• Anonym (moi)

Om ena inte vill att barnen ska gå på fsk

Om den ena föräldern inte vill att barnen ska gå på fsk, utan vara hemma med ena föräldern eftersom de klarar sig utmärkt på en lön medan den andra tycker att båda ska jobba, barnen gå på fsk, hur löser man det? Vad är en rimlig kompromiss?

• Svar på tråden Om ena inte vill att barnen ska gå på fsk
  • PerG

De flesta reagerar väl för att det är han som inte vill ha barnen på förskola men kan inte själv tänka sig att gå ner i tid eller vara hemma...

nuharjagbytt skrev 2015-05-03 11:57:44 följande:

Så du vill inte heller jobba deltid? Intressant att alla reagerar på att han inte kan men inte på att du inte vill.

Jag förstår din känsla av att inte vilja vara till besvär det första man gör. Om du jobbar 90% måste någon komplettera då också?

Jag jobbar 90% och hos oss är det bara frågan om att planera efter tillgänglig tid. Det blir förstås jobbigare ordet är fasta tider.

• nuharjagbytt
    PerG skrev 2015-05-03 12:47:18 följande:

De flesta reagerar väl för att det är han som inte vill ha barnen på förskola men kan inte själv tänka sig att gå ner i tid eller vara hemma...

Du har rätt tappade bort någonstans i inläggen.

Det är ändå intressant om TS kan gå ner till 90% åtminstone. Det kortar dagarna lite i alla fall. Men har full förståelse för att hon vill komma igång och jobba.
  • Anonym (moi)

Det behövs inte räknas på, han tjänar så långt över "taket" att vi skulle gå massa minus på att han är hemma och företaget tänker inte ersätta det han går miste om han skulle vara föräldraledig. Hur det skulle se ut om han gick ner i tid tänker han inte ens undersöka.
    Han tycker att eftersom jag redan varit hemma så länge (läste till största del på distans) så borde jag fortsätta vara hemma tills barnen börjat skolan.
    Jag orkar verkligen inte vara hemma längre.

• mammaåten
    Anonym (moi) skrev 2015-05-02 22:29:20 följande:

Skulle han vara hemma hade vi fått flytta och hela koret, det kommer inte hända. Han vill inte ens vara hemma.

Så han vill inte vara hemma men tycker att du ska vara hemma? Nej, jag tycker du ska fortsätta plugga (eller börja jobba) om du kommit så långt! Varför ska du sätta din karriär  på paus för att han vill ha dom hemma men själv inte kan tänka sig att vara hemma? Barnen far inte illa av att gå på förskolan! Ni kanske kan kolla upp privata alternativ eller dagmamma? 

Om minsta är två har du redan varit hemma mer än vad de flesta andra kan.

• Natulcien
    Anonym (moi) skrev 2015-05-03 18:29:59 följande:

Det behövs inte räknas på, han tjänar så långt över "taket" att vi skulle gå massa minus på att han är hemma och företaget tänker inte ersätta det han går miste om han skulle vara föräldraledig. Hur det skulle se ut om han gick ner i tid tänker han inte ens undersöka.
    Han tycker att eftersom jag redan varit hemma så länge (läste till största del på distans) så borde jag fortsätta vara hemma tills barnen börjat skolan.

Men om barnen är 2 och 4 år innebär ju det att du skulle vara hemma 5 år till!? Hur tänker han då, angående din pension och de svårigheter som du kan få att komma in på arbetsmarknaden igen efter så många år?

Nej, skola du in barnen. Det är ju bra att ni kan skola in den tillsammans, då har de tryggheten i varandra. Sen kanske de inte behöver gå heltid med en gång, utan att ni kan låta dem gå korta dagar till en början? Även om pappan tjänar så bra, så borde han ju kunna gå ner lite i tid i alla fall? Om du också börjar jobba deltid, så lär ni ju ändå ha mer pengar än om bara han jobbar? Eller?
  • fluu
    Du ska inte vara hemma om du inte vill. Han är alltså en självisk skit, tänker han inte alls i banor om att du också förlorat en hel del och dessutom enligt honom ska förlora mer?!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Kim Possible

Jag får känslan av att det viktigaste för honom inte är att barnen är hemma, utan att DU är hemma. Bekvämt med en hemmafru månntro? 

Klart du inte ska vara hemma om du inte vill. Har du dessutom varit hemma så länge som du beskriver, så är det ju väldigt viktigt att du kommer ut och får börja arbeta nu efter dina studier. 

• fluu
    Kim Possible skrev 2015-05-03 19:41:03 följande:
    Jag får känslan av att det viktigaste för honom inte är att barnen är hemma, utan att DU är hemma. Bekvämt med en hemmafru månntro? 

Klart du inte ska vara hemma om du inte vill. Har du dessutom varit hemma så länge som du beskriver, så är det ju väldigt viktigt att du kommer ut och får börja arbeta nu efter dina studier. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • nevermind

Så var inte hemma då. Enkelt.

Jobbar du heltid så kom ihåg att ni ska dela barn och hushållssysslor 50/50.
  • uglygodcilla81

Men bor ni jättestort då eller har mycket utgifter? Om han tjänar så mycket pengar så borde han väl ha råd att gå ner i tid?? Man förlorar inte pengar på att inte jobba 100%, man tjänat bara inte lika mycket eftersom man inte jobbar lika mycket... Men livet går väl inte bara ut på att jobba... Man blir ju bara stressad av att tänka på att varje timme man är frånvarande från jobbet så förlorar man SI eller så mycket. Eller har ni skaffat ett dyrt leverne?

Svar på tråden Om ena inte vill att barnen ska gå på fsk