• Anonym (Orolig)

Skola gör orosanmälan

Min dotter som går i 2 mår inte bra hon har stora problem i skolan och ligger långt efter dom andra kunskaps mässigt. Hon har aggretions problem och är utstött! Nu har rektorn skickat en orosanmälan till soc för att jag ska få stöttning och avlastning men törs jag lita på att det är därför han gör anmälan lr tror ni att han tycker att jag missköter barnet! Borde han inte sagt det i så fall? Jag gör allt för min dotter å går på möten och samarbetar! Det sa han även att jag gjorde.Har tid inbokad på bup och skolan har gjort en bas utredning inom psykiatrin som visade på lindrig utvecklings störning lr någon annan diagnos.

• Svar på tråden Skola gör orosanmälan
  • Anonym (Hjälpsam)

Ja jag tycker du ska lita på att det bara gäller att du ska få hjälp och stöttning med ditt barn. Soc är inte så farliga som folk vill måla ut dom att va, jo det finns rötägg på soc mem det finns det överallt. Du säger ju själv att skolan märker att du gör din del och vad du kan för ditt barn. Ditt barn har ju även en diagnos så hjälpen är i all välmening skulle jag tro

• Anonym (Susanne)

Tycker att du borde uppmanats att kontakta soc själv för att be om hjälp istället, det vore mer renhårigt.

• Anonym (Orolig)

Rektorn sa att han kunde göra en orosanmälan med mitt samarbete och nekade jag det kunde han göra en ändå. Ska på bup nästa vecka. Idag var tjejen bråkig i skolan å fröken ringde mig å bad mig ha henne hemma istället! Känns helt fel jag är på varenda möte och gör allt för mina barn. Storebror är hur lugn och harmonisk som helst. Kommer han oxå att vara med i orosanmälan? Jag har inga jätte problem hemma utan problemen är mest i skolan. Känns som om skolan straffar mig då dom inte räcker till

• Nyfikna72

Men nu är ju inte en orosanmälan till soc nåt straff direkt utan bara den vägen de ska gå om det är tokigt och går utöver skolans möjligheter att hjälpa till. Det bästa är ju att det kommer igång en utredning om vad som felar så ditt barn får den hjälpen den har rätt till.

• Rani

Precis som någon skrev ovan så är ju inte en orosanmälan en anmälan av en person (typ polisänmälan) utan ett meddelande till soc om att skolan misstänker att barnet far illa eller inte mår . Detta är allra troligast för att barnet ska få den hjlp de behöver. Du skriver själv att skolan inte räcker till och det är just det om bup och soc kan hjälpa till med. Skolan har inte (och är inte menade att ha) all kompetens för att hantera utåtagerande barn. Skolans kompetens ligger främst inom utbildning. Då är det tur att det finns andra institutioner i samhället som har kompletterande kompetens t ex soc och bup.

Rektorn är också skyldig enligt lag att göra en anmälan om hen misstänker att barnet far illa och drt är ju tur att rektorn följer den lagen så att ditt barn kan få den hjälp hon behöver. Det kan ju inte alls vara roligt att ha det såsom hon har det i skolan för henne heller (bli hemskickad t ex).

• Donum

Märkligt att rektorn gjorde en anmälan istället för att uppmuntra dig att göra ansökan alt. kalla till ett gemensamt möte tillsammans med dig, skola och socialtjänst.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Orolig)

Rektorn skulle kalla till möte med soc! Kanske missuppfattat allt och att det skulle bli oros anmälan om jag ej gick med på det

Svar på tråden Skola gör orosanmälan