• tankfull

SLUTA SÄG HEN!

Anonym (Henna) skrev 2015-05-01 20:27:19 följande:
    Håller med. Hen, hen, hen, hen. HEN. Superbra ord, för dem som förstår hur det används.
    Håller med om att ordet hen tjänar sitt syfte ibland, t.ex. om man vill få en mer jämlik syn på ett yrke. Men det som blir töntigt är just när det används av dem som inte förstår hur det ska användas!

Jag tycker precis som några redan skrivit att då man exempelvis beskriver en situation där en liten son eller dotter råkat ut för något så blir det lite fånigt att använda hen. För risken att bli igenkänd är densamma oavsett och reaktionerna på händelsen blir desamma oavsett könet på den drabbade. Och man vet ju könet på sitt barn, det är väl inte hemligstämplad information?
    Jag gillar inte att använda hen om det inte är i ett specifikt syfte, men jag kan förstå meningen med det i sådana fall. Sen får jag tillägga att jag är svenskalärare och forumet är så fullt av folk som skriver illa att jag skulle må dåligt om jag retade mig på alla felaktigheter - jag får försöka koppla bort det. (Fast jag kommenterade det i tråden där nån undrade om hon kunde älska ett "deffekt" barn...)
  • tankfull
    Anonym (asta) skrev 2015-05-02 07:31:08 följande:
    "Jämlik syn på ett yrke"? Så har jag aldrig tänkt. Jag använder sällan "hen" i talspråk men när man skriver så sparar man plats och tid genom att använda det.
    Ja, om man på förskolan väntar på besök av en t.ex en rörmokare så kan man tala om personen som hen för att inte skapa en automatisk förväntan på att det är en man som ska komma. På så vis är barnen öppna för att tänka sig att både män och kvinnor kan utöva alla sorts yrken.
    Om man kan tänka sig att avslöja könet så tar ju hon eller han lika stor plats som hen. Själv har jag nån sorts inbyggt motstånd mot hen (trots att jag kan förstå syftet ibland) så jag skriver hellre hon/han ändå. Det går rätt snabbt faktisktFlört
  • tankfull
    Anonym (Mex) skrev 2015-05-02 14:08:26 följande:
    Ja, man får leva med hur andra skriver -som de som skriver "svenskalärare" istället för svensklärare...
    Ja, svenskalärare är en moderniserad form av svensklärare (formen finns i Svenska Akademins Ordlista) - på tal om utveckling av språket. Lärare i svenska språket = svenskalärare (el. svensklärare om man föredrar det, vilket jag inte gör). Jag tycker svensklärare ligger fel i munnen. Likaså engelsklärare.
    Känns klumpigt. Men jag förstår att det är ett stort problem för dig Anonym Mex. Jag stör mig på grova, språkliga fel och stavfel eller på texter som är svårläsliga. Inte talspråk eller humoristiskt använt språk som används för att skapa en viss ton i det man berättar - det känns helt okej på ett forum.

Tillbaka till diskussionen om hen: jag skulle inte använda mig av hen i talspråk men kan tänka mig att använda det i skriftspråk om det känns relevant.
    Jag tycker även att det borde vara smidigt att använda hen i juridiska sammanhang eller i nyhetsrapporter.
  • tankfull
    Anonym (tvångströjan) skrev 2015-05-03 18:00:31 följande:

Det är ju bara ren bonus om det stör bakåtsträvande kvastskaftsrövar att jag säger "hen". Ska använda det så ofta jag kan fortsättningsvis.

HEN! HEN! HEN!

Men på vilket sätt är det framåtsträvande att använda ett ord i helt fel och meningslösa sammanhang? Vill man sträva framåt så ska man väl använda hen i bra och vettiga sammanhang där det fyller sitt egentliga syfte? Annars visar det ju egentligen bara att man är lite korkad och inte alls har förstått meningen med ordet.
  • tankfull
    Anonym (Hin (Håle)) skrev 2015-05-04 13:26:13 följande:
    Du skriver väldigt tydligt i dina inlägg:

"Det är just det som har irriterat mig så mkt att FÖR många använder..."
    "Det är det som retar mig..."
    "Ja, jag retar mig på folk som använder det i vardagen..."
    ", mer något som retar mig på denna..."

Du verkar väldigt lättretad och irriterad...
    Och du retar dig tillräckligt på detta för att leta upp alla dessa citat!
  • tankfull
    Solidaritet skrev 2015-05-04 14:06:25 följande:
    Hur vet du att hen kommer att använda ordet i fel sammanhang? 

Vem avgör vilka de vettiga sammanhangen är? 
    Jag har aldrig sagt att nicket tvångströjan kommer använda ordet hen i fel sammanhang, men tvångströjan pratade allmänt om att de som inte använder hen är bakåtsträvande, och jag bemötte det påståendet. Tvångströjan tänker använda ordet så mycket som möjligt, alltså lite närsomhelst.

Alla ord i hela svenska språket bör ju användas i korrekta sammanhang, och förstår man inte innebörden av orden så blir det ju fel.
    Det är subjektivt om man tycker att hen ska användas då det egentligen inte finns nån mening med att utelämna könstillhörigheten för sammanhanget i berättelsen - jag tycker det är ett exempel på "fel" användning.
    Om man till exempel beskriver en vårdnadstvist och inte vill lägga någon värdering i könet (som att utgå ifrån att det alltid är pappor som ska betala underhåll till mammor) eller som jag beskrivit tidigare då man vill att barn ska kunna föreställa sig att både män och kvinnor kan utöva ett visst yrke, då fyller ordet hen en funktion i att skrivas istället för hon eller han. Jag anser att hen ska fylla ett syfte, inte användas i onödan då könet ändå är helt egalt för sammanhanget. Jag säger inte att det är jag som sitter inne med facit, men jag har åtminstone tänkt igenom vad jag tycker om ordet hen - till skillnad från en del som följer strömmen.
  • tankfull
    Solidaritet skrev 2015-05-04 21:38:26 följande:
    Här är det tvärtom du som följer strömmen och håller på gamla normer. 

Att använda ordet "hen" är ännu så länge normbrytande och allt annat än att följa strömmen. 

Din tolkning av ordet får också stå för dig. Jag är inte enig med dina åsikter. 
    Att följa strömmen är att göra som alla andra utan att reflektera över varför man gör det. Här på FL är det en väldigt utbredd användning av ordet hen om du nu missat det - och ordet används i alla möjliga sammanhang. Alla har rätt till sina åsikter och tolkningar, jag har redan sagt att min tolkning inte är norm utan endast beskrivit hur jag tänker. Till skillnad från dig som bara kritiserar och inte ger någon egen tolkning....
Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!