Inlägg från: Anonym (Hin (Håle)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hin (Håle))

SLUTA SÄG HEN!

Finskan har haft Hän i alla år och de är jättenöjda med det.

Vi har dessutom sedan länga slutat böja våra ord efter genus i svenskan, det är en rätt  naturlig utveckling av språket när skillnaderna mellan manliga och kvinnliga ord luckras upp. Förut var vi noga med "lärare" och "lärarinna" - nu kan jag inte avgöra om en lärare är man eller kvinna.

Det är dessutom rätt praktiskt eftersom de flesta skiljer på situationer beroende på vilka genus de olika inblandade har och våra förutfattade meningar om olika roller för män och kvinnor.

"Han såg henne genom fönstret när hon gick naken i lägenheten"
    Betyder att han är en fluktare som spanar in grannar

"Hon såg honom genom fönstret när han gick naken i lägenheten"
    Betyder att han är en blottare som exponerar sig mot grannar

"Hen tittade på henne genom fönstret när hen gick naken i lägenheten" 
    Innebär att vi inte kan avgöra vem som är pervo och måste ta reda på vem som gjort fel (om någon)

• Anonym (Hin (Håle))
    Anonym (HON) skrev 2015-05-03 18:24:26 följande:
    Ja, jag retar mig på folk som använder det i vardagen. Hade gärna sett att det användes enbart i specifika syften. Tycker du själv det är ett bra ord om man ska berätta att någons barn åt köttbullar till middag? "hen åt köttbullar hos oss..." why?
    Tänk vad mycket roligt du kunde göra om du inte retade dig på folk som använde hen. Vad mycket gladare du skulle bli om du slapp bli upprörd av detta bruk.

Det finns två lösningar på ditt problem (att bli uppretad), du kan antingen försöka få 9 miljoner människor att sluta använda ordet hen eller så kan du sluta att reta dig på det.

Jag antar dock att du har väldigt roligt och finner ett stort nöje i att diskutera detta här på FL så ordet borde ge dig en stor glädje.

Kram
  • Anonym (Hin (Håle))
    Anonym (HON) skrev 2015-05-04 12:08:29 följande:
    Nej, jag skapade tråden för jag vill diskutera ordet så det berör inte min husfrid ett smack. Don´t worry, jag går inte o knyter handen i fickan hela dagarna om du tror det.
    Du skriver väldigt tydligt i dina inlägg:

"Det är just det som har irriterat mig så mkt att FÖR många använder..."
    "Det är det som retar mig..."
    "Ja, jag retar mig på folk som använder det i vardagen..."
    "
    , mer något som retar mig på denna..."

Du verkar väldigt lättretad och irriterad...

• Anonym (Hin (Håle))
    Anonym (HON) skrev 2015-05-04 13:58:06 följande:
    Konflikträdd? Verkar synnerligen så. Det finns människor som inte är solstrålar hela dagarna, så är det bara. Vissa är käcka, andra är mindre muntra - låt det vara så och acceptera det.
    Konflikträdd? Verkar synnerligen så. Det finns människor som säger hen inte är solstrålar hela dagarna, så är det bara. Vissa är käcka, andra är mindre muntra - låt det vara så och acceptera det.
  • Anonym (Hin (Håle))

Har n i tänkt på att när man skriver hen i inläggen här så blir det rödmarkerat. Familjeliv godkänner tydligen inte hen.

Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!