• HannaJulia

Present till rik syster

Hej alla på familjeliv. Det här är första gången jag skriver för att be om ett råd.

Min lillasyster fyller år, riktigt jäm,t och present skall införskaffas/förväntas. Nu till problemet. Min lillasyster och hennes nuvarande man har en riktigt god ekonomi bla eftersom båda har chefspositioner. De har allt, utan att vara miljonärer eller så, men de kan köpa i stort sett vad de vill. De har hus, bilar och åker på utlandssemestrar med hela familjen minst 6-7 gånger om året (och då pratar vi inte Mallorca direkt). Hon behöver kort sagt ingenting, i alla fall ingenting som jag har möjlighet att köpa. Kläder kan endast ex köpas (enligt henne) i speciella affärer i Stockholm och skönhetsprodukter köps på speciella salonger.
    Jag kan inte heller skriva ett vackert kort och bjuda henne på en fika eller bio, för vi umgås inte särskilt ofta, så jag vet att hon a) ej skulle uppskatta det särskilt mycket och b) ej prioritera att få in det i sitt späckade tidsschema.
    Hon gillar inte blommor särskilt och vill ej ha heminredning.

Min budget för present ligger på max 300kr eftersom jag endast arbetar deltid och är ensamstående. I släkten pratas det om att man måste lägga minst 500kr.

Vad skall jag göra????

I kalaset blir form av "öppet hus" hemma hos min syster.

• Svar på tråden Present till rik syster
  • Anonym (Chocolat)

Fin choklad för 500 kr? För en femhundring måste du ju kunna lägga ut om din egen syster fyller jämnt ?!

• Margaux

Dricker inte vin?

Om hon gör det kan jag rekommendera en god flaska(räcker med 1).

Annars tycker jag choklad är ett bra förslag eller en fin olivolja/balsamvinäger. En liten delikatesskorg eller så...

Vi har också det mesta och jag gillar att gå sånt som ändå går åt....

Eller en fin bok. Om hon är kulturell så kanske en konstbok....

• Anonym (Bok?)

Du skriver att ni är väldigt olika på alla sätt och vis och att ni har lite gemensamt. Just därför kanske det kunde vara roligt att ge henne en bok som du "scrappat" ihop med bilder från hennes 40 åriga liv och med minnen som du har, tex vad du tänkte när du fick veta att du skulle bli stora syster, om första gången du träffade henne, trevliga gemensamma minnen, roliga saker hon sagt etc. Om du har svårt att få ihop det så kolla runt bland hennes släkt och vänner och be dom komma på saker som de tycker kan vara roliga att ha med (historier, bilder osv). Fördelen med scrapbooking är att man inte behöver ha så mycket material utan man fyller ut sidorna med "lullull". Och lullullet kan bestå av det man har hemma, dvs tidningspapper, paketpapper, paketsnören etc.

Ett annat alternativ är att försöka få tag på löpsedeln/framsidan till någon dagstidning från den dagen som hon föddes och rama in den.

Har du gott om tid på dig så kollar du runt på olika köp- och säljsiter efter märkessaker som ser nya ut och som du kan få till en bråkdel av priset. Jag har en syster som fick just en sådan present av oss när hon fyllde 50. Jag hittade en Georg Jensenskål på en köp- och säljsida på Facebook som jag köpte för en liten penning. Den låg i originalförpackning och allt. Min syster blev alldeles stum när hon öppnade paketet och fick se vad det var och hon trodde verkligen att vi hade köpt den dyrt och som ny :D Hon vet fortfarande än idag inte om vad den kostade eller vart den är köpt

Eller så frågar du henne vad hon önskar sig och påpekar att det är så svårt just för att du inte har så mycket pengar och att hon är ju van att skaffa det hon vill ha. Eller så frågar du hennes man om han vet.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Squrq) skrev 2015-05-01 02:07:18 följande:

Din syster tycker bland annat att kläder kan bara köpas i vissa affärer i Stockholm. Det låter som framgången har stigit henne åt huvudet. Såna människor är skitjobbiga och jag känner en och det är ett helsike att hitta någon present åt henne som hon inte rynkar på näsan åt. Så oförskämt! Jag tycker du ska köpa något som du verkligen känner för och duger det inte till högfärdsapan är det hennes problem. En vettig människa blir glad bara över att någon uppvaktar över huvud taget.

Jag är sjukpensionär och likadan. Det handlar inte om högfärd eller att jag är för fin för H&M utan att jag har min egen stil. Det känns så onödigt att köpa något som aldrig kommer bli använt också. Då är det tusen gånger bättre att köpa choklad, ekologiskt te, fint kaffe eller någon annan förbrukningsvara som går åt. Det är mitt råd till dig TS, köp en fin chokladask på exempelvis NK.
  • Agnescecila

Har inte läst tråden. Jag hade köpt ett kort där man betalt en summa för att hjälpa
    någon annan. Tex. köpt en get till en fattig familj. Köpt medicin till 10 sjuka barn.

• Anonym (von Fiin)

Köp lite kopi luwak- fint, dyrt kaffe som blivit utbajsat av ett mungoliknande djur.

En pik eller en snackis, man kan välja betydelsen själv.

Min mamma fick det i julklapp när vi verkligen inte kunde komma på nåt annat och det blev -tro det eller ej!- faktiskt väldigt uppskattat!

• Poppy75

Dricker hon te ? En fin handgjord tekopp och en pocketbok som du tror hon kommer gilla eller som du gillar. Lägg ner lite extra krut på att göra ett fint paket bara. 

• stor grön drake
    jashrinah skrev 2015-05-01 13:41:45 följande:

jag hade köpt ett välgörenhets kort åt henne ! det brukar jag ge min syster som är likadan ! 

här finns det många bra presenter ! tex vacciner och skolböcker  ! 

unicef.se/gavoshop

Jag hade också tänkt tipsa om unicefs gåvokort eller om ni har någon lokalt förankrad hjälporganisation.

Angående summan, så ge det du har råd med!
  • Poppy75
    Regndamen skrev 2017-02-01 09:31:45 följande:

Ja, fast nu fyller ju inte systern jämt längre, så ts kan hoppa över henne.

Ha ha. Det hade jag missat. Ja nu räcker en tidning och en påse godis om det är så. Fast nu blir jag nyfiken på vad systern fick...
  • Påven Johanna II
    HannaJulia skrev 2015-04-30 09:27:33 följande:
    Nix, inte särskilt. Till min födelsedag (ojämn) fick jag en tidning och godispåse. Därtill är de sex i hennes familj så detta upprepas mer eller mindre sex gånger årligen. Vi är bara två.
    Anonym (Glasklart) skrev 2015-04-30 09:20:32 följande:
    Är ju faktiskt en strålande idé.

Förresten, va är det för familj egentligen där vuxna ger varandra presenter???
    Trams.
    Har försökt att avskaffa presentandet i åratal. Går ej ("kul att få något litet ju"). Nu fyller hon ju dessutom jätte-jämnt (40år).

Om man själv ger en godispåse och en tidning så kan förväntningarna knappast vara höga på vad man ska få.
  • KarlssonsKalle
    AnnaSpanien skrev 2017-01-31 23:10:06 följande:

Här hittar du många tips: presenttips.sweglo.com/present-till-syster/

Haha varför drar du upp en nästan 2år gammal tråd? Hennes syster har nog hunnit fylla jämnt för länge sedan....
  • Anonym (Långa, vassa taggar....)
    AnnaSpanien skrev 2017-01-31 23:10:06 följande:

Här hittar du många tips: presenttips.sweglo.com/present-till-syster/

Varför väcker man liv i en bortåt 2 år gammal tråd för att skriva detta?
    Vill göra reklam för ett företag??
Svar på tråden Present till rik syster