• Sossatina

Kräsen äggdonator

Dessvärre, även om dina krav är hedervärda!, får man som donator i Sverige inte ställa sådana krav för att donera. Som donator får du inte veta någonting alls om mottagarna av dina celler, bara att de godkänts som lämpliga föräldrar efter utredning. (Men jag känner många föräldrar som godkänts efter utredning, som verkligen inte är lämpliga föräldrar i mina ögon). Likaså får du som mottagare av celler inte veta någonting om din donator utöver att de godkänts i utredning, samt donatorns längd, hårfärg och ögonfärg samt utbildning.
    Mig veterligen får man inte heller ställa sådana här krav hos de stora spermabankerna (som även tar emot donerade ägg) utomlands (Cryos, European Sperm Bank, London Sperm Bank etc)
    En del länder, som Spanien, har dessutom regler som säger att donatorn MÅSTE vara anonym för mottagaren, vilket förhindrar dig från att själv kontakta lämplig mottagare och ordna äggdonation tillsammans med dem och en klinik.

Just det här var anledningen till att jag o min partner valde att få behandling utomlands. Man får inte veta nånting om sin donator i Sverige, och för oss spelade det stor roll att donatorn var en "vettig" människa, empatisk begåvad, sansad, med humor och musiksinne. Hos de utländska spemabankerna fick man läsa hela profiler och utvärderingar, vilket gav en mycket bättre bild av donatorn. Dessutom fick man se barnfotografier av donatorn, vilket underlättar om man vill ha fotografisk likhet med den icke-biologiska föräldern. Om vi ville veta sådant här om vår donator tycker jag inte alls det är konstigt om donatorer vill veta mer om familjerna där framtida barn kommer växa upp. Hade det varit möjligt att genomföra så hade det varit bra, för det är ju av omtanke om barnen, men vems uppfattning om vad som är en lämplig uppväxtmiljö, skall få gälla? Jag är rätt tacksam att inte KDs eller SDs definitioner får gälla tex, då min familj säkerligen inte skulle blivit godkänd, hur varm och kärleksfull och trygg den än är.

Med detta sagt, så hoppas jag att du vågar dig på att donera ändå. Våga lita på de utredningar som görs, och hoppas på det bästa, att dina ägg kommer ge fantastiska människor möjligheten att bli fantastiska föräldrar! Det är den största gåvan du kan ge!

Lycka till!

Svar på tråden Kräsen äggdonator