt. 

Sambo 1 och 2 är inte varandras familj. Men man kan beskriva hushållet som familj.

Ok, är inte säker på om jag förstår hur du menar, men gissar att du baserar det på juridik? Stämmer det?

Jag baserar min definition på känslan av samhörighet och det gäller specifikt mig, min sambo och barnet vi väntat.

Generellt ser jag begreppet familj som minst två individer som valt att leva med varandra långsiktigt OCH som själva definierar sig själva som familj.

Förr tänkte jag att en familj måste inkludera barn, men eftersom vi var barnlösa länge men ändå etablerade så har jag ändrat mig. Jag kände helt enkelt att vi var familj ändå.
Svar på tråden När blir man familj?