• gsiljenstrom

Kräsen äggdonator

Hej alla,

Jag har länge funderat på att bli äggdonator, för det är en ganska liten insats man gör för att uppfylla någons önskningar om barn, och skapa ett nytt liv. Jag är kärnfrisk och har rimliga skäl att anta att mina ägg och arvsanlag är goda.

Men ... jag har inte kunnat bringa mig själv att faktiskt gå vidare, eftersom jag inte kan tänka mig att donera och bringa ett liv till vilka omständigheter som helst. Det finns säkerligen kontroller ifråga ekonomisk och familjemässig trygghet, men jag vill ytterligare försäkra mig om att inte bringa ett barn till omständigheter med väsentligen avvikande värderingar än mina.

Specifikt kan jag - faktiskt - inte tänka mig att donera till ett djupt troende par, inte heller till homo- eller transfoba föräldrar, och verkligen inte till ett par med ens tillstymmelsen av främlingsfientlighet.

Återstår då endast att jag, om jag har så "specifika" krav på mottagaren finna par som jag "godkänner" och sedan stå i kö med dem - och hamna längst bak?

• Svar på tråden Kräsen äggdonator
  • Tow2Mater
    gsiljenstrom skrev 2015-04-30 00:55:27 följande:

Specifikt kan jag - faktiskt - inte tänka mig att donera till ett djupt troende par,

Ar du rädd barnet kommer till himlen då det dör?

Men som Frontline sa; Lycka till! Att nån ens vill ta emot din villkorade allmosa finner jag ganska osannolikt.
  • AnnaZL

Jag tror att det finns gott om folk som uppfyller dina krav och skulle bli jätteglada för dina ägg. Det är ju verkligen något osjälviskt du gör då du varken får (rimligt) betalt eller annan kompensation för det stora fysiska obehaget. Skulle inte heller själv vilja ge mitt DNA till vemsomhelst.

• Sossatina

Dessvärre, även om dina krav är hedervärda!, får man som donator i Sverige inte ställa sådana krav för att donera. Som donator får du inte veta någonting alls om mottagarna av dina celler, bara att de godkänts som lämpliga föräldrar efter utredning. (Men jag känner många föräldrar som godkänts efter utredning, som verkligen inte är lämpliga föräldrar i mina ögon). Likaså får du som mottagare av celler inte veta någonting om din donator utöver att de godkänts i utredning, samt donatorns längd, hårfärg och ögonfärg samt utbildning.
    Mig veterligen får man inte heller ställa sådana här krav hos de stora spermabankerna (som även tar emot donerade ägg) utomlands (Cryos, European Sperm Bank, London Sperm Bank etc)
    En del länder, som Spanien, har dessutom regler som säger att donatorn MÅSTE vara anonym för mottagaren, vilket förhindrar dig från att själv kontakta lämplig mottagare och ordna äggdonation tillsammans med dem och en klinik.

Just det här var anledningen till att jag o min partner valde att få behandling utomlands. Man får inte veta nånting om sin donator i Sverige, och för oss spelade det stor roll att donatorn var en "vettig" människa, empatisk begåvad, sansad, med humor och musiksinne. Hos de utländska spemabankerna fick man läsa hela profiler och utvärderingar, vilket gav en mycket bättre bild av donatorn. Dessutom fick man se barnfotografier av donatorn, vilket underlättar om man vill ha fotografisk likhet med den icke-biologiska föräldern. Om vi ville veta sådant här om vår donator tycker jag inte alls det är konstigt om donatorer vill veta mer om familjerna där framtida barn kommer växa upp. Hade det varit möjligt att genomföra så hade det varit bra, för det är ju av omtanke om barnen, men vems uppfattning om vad som är en lämplig uppväxtmiljö, skall få gälla? Jag är rätt tacksam att inte KDs eller SDs definitioner får gälla tex, då min familj säkerligen inte skulle blivit godkänd, hur varm och kärleksfull och trygg den än är.

Med detta sagt, så hoppas jag att du vågar dig på att donera ändå. Våga lita på de utredningar som görs, och hoppas på det bästa, att dina ägg kommer ge fantastiska människor möjligheten att bli fantastiska föräldrar! Det är den största gåvan du kan ge!

Lycka till!

• gsiljenstrom
    Tow2Mater skrev 2015-04-30 03:19:33 följande:

Men som Frontline sa; Lycka till! Att nån ens vill ta emot din villkorade allmosa finner jag ganska osannolikt.

Jag vet inte om jag uppskattar din ton.

Jag sätter dessa kriterier utifrån min egen barndom, och det är inte en uppväxt jag skulle vilja sätta ett oskyldigt liv i. Det finns många öppenhjärtliga och fina troende människor, och så finns det dem som inte är det. Och om man föreställer sig att man har en allsmäktig skapare i skyn som sanktionerar ens beteende, så finns det heller ingen yttre gräns för grymheten man kan utsätta sina medmänniskor för. Därför kan jag inte föreställa mig att donera till djupt troende och det är med viss sorg, eftersom många troende är varma och generösa människor.

"allmosa" är det ju frågan om, eftersom jag tämligen självlöst offrar mycket av min tid och min kropp för att hjälpa medmänniskor och bringa ett nytt liv till världen. Men jag kan inte tänka mig att bidra till den sorg min barndom var, till stor del tack vare mina föräldrars okuvliga tro. Det vore omoraliskt.
  • gsiljenstrom
    Tow2Mater skrev 2015-04-30 03:19:33 följande:

Men tack för ditt inlägg. Jag tror inte du förstår exakt hur väl du illustrerar min poäng.
Svar på tråden Kräsen äggdonator