• Natulcien

Om ena inte vill att barnen ska gå på fsk

Man får naturligtvis diskutera mera. Glad

Vad betyder att klara sig på en lön? Är det att klara sig okej, eller på existensminimum? Vad är det partnern som önskar två löner vill göra med alla pengar? Vem är tänkt att vara hemma med barnen?
    Måste det vara antingen eller? Kan man inte tänka sig att båda jobbar deltid?

• Natulcien
    Anonym (moi) skrev 2015-05-02 15:26:46 följande:

Pengar är absolut inget problem, vi har inte så mycket mer än det nu heller då jag pluggat tills nu.

Det är jag som förväntas vara hemma men det är han som inte gillar fsk.

Anonym (moi) skrev 2015-05-02 15:36:59 följande:

Han "kan" inte jobba deltid och jag vill inte gärna ställa till bekymmer för min arbetsgivare så hen måste hitta någon som kan "komplettera" för mig innan jag ens börjat.

Okej. Så han vill att barnet ska vara hemma, och han vill att du ska vara hemma, på heltid? Och själv kan han inte ens tänka sig att jobba deltid?
    Hur gammalt är barnet?

Om pengar inte är ett problem, och man har råd, så är jag själv av den åsikten att barnen har det bäst hemma upp till 3 år i alla fall. Men ena parten kan ju inte kräva av den andra att hen ska vara hemma. Man får ju vara överens och/eller dela på tiden.

• Natulcien
    Anonym (moi) skrev 2015-05-03 18:29:59 följande:

Det behövs inte räknas på, han tjänar så långt över "taket" att vi skulle gå massa minus på att han är hemma och företaget tänker inte ersätta det han går miste om han skulle vara föräldraledig. Hur det skulle se ut om han gick ner i tid tänker han inte ens undersöka.
    Han tycker att eftersom jag redan varit hemma så länge (läste till största del på distans) så borde jag fortsätta vara hemma tills barnen börjat skolan.
    Jag orkar verkligen inte vara hemma längre.

Men om barnen är 2 och 4 år innebär ju det att du skulle vara hemma 5 år till!? Hur tänker han då, angående din pension och de svårigheter som du kan få att komma in på arbetsmarknaden igen efter så många år?

Nej, skola du in barnen. Det är ju bra att ni kan skola in den tillsammans, då har de tryggheten i varandra. Sen kanske de inte behöver gå heltid med en gång, utan att ni kan låta dem gå korta dagar till en början? Även om pappan tjänar så bra, så borde han ju kunna gå ner lite i tid i alla fall? Om du också börjar jobba deltid, så lär ni ju ändå ha mer pengar än om bara han jobbar? Eller?
Svar på tråden Om ena inte vill att barnen ska gå på fsk