![Anonym (HON)](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Det är ju det jag undrar också. Varför så många använder hen i meningslösa sammanhang som dagispratet tex "hen har ätit en apelsin" totalt meningslöst.tankfull skrev 2015-05-04 11:59:37 följande:Men på vilket sätt är det framåtsträvande att använda ett ord i helt fel och meningslösa sammanhang? Vill man sträva framåt så ska man väl använda hen i bra och vettiga sammanhang där det fyller sitt egentliga syfte? Annars visar det ju egentligen bara att man är lite korkad och inte alls har förstått meningen med ordet.
-
Nej, jag skapade tråden för jag vill diskutera ordet så det berör inte min husfrid ett smack. Don´t worry, jag går inte o knyter handen i fickan hela dagarna om du tror det.Shade80 skrev 2015-05-04 12:03:45 följande:
Ja, det gäller ju att irritera sig på småsaker i onödan. Har en kollega på jobbet som också sitter och muttrar över ordet. Dock finns ordet med i svenska språket, så gör dig själv en tjänst, ts, och släpp ämnet. Om inte annat så för din egen sinnesfrid.
-
Hehe, nej inte alls faktiskt. Men du valde ett bra ordval där.Anonym (Lugna dig) skrev 2015-05-04 12:14:44 följande:Tråden ligger under psykisk ohälsa, så det är inte märkligt att folk försöker lugna dig. Tycker du gör en höna av en fjäder.
-
Hehe, agree...tankfull skrev 2015-05-04 13:48:29 följande:Och du retar dig tillräckligt på detta för att leta upp alla dessa citat!
-
Konflikträdd? Verkar synnerligen så. Det finns människor som inte är solstrålar hela dagarna, så är det bara. Vissa är käcka, andra är mindre muntra - låt det vara så och acceptera det.Anonym (Hin (Håle)) skrev 2015-05-04 13:26:13 följande:Du skriver väldigt tydligt i dina inlägg:
"Det är just det som har irriterat mig så mkt att FÖR många använder..."
"Det är det som retar mig..."
"Ja, jag retar mig på folk som använder det i vardagen..."
", mer något som retar mig på denna..."
Du verkar väldigt lättretad och irriterad... -
Anonym (Hin (Håle)) skrev 2015-05-04 14:01:35 följande:Konflikträdd? Verkar synnerligen så. Det finns människor som säger hen inte är solstrålar hela dagarna, så är det bara. Vissa är käcka, andra är mindre muntra - låt det vara så och acceptera det.
ok
-
Det finns inget "extremt hat" mot ordet. Det är inte på blodigt allvar som jag skapade tråden. Jag stör mig däremot en del på folk som slänger sig för mkt med hen till vardags och tyvärr nämner du där exempel på såna tillfällen. "imorgon ska vi ha vikarie, hen ska vara hos oss resten av veckan".Rocket Mania skrev 2015-05-07 10:40:03 följande:
Är det inte lite märkligt att det enbart, utan undantag, är de här extrema hen-motståndarna som lyckas träffa alla de här som kallar även de med kända kön för "hen". Det är bara de som ser intervjuer med rosaklädda "pojkar?" som kallas "hen" och ska få "välja kön själva", bara de som rör sig bland de här extrema hen-användarna. Hur konstigt är inte det?
Folk tenderar väl ändå att röra sig med hyfsade likar? Jag, som använder ordet hen och som tycker det är ett förträffligt ord, har aldrig träffat någon som använder "hen" där könet är känt. Eller sett det på TV, eller läst om det. Och ändå rör jag mig i kretsar där hen alltså används flitigt.
Mina barn som är 6, 10 och 12 använder ordet "rätt", dvs när de inte känner könet. "Imorgon ska vi ha vikarie, hen ska vara hos oss resten av veckan". "Jag frågar busschauffören när hen kommer" osv. Jag själv använder hen i text men hakar fortfarande upp mig lite när jag pratar. Börjar jag säga "honellerhan" rättar barnen mig och säger "det är enklare med hen, mamma".
Jag förstår verkligen inte det här extrema hatet mot ett litet ord. Det verkar i och för sig grundas i att de som hatar tror att "hen" gör folk könlösa men det är ju inte sant och då torde väl problemet vara ur världen?
För min personliga del anser jag att hen inte är nödvändigt i den meningen, hade hellre sagt "den ska vara hos oss resten av veckan" men också hon eller han även om jag inte visste könet på personen.
Varför ska man sträva efter att det ska vara helt könslöst? Visst, det spelar väl ingen roll om personen är kille eller tjej men det blir ändå så otroligt icke-sägande vem man snackar om när man säger "hen" till varenda person man inte känner. Som att det vore något fult med att man tillhör kvinna eller man liksom.
Jag är kvinna men är inte speciellt "kvinnlig" av mig, jag borde kanske tycka hen är passande för en sån som mig men nej, jag avskyr det identitetslösa ordet. För mig bör hen användas med fördel inom juridiksammanhang och myndigheter samt inom hbtq. INTE om busschaufförer, vikarier, grannar osv. -
Va? Fattar inteMila76 skrev 2015-05-07 10:59:08 följande:Så du ser människor med könstillhörighet annan än den traditionella biologiska man/kvinna som könslösa skuggfigurer?
-
Håller med helt i dettaAnonym (My) skrev 2015-05-07 14:22:31 följande:
"Hen" kan vara ett användart uttryck när könet är oklart, men i vissa fall har det faktiskt gått för långt.
Det finns förskolor där personalen använder "hen" istället för "han" och "hon" och man inte använder orden "pojke" och "flicka". Man förbjuder visserligen inte barnen att använda dessa ord, men man uppmuntrar dem till att säg namnet, "kompis" eller "hen" istället. Dvs. även när man vet könet. Med motiveringen att "inget barn ska placeras i ett fack på grund av sitt kön" och man bedriver en "könsneutral verksamhet". Det finns även föräldrar som inte anger sitt barns kön till någon utan refererar till barnet som "hen". Läste en artikel om ett par som uppfostrar sina barn könsneutralt och inte ens berättat för släkt och vänner vilket kön barnen har. Då har det gått för långt
-
Håller helt med dig.Anonym (Konsekvens..) skrev 2015-05-07 15:25:49 följande:Ok, så du vill inte att samhället tar itu med de viktiga sakerna? Som t.ex. den alarmerande bostadsbristen, den ständigt stigande arbetslösheten, det stora utanförskapet och den ökande kriminaliteten och otryggheten? Istället vill du i din rosa kammare syssla med "förfiningar" titta över vilka ord som inte borde användas och vilka ord som borde bytas ut, eller om färgat skithuspapper är rasistiskt eller om Napoleonbakelse är "kränkande" mot alla de som dog i hans strider?
Ja,du väljer ju själv naturligtvis.
Jag vill leva i ett land som inte blundar för dom riktiga problemen som finns i samhället. Kan ge mig fan på att dom som mest använder hen-ordet tillhör den övre akademiska skalan generellt sett. Dvs dom som inte bor i förorten utan lever med hög standard o gillar att vara korrekta -
Du låter klok. Håller med även här o tänker på hoten som är bra mkt viktigare än hen.Anonym (Konsekvens..) skrev 2015-05-07 18:56:37 följande:
Självklart vill du inte se dina nära och kära lemlästas eller bombas,just därför bör vi vara på vår vakt mot de yttre hoten (som i nuläget t.ex. Ryssland som rustar upp för fullt och planerar krig mot oss enligt uppgifter från experter och officerare inom försvaret), så vi inte står där med byxorna nere när vi blir anfallna samtidigt som vi försöker tvinga sonen att bära klänning eller inför förbud mot att äta chokladglassar pga "rasism". Förstår du inte mitt resonemang nu så är du bra dum (eller gör dig dummare än vad du är) och då..
-
Så ser nog framtiden ut, usch!!!En struts skrev 2015-05-08 10:13:44 följande:
Ryser lite. (som i Solsidan: "En sockerbagare, hen bakar kakor... )
-
Man gör som man vill.En struts skrev 2015-05-08 10:32:54 följande:Då går jag med i din motståndsrörelse trots allt.
-
UUUUHHHHH...Anonym (P Nice) skrev 2015-05-08 15:59:18 följande:Eller ska vi säga att hen gör som hen vill?
-
Kul att se att denna tråd är fortfarande vid liv. Jag står fast vid att "Hen"-ordet används alldeles för ofta när det inte är nödvändigt. Många på FL använder gärna Hen-ordet när det kommer till andras barn har jag märkt. "Kompisens föräldrar hämtar inte hen" är ett exempel på en sådan tråd. Skriv han eller hon - vi vet ändå inte vem den här hen-ungen är!
-
Kul att se att denna tråd är fortfarande vid liv. Jag står fast vid att "Hen"-ordet används alldeles för ofta när det inte är nödvändigt. Många på FL använder gärna Hen-ordet när det kommer till andras barn har jag märkt. "Kompisens föräldrar hämtar inte hen" är ett exempel på en sådan tråd. Skriv han eller hon - vi vet ändå inte vem den här hen-ungen är!